Rätt däckdimension till en Hermes
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Har en sådan stående i ännu råttigare skick, med framskärmen ersatt med en i rostfritt och bakskärmen från en Monark (har jag för mig), det enda snygga på cykeln. Bakskärmen är faktiskt så fin att jag tänker ta av den och kanske ge den till någon som originalrenoverar. Resten lutar åt att jag gör en soft custom med påhängare av. Blir av någon gång efter alla andra projekt, dvs när jag fyller 90.
FIN
Om du borstar rent baknavet så kan du hitta ett årtal där, vev + ornament säger sent tretti tidigt fyrtiotal.
Däckdimensionen är nog 44 - 584 original (26 1 5/8 1 1/2 ) kan ev vara 50 - 584 om det är en ballong cykel men denna är för smäcker för att vara en dylik.
Vårda den med vördnad för åldern och patinan den har
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- Hakan
- Inlägg: 203
- Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
- Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen
Det står 48 på navet som är ett Torpedo.
Googlade även fram att 1948 var det nyhet att man kan låsa framgafflen med en "knapp" på styrhuvudet. Denna knapp har min , men den är ur funktion.
1949 kom det ett bärhandtag på ramen vilket min inte har. Man hade även kommit upp i 2 miljoner i ramnummret 1949 och min har 1846057
Så då kan min vara just en -48
Har hittat gråa däck 44 - 584 hos Dapra 80kr st
Tack för hjälpen.
Källa http://veterancykel.se/Hermes-1949-herr/#next
Googlade även fram att 1948 var det nyhet att man kan låsa framgafflen med en "knapp" på styrhuvudet. Denna knapp har min , men den är ur funktion.
1949 kom det ett bärhandtag på ramen vilket min inte har. Man hade även kommit upp i 2 miljoner i ramnummret 1949 och min har 1846057
Så då kan min vara just en -48
Har hittat gråa däck 44 - 584 hos Dapra 80kr st
Tack för hjälpen.
Källa http://veterancykel.se/Hermes-1949-herr/#next
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Rostfria skärmar och fälgar kom som fabriksmonterat tillbehör på Hermes redan 1936-37. Men det blev vanligare på de flesta märken i slutet av 40-talet. Lättmetall dito kom i början av 40-talet på standardcyklar. Flera tillverkare hade sk lättcyklar i slutet av 30-talet som hade krom-molybdenramar och skärmar, fälgar pakethållare, styre mm av aluminium. Det förekom aluminiumfälgar ännu tidigare även om det inte var vanligt förekommande. Ett flertal stora tillverkare, tex HVA, Crescent Hermes, Nordstjernan m.fl. hade alla blankdelar utom härdade delar av rostfritt stål som fabriksmonterat tillbehör från ca 1934 och 10 år framåt.
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås