Sida 1 av 3
Yamaha DT50 MX
Postat: 01 jan 2014, 20:10
av Cobra5000
Postat: 01 jan 2014, 20:28
av BjörnK
Kul med ett "annorlunda" projekt, tror inte jag sett någon tråd om Yamaha DT tidigare.
Postat: 01 jan 2014, 20:30
av Oaken
Vilket fint utgångsobjekt

Dom är väldigt trevliga att köra och skön komfort är det med (hade själv en för 20 år sen, med höjnings-kit å allt

)
Detta ska följas med intresse, skoj!
Postat: 01 jan 2014, 21:01
av P-plats.se
Nostalgi på hög nivå men min var svart...
Postat: 01 jan 2014, 21:10
av Säcken
Exakt en sån hade ja oxå -89a.
Den gladde mig många mil

Postat: 01 jan 2014, 23:58
av Micke S
Intressant project, Subscribed

Postat: 02 jan 2014, 10:56
av G-son
Började moppekarriären med ett gäng DT50MX och körde ett par tusen mil på dom. Trevlig och generellt pålitlig moppe så länge man inte jagar allt för mycket effekt. (När jag ville åka fort övergick jag till Honda MB.)
Vad är målet med moppen? Tycker mig se en Jamarcolkrök och 16,5mm förgasare, och färgen på cylindern antyder att även den är bytt. Trevligt utgångsobjekt.
Postat: 02 jan 2014, 14:30
av patricw
Väldigt komplett utgångsobjekt. Skall bli kul att följa.
Postat: 02 jan 2014, 18:14
av Cobra5000
G-son skrev:Vad är målet med moppen? Tycker mig se en Jamarcolkrök och 16,5mm förgasare, och färgen på cylindern antyder att även den är bytt.
Tja, målet är väl att fixa till en bekväm samt lagom stark och snabb grusåkarmoppe.
Motorn som sitter i nu kommer jag inte att lägga nått krut på utan det blir byte till något med lite mera kubik...
Postat: 02 jan 2014, 18:29
av cobra karlsson
Har för mig att det var nån och lämnade en motor i mitt garage som en annan hämtade upp

Postat: 02 jan 2014, 20:26
av G-son
Cobra5000 skrev:Motorn som sitter i nu kommer jag inte att lägga nått krut på utan det blir byte till något med lite mera kubik...
Dåså, då har du åtgärdat sisådär 80% av den moppens svagheter på ett bräde.

Lite ramförstärkning under motorn och vettig spänningsreglering i elsystemet så är resten avklarat också.
Postat: 02 jan 2014, 22:35
av OutbackJack
Cobra5000 skrev:G-son skrev:Vad är målet med moppen? Tycker mig se en Jamarcolkrök och 16,5mm förgasare, och färgen på cylindern antyder att även den är bytt.
Tja, målet är väl att fixa till en bekväm samt lagom stark och snabb grusåkarmoppe.
Motorn som sitter i nu kommer jag inte att lägga nått krut på utan det blir byte till något med lite mera kubik...
Tira... en sån har jag nyss inhandlat, i småbitar förstås..Som alltid.
Får väl följa jobbet noga..
Betr motor, det finns väl en hel del cyllar tillgängliga för ev viktkompensering?
både 70 och 80cc??
Postat: 02 jan 2014, 22:50
av ughla
OutbackJack skrev:Cobra5000 skrev:G-son skrev:Vad är målet med moppen? Tycker mig se en Jamarcolkrök och 16,5mm förgasare, och färgen på cylindern antyder att även den är bytt.
Tja, målet är väl att fixa till en bekväm samt lagom stark och snabb grusåkarmoppe.
Motorn som sitter i nu kommer jag inte att lägga nått krut på utan det blir byte till något med lite mera kubik...
Tira... en sån har jag nyss inhandlat, i småbitar förstås..Som alltid.
Får väl följa jobbet noga..
Betr motor, det finns väl en hel del cyllar tillgängliga för ev viktkompensering?
både 70 och 80cc??
Hur mycket måste man väga för att få köra med 80cc? ;)
Postat: 03 jan 2014, 10:27
av Lolalola
Jag har alltid tyckt att DT'n ser skitbra ut men jag hade velat ha dubbla stötdämpare och vanlig sving.
Postat: 03 jan 2014, 10:57
av Cobra5000
cobra karlsson skrev:Har för mig att det var nån och lämnade en motor i mitt garage som en annan hämtade upp

G-son skrev:Dåså, då har du åtgärdat sisådär 80% av den moppens svagheter på ett bräde.

Lite ramförstärkning under motorn och vettig spänningsreglering i elsystemet så är resten avklarat också.
Jobbar på det...
OutbackJack skrev:Betr motor, det finns väl en hel del cyllar tillgängliga för ev viktkompensering?
både 70 och 80cc??
Till DT50-motorn så tror jag att det är max 45mm borr = 63cc på de köpetrim som finns tillgängliga
Lolalola skrev:Jag har alltid tyckt att DT'n ser skitbra ut men jag hade velat ha dubbla stötdämpare och vanlig sving.
Då kanske en DT50 M vore nått för dig
