Sida 1 av 3

Cylindrar till Victoria MS51 *trimplaner*

Postat: 09 jan 2014, 07:50
av jonTe-Zündapp
Hej,

Har försök bena i det här med cylindrar till Victoriamotorerna men det är inte helt lätt.
Har en gammal Fram King som är helt original och därmed jäkligt slö. Kör dessutom ofta cykelkärra med barnen i, det går tungt. Skulle vara trevligt med liiiite mer effekt men jag vill gärna ha kvar originalprylarna för att kunna återställa.
Skall därför försöka skaffa en uppsättning med cylinder o kolv innan slipstiftet åker fram.

1) Var finns det för originalcylindrar till dessa motorer? Misstänker att det finns roligare än de svenska 1hästarna med insug stort som en blyertspenna?

2) Kolvar, finns det nya att köpa?

3) Allmäna trimtips till dessa motorer?
Vill ha den stark men den behöver absolut inte bli någon racer. Tänker mig pluggen ur, fila lite på kolvtoppen samt jacka och kanske höjja avgasporten något.

mvh Jonas

Postat: 09 jan 2014, 08:17
av Skunkworkz
Försök kopiera en Zundapp 2,9 hk, den karaktären passar perfekt till det du skall ha moppen till.

Postat: 09 jan 2014, 08:33
av jonTe-Zündapp
Det borde finnas färdiga "ostrypta" Victoriacylindrar med tanke på att motorn fanns i tyskland. Jag vet dock inte vad man skall leta efter typ på Tradera/e-bay och hur man ser vad som är vad.

Här

Postat: 09 jan 2014, 10:31
av T M

Re: Här

Postat: 09 jan 2014, 13:23
av jonTe-Zündapp
Tack för den länken! De hade möe grejjer.
1700 för en cylinder var dock inte det billigasete. Är ju en Supertherm till Zündapp juh :)

Postat: 09 jan 2014, 13:52
av ZVEZDA M50
Hej!

Jag vill bara hjälpa till att förtydliga en sak...
Trådskaparen använder uppenbarligen sitt åkdon som tungdragare.
Om motorn skall trimmas så se till att karaktären blir den rätta, hög maxeffekt med spetsigkaraktär är inte det rätta!

Jag skulle kunna berätta om 40-åringen som gick till en trimfirma för att få mer ös i sin Saab 2.0 liter turbo för att kunna dra sin nya ganska tunga husvagn. Firman gnuggande händerna (?) och sålde på honom ett kit som skulle ge lite styvt 300 (reklam)hästar. Detta innebar uppgradering till ett avsevärt större turboaggregat. Följden blev att bilen blev en sämre husvagnsdragare efter trimmingen, då mycket av vridmomentet vid de varvtal som är aktuella vid laglig framfart med husvagn blev försämrat.
Men detaljerna tar vi en annan dag...

Slutsats, se till att motorkaraktären passar användningsområdet!

Postat: 09 jan 2014, 14:01
av jonTe-Zündapp
ZVEZDA M50 skrev:Hej!

Jag vill bara hjälpa till att förtydliga en sak...
Trådskaparen använder uppenbarligen sitt åkdon som tungdragare.
Om motorn skall trimmas så se till att karaktären blir den rätta, hög maxeffekt med spetsigkaraktär är inte det rätta!

Jag skulle kunna berätta om 40-åringen som gick till en trimfirma för att få mer ös i sin Saab 2.0 liter turbo för att kunna dra sin nya ganska tunga husvagn. Firman gnuggande händerna (?) och sålde på honom ett kit som skulle ge lite styvt 300 (reklam)hästar. Detta innebar uppgradering till ett avsevärt större turboaggregat. Följden blev att bilen blev en sämre husvagnsdragare efter trimmingen, då mycket av vridmomentet vid de varvtal som är aktuella vid laglig framfart med husvagn blev försämrat.
Men detaljerna tar vi en annan dag...

Slutsats, se till att motorkaraktären passar användningsområdet!
Tack M,

Japp...tungt går det!:
Bild

:D :D

Postat: 09 jan 2014, 14:05
av ZVEZDA M50
Härlig bild!

Vi får nog talas vid nå'n dag!
Ha de!

Postat: 09 jan 2014, 15:08
av Skunkworkz
ZVEZDA M50 skrev:Hej!

Jag vill bara hjälpa till att förtydliga en sak...
Trådskaparen använder uppenbarligen sitt åkdon som tungdragare.
Om motorn skall trimmas så se till att karaktären blir den rätta, hög maxeffekt med spetsigkaraktär är inte det rätta!

Jag skulle kunna berätta om 40-åringen som gick till en trimfirma för att få mer ös i sin Saab 2.0 liter turbo för att kunna dra sin nya ganska tunga husvagn. Firman gnuggande händerna (?) och sålde på honom ett kit som skulle ge lite styvt 300 (reklam)hästar. Detta innebar uppgradering till ett avsevärt större turboaggregat. Följden blev att bilen blev en sämre husvagnsdragare efter trimmingen, då mycket av vridmomentet vid de varvtal som är aktuella vid laglig framfart med husvagn blev försämrat.
Men detaljerna tar vi en annan dag...

Slutsats, se till att motorkaraktären passar användningsområdet!
Som jag svarade.

Postat: 09 jan 2014, 15:19
av ZVEZDA M50
Skunkworkz skrev:Som jag svarade.


Nej, du svarade inte så men du tänkte kanske så?
Därför lade jag in mitt förtydligande!

Postat: 09 jan 2014, 15:59
av Skunkworkz
En 2,9 hk är väl allmänt känt att den har en karaktär liknande en modern Diesel.

Preskriberat

Postat: 09 jan 2014, 16:58
av T M
:twisted:

De tyska cylindrarna har rektangulärt insug i en svag vinkel neråt
Den största proppen på MS51 är nog det taniga insuget, undrar vad ett större + EM 50 förgasare kan göra

I min ungdom hade jag en 55 Rex vicoped med ostrypt cylinder insug urslipat till 12 mm, förgasarens insugsida likaså.
Fick byta från rem till 14 - 40 (?) drevning, remmen osade helvitte och rök av till sist
Stefa tändsystem, noris systemet orkade inte med.

Var rätt stark, skjutsade hem två välgödda töser från en fest när polarens dakota säckade bakfjädringen

bastard_inside_sign

Postat: 09 jan 2014, 20:38
av pangerva
Jag har nog en ostrypt cylinder på landet.

Postat: 10 jan 2014, 07:19
av jonTe-Zündapp
Har en ostrypt cylinder (5hk?) på gång av en användare som hade läst tråden, perfekt.
Vad skall man ha för-gasare till den tro?
EM50...hur stor är den? Samma typ av klämfäste?
TM skrev:Var rätt stark, skjutsade hem två välgödda töser från en fest när polarens dakota säckade bakfjädringen
:D :D

Postat: 10 jan 2014, 08:23
av Skunkworkz
Det är lagom med en förgasare som har 85% av insugsportens area.