Repobjekt Volvo 164 1971

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

Likadant var det med min Volvo 242 GT -81:a som ja hade när ja fick körkort. alla påstod den var falsk. men efter att ha fått utdrag från volvo så var de enklare att säga vad de va för bil. den var tydligen tillverkad för export. satt B23E o 4 vxl med od. sen diffad bakaxel också. en skojig bil faktiskt.satt även komplett R sport klädsel i den.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

NiklasHögberg skrev:
Amarace skrev:
NRoos skrev:
Aningen svårt att hitta en 165:a :wink:
Skulle vilja säga omöjligt ;) Svårt att hitta nåt som aldrig har existerat :)
vadå aldrig existerat?? trodde du var tillräckligt påläst om volvos äldre bilar. dessa e väl byggda av karosserifabriker i efterhand så de e ju inga hempulare som meckat ihop dem. iaf inte de som e äkta.
Jag kan ju bygga ihop en v70 med en 164 också och kalla den V167, det är ju ändå bara en ombyggnation. Finns alltså inga äkta 165, bara ombyggda 164 och 145, sen spelar det ibgen roll vem som byggt!
Och det är ett fåtal som är ombyggd av karrosserifabrik, dom flesta är "hembyggda".

Edit:
Påläst och påläst, kan tillräckligt om Volvo för min egen skull och har varit mitt största intresse sedan jag var väldigt liten, och är fortfarande efter över 30 år.
NiklasHögberg skrev:Likadant var det med min Volvo 242 GT -81:a som ja hade när ja fick körkort. alla påstod den var falsk. men efter att ha fått utdrag från volvo så var de enklare att säga vad de va för bil. den var tydligen tillverkad för export. satt B23E o 4 vxl med od. sen diffad bakaxel också. en skojig bil faktiskt.satt även komplett R sport klädsel i den.
Går inte att jämföra med en "165" överhuvudtaget, 242GT är en serietillverkad bil, har en typkod där man kan identifiera att det är just en GT o.s.v.
Med andra ord, den som säger att den var falsk visste inte hur man utläser en Typkod på en Volvo, typkoden säger allt.
Senast redigerad av Amarace den 25 jan 2014, 02:36, redigerad totalt 1 gånger.
Wiklund
Inlägg: 677
Blev medlem: 09 nov 2009, 00:00
Ort: Västerås, Hallstamoppers.

Inlägg av Wiklund »

Hans levén i kolbäck har byggt ett gäng 165or!
OutbackJack
Forumsponsor
Inlägg: 311
Blev medlem: 10 jul 2008, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av OutbackJack »

HSE skrev:Roligt att någon vill rädda vraket! Men som vanligt blir det billigast i lägden att köpa en färdigrenoverad...
Ser ut som det är dags att trimma MIG-en skaffa nägra extra trådrullar och aktier i närmaste plåtföretag..
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

Amarace skrev:Jag kan ju bygga ihop en v70 med en 164 också och kalla den V167, det är ju ändå bara en ombyggnation. Finns alltså inga äkta 165, bara ombyggda 164 och 145, sen spelar det ibgen roll vem som byggt!
Och det är ett fåtal som är ombyggd av karrosserifabrik, dom flesta är "hembyggda".
Hur är det med min Amazon 63:a levererad av Umeå bilkompani till kund med Golde eltaklucka och Varvräknare där askkoppen satt
Enl.mina dåvarande efterforskningar gjordes mindre än 6st sådana mellan 62-64.
dom 3 första köptes av ett gäng höga chefer som var "kompisar" varav den ena basade för just Volvo i Umeå.

kan man räkna det som original eller :roll:

eller min 67:a GT med stålblå metallic 53-102 8) 8)

allt är inte så lätt att definiera original eller icke original tycker jag. :wink:
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

Nu är folk lite väl negativa. Folk har byggt roddar på ingenting. dvs, enbart fragment. I det här fallet så ser man ju hur det varit och ska se ut (iallafall ungefär).

Jag säger : KÖR PÅ BARA. rädda den goa bilen från skrotbilsdöden =)
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5008
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Neifelheim skrev:Nu är folk lite väl negativa. Folk har byggt roddar på ingenting. dvs, enbart fragment.
Å ibland bara med papper å en chassieskylt..
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

Vad gjorde du av 145:an då?
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

zappafan skrev:Vad gjorde du av 145:an då?
Vilken av 145:orna? den som jag hade sen tidigare har jag renoverat bromsar på. Sen drog jag av en topplocksbult till den motorn så jag bytte den. Men den nya motorn som är renoverad för 20 år sedan drar olja så jag ska riva upp och kolla om det är någon oljering som har fastnat.
Den nyinköpta står här hemma på gården och ska bli donator då stolarna är rätt färg till min gamla 145:a. Är ju lite tråkigt med en 240 stol och sportratt.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

Jag tycker 164 är en trevlig kult bil så grattis till köpet. PS rost kostar ej så mycket.
Det kostar tid som jag ser det om man gör det själv, har rost lagat värre... :)

WW58
Bild
Bild
Så blev det
Bild
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

billykid skrev:Jag tycker 164 är en trevlig kult bil så grattis till köpet. PS rost kostar ej så mycket.
Det kostar tid som jag ser det om man gör det själv, har rost lagat värre... :)

WW58
Bild
Bild
Så blev det
Bild
Ja där fick du allt arbeta. Jag tycker faktiskt inte att det är så mycket arbete på bilen om man avser rosten men det är jag det :wink:
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

jaha, ni kanske tror jag legat på latsidan och det är väl sant till viss del. Jag har svetsat färdigt stöttdämparfästena bak på bägge sidor och håller nu på med innerskärmarna bak där man bultar fast sidobältena i baksätet. Det sitter en förstärkning där som är boven.

Jag har svetsat vänster sida men jag har inte satt dit förstärkningen med gängan ännu. Jag är lite osäker på hur jag ska göra. Ska jag bara punkta fast den och sedan kitta igen sidorna eller ska jag helsvetsa biten?
Vad tycker ni?

Sedan är det lite problem med fläkten i kupén. Det känns som att kablarna är omkastade på något vis. När man drar ut strömställaren första hacket så är det full rulle men på andra hacket så går den sakta. Alltså första hacket beter sig som andra hacket och andra hacket går sakta som det ska göra på första hacket. Hoppas någon förstår vad jag menar här :P

Bilder kommer komma senare under dagen. Brukar ju bli mer intressant då.
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

Fläktknappen ska vara så original (men många har ändrat det under årens lopp). :)
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

Amarace skrev:Fläktknappen ska vara så original (men många har ändrat det under årens lopp). :)
Jaså! :eh?: Man tycker ju att steg 1 ska gå sakta och steg 2 ska gå fort :)

Hur ändrar man det här då? Är det bara att kasta om kablarna eller är det själva strömställaren som man måste byta?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

om jag minns rätt är det bara att byta plats på två av kablarna på strömbrytaren. matningen från säkringsdosan ska vara kvar på samma ställe.

erlan
Skriv svar