Repobjekt Volvo 164 1971
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
Likadant var det med min Volvo 242 GT -81:a som ja hade när ja fick körkort. alla påstod den var falsk. men efter att ha fått utdrag från volvo så var de enklare att säga vad de va för bil. den var tydligen tillverkad för export. satt B23E o 4 vxl med od. sen diffad bakaxel också. en skojig bil faktiskt.satt även komplett R sport klädsel i den.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Jag kan ju bygga ihop en v70 med en 164 också och kalla den V167, det är ju ändå bara en ombyggnation. Finns alltså inga äkta 165, bara ombyggda 164 och 145, sen spelar det ibgen roll vem som byggt!NiklasHögberg skrev:vadå aldrig existerat?? trodde du var tillräckligt påläst om volvos äldre bilar. dessa e väl byggda av karosserifabriker i efterhand så de e ju inga hempulare som meckat ihop dem. iaf inte de som e äkta.Amarace skrev:Skulle vilja säga omöjligt ;) Svårt att hitta nåt som aldrig har existeratNRoos skrev:
Aningen svårt att hitta en 165:a
Och det är ett fåtal som är ombyggd av karrosserifabrik, dom flesta är "hembyggda".
Edit:
Påläst och påläst, kan tillräckligt om Volvo för min egen skull och har varit mitt största intresse sedan jag var väldigt liten, och är fortfarande efter över 30 år.
Går inte att jämföra med en "165" överhuvudtaget, 242GT är en serietillverkad bil, har en typkod där man kan identifiera att det är just en GT o.s.v.NiklasHögberg skrev:Likadant var det med min Volvo 242 GT -81:a som ja hade när ja fick körkort. alla påstod den var falsk. men efter att ha fått utdrag från volvo så var de enklare att säga vad de va för bil. den var tydligen tillverkad för export. satt B23E o 4 vxl med od. sen diffad bakaxel också. en skojig bil faktiskt.satt även komplett R sport klädsel i den.
Med andra ord, den som säger att den var falsk visste inte hur man utläser en Typkod på en Volvo, typkoden säger allt.
Senast redigerad av Amarace den 25 jan 2014, 02:36, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 311
- Blev medlem: 10 jul 2008, 23:00
- Ort: Jönköping
Hur är det med min Amazon 63:a levererad av Umeå bilkompani till kund med Golde eltaklucka och Varvräknare där askkoppen sattAmarace skrev:Jag kan ju bygga ihop en v70 med en 164 också och kalla den V167, det är ju ändå bara en ombyggnation. Finns alltså inga äkta 165, bara ombyggda 164 och 145, sen spelar det ibgen roll vem som byggt!
Och det är ett fåtal som är ombyggd av karrosserifabrik, dom flesta är "hembyggda".
Enl.mina dåvarande efterforskningar gjordes mindre än 6st sådana mellan 62-64.
dom 3 första köptes av ett gäng höga chefer som var "kompisar" varav den ena basade för just Volvo i Umeå.
kan man räkna det som original eller
eller min 67:a GT med stålblå metallic 53-102
allt är inte så lätt att definiera original eller icke original tycker jag.
-
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
- Ort: Småland.
Vilken av 145:orna? den som jag hade sen tidigare har jag renoverat bromsar på. Sen drog jag av en topplocksbult till den motorn så jag bytte den. Men den nya motorn som är renoverad för 20 år sedan drar olja så jag ska riva upp och kolla om det är någon oljering som har fastnat.zappafan skrev:Vad gjorde du av 145:an då?
Den nyinköpta står här hemma på gården och ska bli donator då stolarna är rätt färg till min gamla 145:a. Är ju lite tråkigt med en 240 stol och sportratt.
Ja där fick du allt arbeta. Jag tycker faktiskt inte att det är så mycket arbete på bilen om man avser rosten men det är jag detbillykid skrev:Jag tycker 164 är en trevlig kult bil så grattis till köpet. PS rost kostar ej så mycket.
Det kostar tid som jag ser det om man gör det själv, har rost lagat värre...
WW58
Så blev det
jaha, ni kanske tror jag legat på latsidan och det är väl sant till viss del. Jag har svetsat färdigt stöttdämparfästena bak på bägge sidor och håller nu på med innerskärmarna bak där man bultar fast sidobältena i baksätet. Det sitter en förstärkning där som är boven.
Jag har svetsat vänster sida men jag har inte satt dit förstärkningen med gängan ännu. Jag är lite osäker på hur jag ska göra. Ska jag bara punkta fast den och sedan kitta igen sidorna eller ska jag helsvetsa biten?
Vad tycker ni?
Sedan är det lite problem med fläkten i kupén. Det känns som att kablarna är omkastade på något vis. När man drar ut strömställaren första hacket så är det full rulle men på andra hacket så går den sakta. Alltså första hacket beter sig som andra hacket och andra hacket går sakta som det ska göra på första hacket. Hoppas någon förstår vad jag menar här
Bilder kommer komma senare under dagen. Brukar ju bli mer intressant då.
Jag har svetsat vänster sida men jag har inte satt dit förstärkningen med gängan ännu. Jag är lite osäker på hur jag ska göra. Ska jag bara punkta fast den och sedan kitta igen sidorna eller ska jag helsvetsa biten?
Vad tycker ni?
Sedan är det lite problem med fläkten i kupén. Det känns som att kablarna är omkastade på något vis. När man drar ut strömställaren första hacket så är det full rulle men på andra hacket så går den sakta. Alltså första hacket beter sig som andra hacket och andra hacket går sakta som det ska göra på första hacket. Hoppas någon förstår vad jag menar här
Bilder kommer komma senare under dagen. Brukar ju bli mer intressant då.