Sida 1 av 1

Kopplingsproblem puch (löst?)

Postat: 25 jan 2014, 12:06
av volvomannen
Det strular.
Kopplingen vill inte koppla ur ordentligt. Innan jag rev funka det fint trots sönderslagna lammelvingar?
Har bytt lameller. provade med de gamla oxå sammaresultat.
filat in korgen då den var hackig efter det gamla lamellerna. samma resultat innan jag filade oxå.
Spännar jag in så mycket det går så slirar kicken och sedan när man släpper efter igen då börjar handaget gå trögt tillbaka?

Spänner man armen på motorn med polygrip så långt det går då har den yttersta stållamellen hoppat ur läge ett par gånger så då blir det knas.

Alla brickor som skall höra till paketet sitter på rätt ställen och är rätt sort har kollat och rivit femtielva gånger.

<hela motorn är nyrenoverad och går så fint så växlarna med men kopplingsfan vill inte. Jag ger snart upp :(

Hjälp!!!!!!!!!!

Postat: 25 jan 2014, 19:35
av Mange75
Push kopplingen är ju bus lätt!Du verkar strulat till de.Kolla sprängskiss så allt sitter där de ska.Glömm ej låsa muttern som håller kopplingskorgen ordentligt (taggbrickan)denna brukar gänga av sig själv anars.

Postat: 28 jan 2014, 16:21
av volvomannen
Har efter mycket klurande tagit bort segersäkringe som sitter innan brickan bakom kopplingskorgen och vips det frikopplar! Kollar man sprängskissen visar den ingen segersäkring men det finns spår på axeln för den? Skillnaden mot innan jag rev var att segersäkringen satt där men ej brickan.

Har dock inte provkört då det är lappmögel ute.

v

Postat: 28 jan 2014, 18:19
av Puchlasse
Kolla sprängskissen på vevaxeln, då ser du att segersäkringen ska sitta där, den syns inte på kopplingens sprängskiss.

Postat: 28 jan 2014, 18:30
av PUCH-60
Ja segersäkringen skall sitta där. Har du en nytillverkad vev?
På en del nya vevar har dom svarvat spåret för segersäkringen
lite för långt ut på axeln och då spänner det mot kopplingskorgen.
Då får man använda en lite tunnare bricka bakom kopplingskorgen.

Postat: 28 jan 2014, 18:46
av volvomannen
jaha var hittar man en sådan bricka då?

Postat: 28 jan 2014, 18:47
av volvomannen
Tror ni att det är någon större fara att köra utan segern då stödlagret lär ju knappast flytta på sig?

Postat: 28 jan 2014, 19:19
av PUCH-60
Kör du utan så tror jag att kopplingskorgen skaver mot
transdrevet.Slipa ner den bricka du har,behövs ju bara
lite.Tälj till en konisk träpinne och trä på brickan slipa
på en bandslip.
Dra sedan ihop kopplingen utan lameller och fjäder,då
skall trumman kunna rotera lätt.

Postat: 28 jan 2014, 19:36
av volvomannen
PUCH-60 skrev:Kör du utan så tror jag att kopplingskorgen skaver mot
transdrevet.Slipa ner den bricka du har,behövs ju bara
lite.Tälj till en konisk träpinne och trä på brickan slipa
på en bandslip.
Dra sedan ihop kopplingen utan lameller och fjäder,då
skall trumman kunna rotera lätt.
bra tips