Sida 1 av 1

Zundapp rundmotor med päroncylle

Postat: 28 jan 2014, 17:43
av Kirre
Denna cylindern är jag intresserad av.

http://www.rnmotor.eu/zundapp-delar/cyl ... 5-5hk.html

Jag är inte ute efter att åka i 90 knyck på bakhjulet men vill att den skall bli lite starkare och toppa ca 55-60km/h
Vilken drevning skall jag ha? Motorn är 3-vxl.
Jag undrar om den är prisvärd eller räcker det att göra en lucka i kolven och byta förgasare för samma effekt?
Vilken förgasare skall man ha på en gammal Mustang 618.

Bild

Postat: 28 jan 2014, 18:49
av SachsMekarn
Tveksamt om den cylindern är prisvärd. Du borde få en trevlig gång med en portning och större förgasare.

Postat: 28 jan 2014, 20:48
av Kirre
Är det ingen som har mer erfarenheter av att få lite bättre ork i en sådan?

Postat: 28 jan 2014, 21:29
av Thomas L
Tveksamt om du ska porta cylindern eftersom du verkar ha en fin orginalcylinder.

Nytillverkade päroncylindrar är onödigt dyra tack vare att de tillverkats i ganska begränsat antal.

Kolla dessa fyra sidor ett par ggr i veckan under vintern och vänta på att en fin "femhalva" dyker upp istället:

http://www.blocket.se

http://www.tradera.com

http://www.ebay.de

http://www.marktplaats.nl

Postat: 29 jan 2014, 07:52
av Skunkworkz
Skaffa en original 2.6 hk cyl. Bra effekt från låga varv o toppar runt 55-60
ärliga km/t.

Postat: 29 jan 2014, 08:09
av Kirre
Skunkworkz skrev:Skaffa en original 2.6 hk cyl. Bra effekt från låga varv o toppar runt 55-60
ärliga km/t.
Har du någon att sälja :wink:

Postat: 29 jan 2014, 08:55
av jonTe-Zündapp

Postat: 29 jan 2014, 10:47
av erlan
den förnämliga kundservicen hos trimbutiken gör väl valet av inköpsställe enkelt.
Mikael lade ner en hel del besvär för att leta på en speciell modell på kolvringar åt mig.
dessutom får man leveransbesked om dom inte kan skicka samma dag.

erlan

Postat: 29 jan 2014, 11:58
av Kirre
Vad är skillnaden på den hos trimbutiken och en tysk original 2,6hk?
Har fått ett erbjudande på att köpa en tysk 2,6hk inkl topp och insug för 1200:-.

Postat: 29 jan 2014, 12:00
av BjörnK
Kolla kolven så den passar för kort vevstake (vilket du troligen har, om inte motorn är ombyggd)

Postat: 29 jan 2014, 12:07
av Kirre
Vilken längd skall kolven ha?
Passar inte original kolven annars?
Min motor är inte ombyggd.

Postat: 29 jan 2014, 12:54
av BjörnK
Kolven har klassningar från A och uppåt, står instansat på kolven.
På cylinderns övre del står också en bokstav.
På en ny eller inte alltför begagnad cylinder ska dessa bokstavsbeteckningar vara likadana.
Om en cylinder är mer begagnad, kan man gå upp en bokstav (ex från A till B) på kolven.

En test kan man göra.

Tvätta ur cylinder och kolv, så det inte är någon olja eller fett på dem.
Ta bort kolvringarna på kolven.

Ställ cylindern på en trasa eller liknande med ovandelen nedåt.
Tryck cylindern mot trasan, släpp ned kolven i cylindern och se vad som händer.
Tar det en liten stund (magkänsla, en sekund kanske?) innan kolven går ner till botten, så är det bra.
Slinker den ned direkt, är kolven för liten, tar det för lång tid, så är kolven för stor.

Så har jag lärt mig, men det finns nog ännu bättre sätt.

Postat: 29 jan 2014, 13:38
av Skunkworkz
Kirre skrev:Vad är skillnaden på den hos trimbutiken och en tysk original 2,6hk?
Har fått ett erbjudande på att köpa en tysk 2,6hk inkl topp och insug för 1200:-.
Om cylle är i bra skick skulle jag inte tveka på en tysk original.
Dessutom halva priset mot en pirat.