Orange EKF-Type

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

then71 skrev:Idag var det sol och 10-12 grader, perfekt att prova med annat munstycke i förgasaren :D

Original har Bing 1/19/31 90 i huvudmunstycke. Det satt 92 i min och den stöp vid hastigt gaspådrag från lägre varv.

Satt i 98 munstycke och då hände det grejor minsann :twisted: , satan vilken skillnad i drag. Klockrent drag från stillastående till maxvarv så fort man värmt upp den med lite lugn körning några hundra meter.

Varvade lätt ut på fyran med 13-42 drevning så det blev att byta till 13-34 istället.
Högsta hastighet på GPS:en landade på strax över 90 km/h (vet dock inte hur exakt Speedwiev för Androidmobil är).
Tresiffrigt borde kunna uppnås med större förgasare och bättre avgas.

Passade på att ta ett "gruppfoto" på mina körbara mopeder efter alla rastats.

Bild

ett härligt gruppfoto Thomas... :thumb:
Användarens profilbild
then71
Inlägg: 106
Blev medlem: 29 aug 2013, 08:36
Ort: Sundsvall

Re: Orange EKF-Type

Inlägg av then71 »

Har åkt en del på typen nu och den går riktigt bra, förmodligen är det som några påtalat något litet med 19mm förgasare till Athenan.
En riktigt bra drag men saknar lite mera varv på toppen, det känns som den tar slut lite för fort.

Provat en bekants dappe med Superterm och den går finfint men saknar "explosionen" som finns i min, toppfart ungefär samma men vägen dit går fortare på min.
Tyvärr har lamellerna nu börjat slira när draget kommer på 3-4:ans växel, vilket jag bara väntat på då jag bara har blästrat korg och plattor, i övrigt standard.

Blev sugen på en till åkmoppe så idag jag köpte mig något snällare att fisa runt på, en 73:a med 5 växlat och miniterm/bing 19.
Går superfint och tyst, men inte samma drag som i Ekf:en. :shock:
Blev säkert 3 mil på denna och en sväng med både ena Stockholmarn och E-typen idag :)

Bild
/ Thomas
__________________________
Zündapp KS50 -71
Zündapp KS50 -76
Zündapp KS50 -77
Crescent Skoterett 3vxl
Yamaha FS1
Zündapp CX50 -81
Zündapp C50 Super -74
Zündapp CS50
Combinette -59
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Re: Orange EKF-Type

Inlägg av Raketaren »

kul att höra att du kommit igång med moppeåkandet Thomas... :D har själv dessvärre fått en riktigt eländig förkylning, så maskinerna får nog stå denna helg i allafall.... :? nåja den som väntar på nåt gott..... :roll:
Användarens profilbild
then71
Inlägg: 106
Blev medlem: 29 aug 2013, 08:36
Ort: Sundsvall

Re: Orange EKF-Type

Inlägg av then71 »

Raketaren skrev:kul att höra att du kommit igång med moppeåkandet Thomas... :D har själv dessvärre fått en riktigt eländig förkylning, så maskinerna får nog stå denna helg i allafall.... :? nåja den som väntar på nåt gott..... :roll:

Usch Roger, det är inte kul när man blir hängig. Krya på dig.

Det är ju ändå inte riktigt optimalt väder för åkande än på våra breddgrader, men drar man på sig vinteroverallen funkar det helt ok :D
/ Thomas
__________________________
Zündapp KS50 -71
Zündapp KS50 -76
Zündapp KS50 -77
Crescent Skoterett 3vxl
Yamaha FS1
Zündapp CX50 -81
Zündapp C50 Super -74
Zündapp CS50
Combinette -59
Användarens profilbild
Oaken
Inlägg: 435
Blev medlem: 26 apr 2013, 11:49
Ort: Lindesberg
Kontakt:

Re: Orange EKF-Type

Inlägg av Oaken »

Härlig KS du har skaffat. slider_score.gif
Mopedheads / Stram Wire Sverige
Användarens profilbild
then71
Inlägg: 106
Blev medlem: 29 aug 2013, 08:36
Ort: Sundsvall

Re: Orange EKF-Type

Inlägg av then71 »

Oaken skrev:Härlig KS du har skaffat. slider_score.gif
Tack :D

Det som skämmer är att tidigare ägare lackat om bakskärm och lykthus, med en för ljus färg.
Annars är jag riktigt nöjd då den är komplett och inte sönderskruvad.
Jag är tredje ägaren på den :D
/ Thomas
__________________________
Zündapp KS50 -71
Zündapp KS50 -76
Zündapp KS50 -77
Crescent Skoterett 3vxl
Yamaha FS1
Zündapp CX50 -81
Zündapp C50 Super -74
Zündapp CS50
Combinette -59
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1191
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Re: Orange EKF-Type

Inlägg av Johan Lat »

Mycket trevlig Zündapp mistick_yes.gif
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
Oaken
Inlägg: 435
Blev medlem: 26 apr 2013, 11:49
Ort: Lindesberg
Kontakt:

Re: Orange EKF-Type

Inlägg av Oaken »

then71 skrev: Tack :D

Det som skämmer är att tidigare ägare lackat om bakskärm och lykthus, med en för ljus färg.
Annars är jag riktigt nöjd då den är komplett och inte sönderskruvad.
Jag är tredje ägaren på den :D

Fasen va kul, sånt är alltid trevligt och det är ett gott stuk på den med :thumb:

Har en 73:a själv i samma färg och var tvungen att lacka om sidokåpor,tårtbitarna, sving, tank m.m.
Tog med mig en kåpa som var i originalkulör till färghandlarn och han luskade fram en Fiat färg som stämmer rätt så bra.
Inomhus i lysrörssken så är den lite mörkare men utomhus så är det helt ok, visst syns det en skillnad men det är iaf bättre än svart och blått som delarna var lackade i förut :)
Det bästa hade väl varit att bryta fram färgen med hjälp av färganalys men det fanns det inte möjlighet till då.

Här kan du se lite bilder på hur kulören ser ut.
http://mopedheads-forum.12015.n7.nabble ... td114.html

Tog ett kort på burken med lite info:
Bilagor
20140406_200346 (1024x768).jpg
20140406_200346 (1024x768).jpg (524.95 KiB) Visad 5121 gånger
Mopedheads / Stram Wire Sverige
Användarens profilbild
then71
Inlägg: 106
Blev medlem: 29 aug 2013, 08:36
Ort: Sundsvall

Re: Orange EKF-Type

Inlägg av then71 »

Supertack Oaken !

Beställde ett par burkar från korvlandet av Arizona gold, matchar inte den så har jag Din färkod som ett fungerande alternativ.
zfbrk.jpg
zfbrk.jpg (90.81 KiB) Visad 5079 gånger
/ Thomas
__________________________
Zündapp KS50 -71
Zündapp KS50 -76
Zündapp KS50 -77
Crescent Skoterett 3vxl
Yamaha FS1
Zündapp CX50 -81
Zündapp C50 Super -74
Zündapp CS50
Combinette -59
Användarens profilbild
then71
Inlägg: 106
Blev medlem: 29 aug 2013, 08:36
Ort: Sundsvall

Re: Orange EKF-Type

Inlägg av then71 »

Har åkt en del mil på E-typen och den är helt underbar :D
Har även även åkt Zundappen en del, det är två olika karaktärer på dessa maskiner.

E-typen har fått sig en ny koppling med tre lameller, vilket funkar bra och finishen ger intryck av fint svenskt hantverk
Dock kan man fundera på vad den lilla medföljande kulan som förlänger tryckstången har för nytta egentligen, la dit den men den åkte väck direkt då kopplingarmen fick helt fel vinkel och justerskruven fick dras ut till max och lite till. Plockade väck den och det gick lika bra utan.

Bild

Den har även fått en väska monterat, Biltemas gaffelväska á 189:- sitter som en smäck på pakethållaren.

Bild

Sambon klagade på att Stockholmarn kändes konstig i styrningen.........inte så konstigt när halva lagerbanan är borta... :shock:
Ny lagersats monterad och moppeturerna går som en dans igen!


Bild

Så en bild på garagekompisarna (normalt får de stå i motsatt vinkel med framhjulen ihopkedjade)

Bild
/ Thomas
__________________________
Zündapp KS50 -71
Zündapp KS50 -76
Zündapp KS50 -77
Crescent Skoterett 3vxl
Yamaha FS1
Zündapp CX50 -81
Zündapp C50 Super -74
Zündapp CS50
Combinette -59
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Orange EKF-Type

Inlägg av JanneL »

then71 skrev:E-typen har fått sig en ny koppling med tre lameller, vilket funkar bra och finishen ger intryck av fint svenskt hantverk
Dock kan man fundera på vad den lilla medföljande kulan som förlänger tryckstången har för nytta egentligen, la dit den men den åkte väck direkt då kopplingarmen fick helt fel vinkel och justerskruven fick dras ut till max och lite till. Plockade väck den och det gick lika bra utan.
]
får be om ursäkt för den klena informationen om kulan, :oops:
den skickar jag med bara för att kompensera för den något tjockare/bredare kopplingskorgen men det har visat sig att den inte behövs så den kommer att skippas hädanefter. cocos_acc.gif
Kul att du gillade den och att det funkar bra slider_thankyou.gif
Användarens profilbild
then71
Inlägg: 106
Blev medlem: 29 aug 2013, 08:36
Ort: Sundsvall

Re: Orange EKF-Type

Inlägg av then71 »

kejsaren skrev: får be om ursäkt för den klena informationen om kulan, :oops:
den skickar jag med bara för att kompensera för den något tjockare/bredare kopplingskorgen men det har visat sig att den inte behövs så den kommer att skippas hädanefter. cocos_acc.gif
Kul att du gillade den och att det funkar bra slider_thankyou.gif
Köpte den via mopedrenovering.se , vilka för övrigt skötte sig perfekt med snabb leverans och föredömligt snyggt packat paket :D
Men det skadar nog inte att skicka med en liten blänkare om kulan, nu var det ingen info med öht men jag har läst om Din koppling så jag visste att den var avsett för att förlänga tryckstången.
Det kanske är så att vissa motorer behöver den, dock inte min EKF-maskin.

Ps. Det var med ett leende jag monterade kopplingskorgen och kunde under tiden tänka "Svenskt hantverk - inget billigt kinaskräp"
/ Thomas
__________________________
Zündapp KS50 -71
Zündapp KS50 -76
Zündapp KS50 -77
Crescent Skoterett 3vxl
Yamaha FS1
Zündapp CX50 -81
Zündapp C50 Super -74
Zündapp CS50
Combinette -59
Användarens profilbild
then71
Inlägg: 106
Blev medlem: 29 aug 2013, 08:36
Ort: Sundsvall

Re: Orange EKF-Type

Inlägg av then71 »

Allt är tyvärr inte bara rosenrött :(

Skulle justera tändningen och märkte att veven kastade..... plockade isär och ser att vevskinkorna vridet sig!
Aja, VRM parti beställt och den gamla veven lämnar jag till lokala motorvekstan för riktning och kontroll av rakhet.
Fråga, brukar det lösa problemet med att lägga en punkt på vevtappen eller skall man satsa på en Samarinstake till den gamla veven?

Tur i oturen att jag köpte en EU-moppe som sambon verkligen gillar, så Stockholmarn har fått låna ut sin Ekf till Typen :)
/ Thomas
__________________________
Zündapp KS50 -71
Zündapp KS50 -76
Zündapp KS50 -77
Crescent Skoterett 3vxl
Yamaha FS1
Zündapp CX50 -81
Zündapp C50 Super -74
Zündapp CS50
Combinette -59
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: Orange EKF-Type

Inlägg av selma »

then71 skrev:Allt är tyvärr inte bara rosenrött :(

Skulle justera tändningen och märkte att veven kastade..... plockade isär och ser att vevskinkorna vridet sig!
Aja, VRM parti beställt och den gamla veven lämnar jag till lokala motorvekstan för riktning och kontroll av rakhet.
Fråga, brukar det lösa problemet med att lägga en punkt på vevtappen eller skall man satsa på en Samarinstake till den gamla veven?

Tur i oturen att jag köpte en EU-moppe som sambon verkligen gillar, så Stockholmarn har fått låna ut sin Ekf till Typen :)
Har den vritt sig är det samrinstake+svetsloppa som gäller.
Sen kommer den att fungera klanderfritt.
Med nytt vrmparti så får du en otroligt mycket bättre balanserad motor,rekomenderas.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Orange EKF-Type

Inlägg av zappafan »

Har ändå lite svårt med priset :close_call: (VRM-veven)
Skriv svar