Sida 1 av 7

Orange EKF-Type

Postat: 10 feb 2014, 11:59
av then71
Köpte mig en E-type av Raketaren. :D

Planen är att fixa till det sista och hänga på en EKF motor som egentligen skulle sitta på min DBS Sport.

Bild från Dockstabaren när vi tog en macka samt kontrollerade att dyrgripen stod som den skulle på släpet:

Bild

Resan hem gick så bra att styret hade vänt sig när vi rullade av den hemma :roll:

Bild

Postat: 10 feb 2014, 12:02
av then71
Här har den fått kommit in i källaren och transplantionen har påbörjats:

Bild

Postat: 10 feb 2014, 12:12
av then71
Lite frågor till Er som skruvat E-type tidigare:

Framgaffel
Är det lönt att renovera gaffeln med nytillverkade fjädrar och glidhylsor?
Hur många hylsor går det åt 2 eller 4?
Hur bökigt är det att få isär gaffeln för byte?
Är det annat som man bör tänka på/byta?

Hjullager
Det glappar något bak, är det fasta lager eller cykelmodellen på dessa?

Postat: 10 feb 2014, 13:05
av Conrad Engström
Grattis till en riktigt fin moppe. Om du skall åka fort, byt gaffel. Det är fasta spårkullager i naven.

Postat: 10 feb 2014, 13:10
av then71
Conrad Engström skrev:Grattis till en riktigt fin moppe. Om du skall åka fort, byt gaffel. Det är fasta spårkullager i naven.
Tack Conrad.
Finns det möjligtvis några tips på gaffel (förutom K50) som passar hyfsat bolt on?

Postat: 10 feb 2014, 13:37
av Hynboholm
Det ska bli kul och följa!
Jag har ju en orörd som står och väntar på "någotjagvetintevad"... :wink:

Postat: 10 feb 2014, 16:53
av musköchrister
den gaffeln finns det inga grejor till.det nytillverkade är till den senare gaffeln.
sätt dit ceriani 30 om du ska hålla conrads tempo

Postat: 10 feb 2014, 17:04
av Conrad Engström
På två av mina har jag Marzocchi. En har Ceriani och en har orginalgaffel, med en stötdämpare på sidan.

Postat: 10 feb 2014, 17:57
av evelinas pappa
Marzocchi, Ceriani

Var satt dom original. vad ska man leta efter och var.

Postat: 10 feb 2014, 18:03
av f50glx
grattis till en fin moppe. jag åker med original gaffel rekommenderas ej i högre farter . till 70-80 går det väl ok men sen är det spännande :wink:

Postat: 10 feb 2014, 18:14
av then71
Tack Christer för infon om att delarna inte passar på min tidiga gaffel, sparade en del pengar och svordommar åt mig där :wink:

Klickade "Köp nu" på en komplett K50 gaffel istället.

Postat: 10 feb 2014, 19:04
av Puchen
then71 skrev:Tack Christer för infon om att delarna inte passar på min tidiga gaffel, sparade en del pengar och svordommar åt mig där :wink:

Klickade "Köp nu" på en komplett K50 gaffel istället.
K50-gaffeln är Ceriani 26 mm, liknande den som sitter på Gilera touring svensksåld. Klen och mekaniskt dämpad.

30 mm Ceriani är inte tvärenkel att hitta men dom finns.

Postat: 11 feb 2014, 10:10
av alf-johan
Puchen skrev:
then71 skrev:Tack Christer för infon om att delarna inte passar på min tidiga gaffel, sparade en del pengar och svordommar åt mig där :wink:

Klickade "Köp nu" på en komplett K50 gaffel istället.
K50-gaffeln är Ceriani 26 mm, liknande den som sitter på Gilera touring svensksåld. Klen och mekaniskt dämpad.

30 mm Ceriani är inte tvärenkel att hitta men dom finns.
Man kanske kan hitta dom på gamla 50cc crossar :D

Postat: 11 feb 2014, 15:52
av then71
Tack för alla tips om vettiga gafflar, provar först med K50:gaffeln då det ,vad jag kan tyda, är ett beprövat koncept som fungerar hjälpligt iaf.

Orginalgaffel kommer i nuläget att sparas och vi får se om den ses över och kommer tillbaka senare på typen.
______________________________________________

Nu skall främre motorfäste tillverkas för att passa Athenan.

Fråga: Bör man göra detta med eller utan flexande bussning?
I bilvärlden rekommnderas inte att blanda stumma fästen med gummi/poly, gäller samma för moppen tro? :P

Postat: 11 feb 2014, 17:29
av then71
Mums! Idag låg nya kåpskruvar från Simtus i postlådan 8)
Blir imponerad av hans fina hantverk varje gång jag köpt något.


Bild