Sida 1 av 1
Puch Ramlager
Postat: 11 feb 2014, 23:12
av BING
Någon som vet vad axialspelet ska va, på L17 ramlagren i en 3v puch motor, (finns säkert att läsa i någon tidigare tråd men jag hittar inte...) det var 0.25 nu i en oöppnad motor men då är lagren slitna....
Postat: 11 feb 2014, 23:20
av Puchlasse
0,06-0,12 mm.
Postat: 11 feb 2014, 23:22
av BING
Tack för snabbt svar

Postat: 13 feb 2014, 23:38
av BING
Nu blev det lite motgångar i allafall....

märkte att det finns glapp i vevslängen... Kanske 0.10 skulle jag tippa på (har för tillfället inget hemma å mäta med) vad är normalt, eller rättare sagt godtagbart? det ska bara bli en original... Hur löser man det enklast,billigast... Är det någon som har en vev som vill sälja? (12mm)
Postat: 14 feb 2014, 01:40
av G-son
Acceptabelt radialglapp i vevstakens rullager är strax över noll (bara så oljefilmen får plats praktiskt taget). Går det känna ett glapp är det för stort.
Postat: 14 feb 2014, 22:34
av BING
Misstänkte de jag oxå, men jag har ingen lust att lägga 1000 pix på en ny vev, och bara strunta i det går nog inte heller, för har det en gång börjat bli glappt så ökar det nog snabbt sen... Finns vevlagret att köpa löst?
Postat: 14 feb 2014, 23:12
av blyfot
BING skrev:Misstänkte de jag oxå, men jag har ingen lust att lägga 1000 pix på en ny vev, och bara strunta i det går nog inte heller, för har det en gång börjat bli glappt så ökar det nog snabbt sen... Finns vevlagret att köpa löst?
Det där blir inga problem om du nt ska bygga någon värstingspis. För orginal håller det nog ett bra tag utan bekymmer.
Det gör sig nt självt att byta vevlager, press eller special jigg för att få isär det och sedan ett litet elände att få den rak och i balans när du pressat ihop allt efter bytet (jag har gjort den där operationen) Köp nytt är mitt råd om du inte är en snål rakarns mecjkguru.

Postat: 14 feb 2014, 23:19
av Rexxy
Problemet är också att det inte är bara vevlagret som är slitet. Även vevtappen och vevstaken är sliten. Så man måste köpa ett helt nytt vevstakskitt. Och sen kommer då också problemet att klyva veven och få ihop den rakt.
Postat: 14 feb 2014, 23:29
av BING
Inte snål men fattig

och jag har tillgång till hydraulpress, svarv ,mm och allehanda indikatorklockor, tyvärr så är det dåligt med tid....
Postat: 14 feb 2014, 23:32
av BING
Såg nu att det fanns ett vevstaks kit för 400kr så nu har jag ju det alternativet med,,, eller att bara strunta i det och köra vidare..

Postat: 15 feb 2014, 05:52
av Braxmatte
BING skrev:Såg nu att det fanns ett vevstaks kit för 400kr så nu har jag ju det alternativet med,,, eller att bara strunta i det och köra vidare..

Brattis har
Bara att trycka köp nu
http://www.tradera.com/item/100703/2013 ... olvbult-ny

Postat: 16 feb 2014, 20:37
av BING
Oj tack

nu blev det vevstaks byte i allafall, känns ju alltid bättre när man vet att det är helt ok

Postat: 16 feb 2014, 22:52
av blyfot
BING skrev:Oj tack

nu blev det vevstaks byte i allafall, känns ju alltid bättre när man vet att det är helt ok

Lycka till då

Postat: 23 feb 2014, 01:14
av BING
I kväll kom den på plats, och det gick lättare än jag trodde

0,03 i kast måste väll vara acceptabelt? jag mätte den på samma sätt innan jag demonterade den, och då låg den på 0,06. Sen blev vevpartiet 0,2 smalare, vevstaks bulten var tydligen kortare än original, för innan låg den i linje med ytterkant på skinkorna, och nu ligger den lite innanför, men jag vågade inte pressa den mer för jag är rädd att då kan veven nypa, nu glappar den ca 0,3 i sidled, och de tycker jag känns bra.