Sida 1 av 2

Crescent Compact

Postat: 21 feb 2014, 19:50
av Las Peras
Hej

Startar en tråd om mitt projekt jag påbörjat och tänkte ha klart till sommarn.
Det börja med att jag köpte en hel compact + delar jag hitta på annons till ett klumppris. Enligt säljarn så var delarna en helt nerplockad compact och lite till. Efter att sorterat ut alla delar så var det nästan komplett till att få ihop en compact. Ramen och allt runt omkring lämnades in på lackering som det första steget. Målet är en blåmetallic compact med snyggt krom.
Tyvärr har jag inga bilder innan lackering men börjar nu med detta inlägg.
Motorn blir en trepetad med 60cc och kyrkport för lite fart.
Bild

Bild

Postat: 21 feb 2014, 20:40
av erlan
"Motorn blir en trepetad med 60cc och kyrkport för lite fart. "

du har väl koll på att du har rätt sving och bakhjul till en fotväxlad motor?

erlan

Postat: 21 feb 2014, 21:12
av Lolalola
Vad för problem kan man ställas inför annars?

OnT: Snygg färg hurru. :)

Postat: 21 feb 2014, 21:15
av speedway
erlan skrev:"Motorn blir en trepetad med 60cc och kyrkport för lite fart. "

du har väl koll på att du har rätt sving och bakhjul till en fotväxlad motor?

erlan
Det funkar utan rätt sving M.M!

Postat: 21 feb 2014, 21:24
av Lolalola
Ja jag vill minnas det, men det var nåt med fotpinnarna har jag för mig. Den vänstra blev för kort.

Postat: 21 feb 2014, 22:30
av testo
Har man en 1248 får man ställa bakhjulet lite snett om man har 3pet.
Men det funkar bra om inte hela motorfästet är vridet sen förut. Fotbryggan
får du förlänga lite eller köpa en ny till 1252.

Re: Crescent Compact

Postat: 21 feb 2014, 22:36
av Micke S
Las Peras skrev:Hej

Startar en tråd om mitt projekt jag påbörjat och tänkte ha klart till sommarn.
Det börja med att jag köpte en hel compact + delar jag hitta på annons till ett klumppris. Enligt säljarn så var delarna en helt nerplockad compact och lite till. Efter att sorterat ut alla delar så var det nästan komplett till att få ihop en compact. Ramen och allt runt omkring lämnades in på lackering som det första steget. Målet är en blåmetallic compact med snyggt krom.
Tyvärr har jag inga bilder innan lackering men börjar nu med detta inlägg.
Motorn blir en trepetad med 60cc och kyrkport för lite fart.
Det blir alltid ett snäpp bättre om man får på riktig lack som på den där. Mycket bra början på ett projekt som verkar lovande :D

Postat: 21 feb 2014, 23:28
av Las Peras
Svingen och ramen är för 3vxl dvs kran på vänster och sving med rätt hjulbred. Nån som har komplett bakhjul över med bra krom till vettigt pris?

Postat: 02 mar 2014, 08:07
av Las Peras
Det går sakta men säkert framåt...
Har monterat ihop svingen med dämpare och skärm, sedan är framgaffeln snart ihopsatt.
Väntar på delar nu så jag kommer vidare med motor och ram.

Bild
Bild

Postat: 06 mar 2014, 22:15
av Las Peras
Fotbrygga och framgaffeln monterad dock så måste jag skaffa brickor till framaxeln med Max 21mm ytterdiameter.
Motorn så skulle jag montera ny växelkåpa men den jag fick var bussningen till spärrstiftet för stort, så den vart inte upphängd i ramen ikväll.
Bild
Bild

Postat: 08 mar 2014, 07:22
av Las Peras
Igår vart motorn helt ihopskruvad och växlarna vart injusterade.
När jag skulle hänga upp motorn går den inte i ramen. Mäter då att den är 3-4mm ihoptryckt, blir så arg på mig själv att jag inte kolla det innan lack.
Jag ska låna en portopover som jag kan massera ut fästet inifrån försiktigt så lacken inte skadas.
Bild
Bild
Bild

Postat: 08 mar 2014, 08:41
av Svartsjö
Varför göra det svårare än det är med en portapower?
Ta en 8mm gängstång och två muttrar och tvinga isär fästet med muttrarna, så gjorde jag på min compa som var duktigt misshandlad i motorfästet.

Postat: 08 mar 2014, 10:40
av Coolvette
Finns det inte olika bredd på silentbussningarna?

Har motorn suttit i ramen tidigare eller kommer den från annat håll?

Postat: 08 mar 2014, 11:31
av erlan
Coolvette skrev:Finns det inte olika bredd på silentbussningarna?

Har motorn suttit i ramen tidigare eller kommer den från annat håll?
den här motorn är nog rätt, men någon har haft en tidig motor monterad.
som tur är skyms ju ev lackbättringar av kedjeskydden.
kom även ihåg att du ska ha jordkontakt mellan motor och ram.

är den någon som har en aning om var MCBs konstruktörer ansåg att jordkontakten skulle vara? jag har alltid fått kontakt, men inte begripit riktigt hur, med gummibussningarna. ljuddämparen? virarna? kedjan?

erlan

Postat: 09 mar 2014, 07:54
av Las Peras
Igår gjorde jag som Svartsjö sa och tog en lång m8 skruv i fästet. Sedan spände jag ut ramen några mm försiktigt så lacken ej sprack. Trodde inte dom skulle vara så mjuka i plåten men nu är motorn på plats.
Vad tycker ni jag skall köra med för drevning? 13/28 eller 13/34?

Bild