Sida 1 av 2

Byta flottör Sachs

Postat: 01 mar 2014, 16:01
av Göran Hallberg
Hej, jag måste alltid stänga bensinkranen på min 1189 då flottören antagligen inte håller tätt ..har fixat en ny men har förstått att den inte bara är att skicka ner i förgasaren utan spetsen kan sättas i olika hål ? eller ? har kanske fel där ? nån som har nåt tips ? det är en 1189 otrimmad och original förgasare

Postat: 01 mar 2014, 16:11
av Johan Lat
Spetsen skall vara uppåt och täta mot locket

Postat: 03 mar 2014, 21:31
av Göran Hallberg
Nån som har ett vettigt svar?......

Postat: 03 mar 2014, 21:34
av Calleberg
Johan Lat skrev:Spetsen skall vara uppåt och täta mot locket
ÄR väl ett vettigt svar...

Postat: 03 mar 2014, 21:41
av juste
Vet inte om vi pratar om samma sak, men det var väl ett vettigt svar.
Ta av locket, ta ut den gamla, sätt i den nya, på rätt håll. Montera locket igen. Klart. Det finns väl inga alternativ?

Postat: 03 mar 2014, 22:41
av bryggaren
Spetsen på flottören, nålen, kan liknas med en konisk tätning som tätar mot ett koniskt säte, oftast i mässing, i flottörlocket. Om det inte matchar varandra blir det otätt. Som sagt, spetsen uppåt mot flottörlocket.

Som rutinerad gammelmopedist sitter det i ryggraden att alltid stänga av bensinkranen när man stannar, för att inte drälla ut massa bensin där det inte hör hemma.
Hmm, är din bensinkran tät när den är avstängd?

Postat: 04 mar 2014, 05:10
av Coolvette
Som sagt, spetsen uppåt, annars tätar det inte.

Det finns ju alltid en chans att sätet i locket eller spetsen på flottören är slitet.

Jag har ibland smetat på lite fin slippasta för ventiler på spetsen på flottören och jobbat lite med att slipa in ytorna mot varandra och får en ordentlig tätning.

Efter måste bör vara noga med att tvätta bort resterna av slippastan.

Postat: 04 mar 2014, 07:48
av pangerva
Sedan är det viktigt att inte styrhålet i flottörhusets botten är igensatt så att flottören inte löper klanderfritt.
Rengör med ett litet borr, använd fingrarna inte maskin, och tänk på att du inte ska borra upp hålet större. Använd alltså ett exakt borr som passar i hålet. Är du osäker så mät flottörpinnen och då är du väldigt nära.
Vrid alltså borret med fingerkraft!!!!!

Postat: 04 mar 2014, 11:51
av 56:an
Lättare sagt en gjort. Ett vanligt borr med standardlängd är för kort så man får inte plats med fingrarna.

Antingen ett extra långt borr eller förlänga borret med mässingsinsatsen med dom två skruvarna från en "elektrisk sockerbit" som man skarvar elkabel med.

Eller har jag ibland hållt i borren med en spetstång.

Har det korroderat extra hårt har jag använt borrmaskin men då måste man vara väldigt försiktig och lätt på handen så man inte borrar genom förgasaren :oops:

Postat: 04 mar 2014, 15:25
av pangerva
56:an skrev:Lättare sagt en gjort. Ett vanligt borr med standardlängd är för kort så man får inte plats med fingrarna.

Antingen ett extra långt borr eller förlänga borret med mässingsinsatsen med dom två skruvarna från en "elektrisk sockerbit" som man skarvar elkabel med.

Eller har jag ibland hållt i borren med en spetstång.

Har det korroderat extra hårt har jag använt borrmaskin men då måste man vara väldigt försiktig och lätt på handen så man inte borrar genom förgasaren :oops:
Jag har fixat det med ett vanligt borr men du kanske har större labbar än vad jag har :lol: eller så har jag kanske längre borr än vad du har. staff_italiamac_fastidioso.gif

Postat: 04 mar 2014, 15:32
av 56:an
Men är du säker på det var en Sachsförgasare??

Dom har djupare flottörhus än övriga Bing- eller Encarwiförgasare.....
  • :hide:

Postat: 04 mar 2014, 15:35
av pangerva
56:an skrev:Men är du säker på det var en Sachsförgasare??

Dom har djupare flottörhus än övriga Bing- eller Encarwiförgasare.....
  • :hide:
Så jäkla säker är jag väl inte men annars har jag väl löst det på något enkelt sätt.

Sockerbitsmodellen eller liknande :lol:

byte flottör

Postat: 04 mar 2014, 18:56
av Göran Hallberg
Tack så mycket för svaren nu vet jag hur jag skall göra , Bensinkranen är ny , och en ny flottör är fixad .

Postat: 04 mar 2014, 20:28
av JanneL
Calleberg skrev:
Johan Lat skrev:Spetsen skall vara uppåt och täta mot locket
ÄR väl ett vettigt svar...
tycker jag också :?

byte flottör

Postat: 04 mar 2014, 21:48
av Göran Hallberg
Helt OK ursäkta om jag var stingslig......