Sida 1 av 1

Hjälp önskas med mått på Sachs EKF originalcylinder

Postat: 04 mar 2014, 20:27
av andazon
Hej

Har funderingar på att införskaffa en EKF-motor till min MCB 1159. Hade då tänkt köpa en komplett motor. Men då ramen ser ut som ett U över motorn så är jag inte säker på om jag kan använda en EKF originalcylinder pg.a. att insugningsröret tar i ramen.

Förgasaren hade jag tänkt att montera bredvid då den definitivt inte får plats, men jag hade iallafall tänkt få plats med en gummislangsbit mellan insug och förgasare...

Skulle cylindern inte få plats så kan jag lika bra leta efter en utan cylinder...

Skulle därför vilja ha hjälp med 3 mått om någon vänlig själ skulle vilja hjälpa till (räcker med hela mm).

Mått 1: Höjd på insugningsrörets översta kant ner till motorblocket.

Mått 2: Hur mycket insugningsröret sticker ut bakåt från cylinderfoten.

Mått 3: Diameter på anslutningen till förgasaren på insugningsröret (så att jag vet hur stor förgasare jag ska hålla ögonen öppna efter...). Originalets 12 mm är ju på tok för litet :)

Har du inga mått, så kanske du själv har provat om det får plats?

Tack på förhand.

// Andazon

Postat: 08 mar 2014, 08:07
av andazon
Ingen som fick med någon cylinder när ni köpte era EKF-motorer?

Det finns kanske åtminstone någon som kan svara på hur stor förgasare jag kan hänga på?

// Andazon

Postat: 08 mar 2014, 08:41
av musköchrister
stosen är 25mm på orginal - cylindern

Postat: 08 mar 2014, 09:46
av ughla
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Postat: 08 mar 2014, 10:54
av andazon
Jag tackar så jätte, jättemycket för de fina bilderna och svaren.

Hoppas att jag kan hjälpa till på motsvarande sätt någon gång.

Tack än en gång så jättemycket för hjälpen!

// Andazon

Postat: 08 mar 2014, 13:07
av musköchrister
sen är ju frågan varför du ska åka ekf med orginal-cyl? enklare och billigare med en vanlig 4-vxlad.ska du försöka få tag på en 5,3 eller 5,8 och sätta på förstår jag det bättre

Postat: 08 mar 2014, 20:24
av ughla
Ja en 5, 8a skulle man ha :)

Bilderna var på rätt ledd i telefonen men icke när jag laddade upp dom. Hm :)

Postat: 08 mar 2014, 22:25
av andazon
Varför EKf med originalcylinder???

Förutom att Sura åker en bit över 80 km/h med 20 mm förgasare på sin, så är det att jag inte har en obegränsad budget...

Alltså så börjar jag med en originalcylle med rejält större förgasare, för att sedan när ekonomin tillåter gå över till standardbestyckningen bestående av 80 cc Athena + 28 mm Mikuni :D

// Andazon

Postat: 08 mar 2014, 22:50
av Vegge
Inget fel med orginalcyllar. Jag har en på en av mina EKFer, dock en 2,9a som är lite tillsnyggad, 17,5mm förgasare. Går riktigt bra ;)

Postat: 09 mar 2014, 08:47
av ughla
Är 2, 9an den vanliga 40km/h cylindern?
Bilder på din portning? :)

Postat: 09 mar 2014, 12:43
av Vegge
Ja, stämmer bra. Har tyvärr inga bilder på cylindern, och jag orkar inte riva av den för att fota. Men jag känner inget behov av att ha en 5,3a på den ;)

Postat: 09 mar 2014, 15:56
av f50glx
har en sån cyle på grabbens f-50 med ekf och råkade slinta med dremen i den och vips så går den 80 med 20mm fuge :D

Postat: 18 mar 2014, 18:59
av andazon
Hej igen

Då har jag ytterligare en fråga:

Vilken storlek är det på avgasanslutningen. Är det 28 eller 32 mm?

// Andazon

Postat: 19 mar 2014, 00:29
av erlan
det är grova gängan för 32mm krök. men i strypt version så monterade hercules 28 mm krök.
antar att det är där adaptermuttern kommer ifrån.

erlan

Postat: 19 mar 2014, 18:02
av andazon
Tackar så mycket för informationen.

// Andazon