Sida 1 av 2

Dåligt komp?

Postat: 05 mar 2014, 16:45
av volvomannen
Dåligt komp tror jag att jag har i min nyrenoverade puchrova.

Symptom:
Går otroligt jämnt o fint men bara i 40 ca. och då är pluggen dragen avgasporten höjd 1 mm ca, litet jack i kolva.

Nu till saken så fort det börjar gå uppför eller blir motvind sakkar den märkbart och tvärtom så fort det går nerför eller blir medvind då pinnar det på duktigt.

Och ja den är tät överallt.

Ett symptom till:

Känner inget direkt motstånd när man vrider runt den för hand alltså inget riktigt kompläge?

Är jag på rätt spår?

Tänkte köpa ny kolv med ringar o dyl samt hona cylindern.

När det gäller hona är det väl egentligen delen ner till kanalerna som är viktig under det inte så viktigt eller?

Postat: 05 mar 2014, 17:17
av ZVEZDA M50
Hej!

När du "renoverade" motorn så gjorde du aldrig en bedömning av cylinderloppets mått o finnish, kolv/ringar och passning? Fattar jag dig rätt?
Du skall inte köpa en ny kolv o hona cylindern utan att veta om det är rätt åtgärd, har loppet ett mått som gör det möjligt att hona? Det skulle ju vara väldigt tråkigt om du spinger o köper en ny kolv/ringar och honar loppet tills det ser ok ut om loppet redan är generöst i mått. Reultatet blir att kolven slår frivolter, eller i vart fall nästan... Du får sedan lägga ned pengar på cylinderbearbetning o ytterligare en ny kolv...

Det som torde vara enklast att börja med är att mäta ändgapet hos kolvringarna, därifrån får man sedan dra slutsatser.

Postat: 05 mar 2014, 17:26
av volvomannen
Mäta ändgap menar du då stoppa i ringen utan kolv och se vad det blir?

Bara uppe eller nere eller ett medelmått?

Vad är godtagbart?

Postat: 05 mar 2014, 17:42
av volvomannen
LOppet är ju fint o så men väldigt slätt inga vändkanter eller nått

Postat: 05 mar 2014, 18:34
av 56:an
Häng inte upp dej enbart på upp och ned samt vändkant.

Cylinderloppen blir ovala också och det gäller särskilt gamla mopedmotorer med gjutjärnscylinder har jag hört :)

Postat: 06 mar 2014, 01:21
av erlan
volvomannen skrev:LOppet är ju fint o så men väldigt slätt inga vändkanter eller nått
och du är säker på att ingen har honat bort vändkanten en enda gång under alla dessa år????

att mäta är att veta.

erlan

Postat: 06 mar 2014, 08:19
av ZVEZDA M50
Hej!

Mät definitivt strax under där vändkanten borde finnas, mät gapet o titta mot ljuset att ringen verkligen ligger an mot cylinderväggen. Jag har faktiskt vid ett tillfälle sett ljuset mellan ring o cylindervägg, då är det illa...
Mät på flera ställen. Se till att ringen ligger rätt i loppet, lämpligtvis kan du ta kolven till hjälp för att trycka till kolvringen.

Hur stort gapet skall vara borde någon hjälpsam Puchkusk kunna berätta.
Det skiljer sig lite mellan olika motorer, visserligen finns det riktlinjer o tumregler, men fakta står i en klass för sig.

PS. Om loppet är väldigt fin o knappast bär spår av användning så bör man göra en rimlighetsbedömning om det kan vara så att någon liten garageråtta kan varit där med honingsverktyget... DS.

Postat: 06 mar 2014, 09:33
av HSE
Bör väl tilläggas att spegelblankt lopp i cylindern inte heller är optimalt för tätheten, det behövs små ojämnheter/repor för att hålla kvar olja. Oljan inte bara smörjer, den tätar också mellan kolvring och cylinderloppet.

Postat: 06 mar 2014, 15:38
av volvomannen
Tack för alla tips.

Blir undersökning till helgen om jag gitter. :D

Postat: 06 mar 2014, 18:06
av HSE
Ny kolv och kolvring är en god ide, mycket av kompet hänger på att det är rätt spel mellan kolvringen och kolvringsspåret.

Postat: 08 mar 2014, 13:19
av volvomannen
Har haft av cylindern nu. Verkar inte ovalt iallafall :D

Mätte ändgap på ringarna det blev mer än 1 mm hade bara 1mm som störst på bladmåttet och det gick lätt igenom var man än satte ringen, Hade ett par nya hemma som jag glömt bort mättte de med då blev det 0,35 ca mycket bättre så de fick åka i kändes ju iallafal som det blev mycket mer distinkt kompläge än innan.

Provkörning kommer men inte idag.

Postat: 09 mar 2014, 07:12
av ZVEZDA M50
Hej!

Nu har du inte nämnt vad du har för cylinder/kolv.
1 mm är väldigt mycket.
Även 0.35 mm känns mycket på en mopedmotor.

Postat: 09 mar 2014, 18:47
av volvomannen
En helt vanlig 38 mm som är urpluggad

Postat: 10 mar 2014, 09:21
av ZVEZDA M50
Hej!

Knepigt att det inte finns en enda läskunnig Puchåkare som kan hjälpa dig med exakta specifikationer!

Jag tillåter mig att gissa, kolvringsgap med std ringar o gjutgärnscylinder, torde vara i häradet 0.10-0.15 mm. Låt detta funka som en fingervisning att din cylinder nog har varit utsatt för någon form bearbetning, honing, då en ny ring mäter in på 0.35 mm. Du har nu två val, antingen köra "som det är" men med nya kolvringar. (Detta förutsätter i och för sig att loppet inte är "spegelblankt" för då kan du få problem)
Eller, så bearbeta loppet enligt alla konstens regler till lämplig Ö.D.
Alternativt finns ju förstås andra cylindrar, "bättre beg" eller "ännu bättre".

Postat: 10 mar 2014, 14:46
av volvomannen
Ja jag får prova detta.

Annars står ju valet till 5;5 med kolv oh tillbehör eller en 60cc med tillbehör.
Vad finns det för erfarenheter ang detta.

5,5 blir med original avgas o topp samt gasare.
60 cc blir med samma setup