Sida 1 av 1
Olja till puch nevada
Postat: 09 mar 2014, 23:22
av samuelsoderstrom
Jag har precis hämtat hem min gamla Puch Nevada från mina föräldrars sommarställe. Den går fint men jag misstänker att det kan ha läckt ut lite olja vid transporten då jag var tvungen att lite halvt lägga den ner på mitt släp...
I alla fall så hade jag tänkt byta oljan i motorn för den är inte bytt på år och dagar..
Vilken olja ska jag använda?
Jag tömmer ut oljan via bottenpluggen och hur mkt olja ska jag sen fylla på med? Tills det blir helt fullt?
Postat: 10 mar 2014, 08:46
av samuelsoderstrom
kan jag ha samma olja till min sachs-motor med?
såg att typ ok:s Växelådsolja GL1 SAE 80W-90 ska vara rätt där...
Postat: 10 mar 2014, 15:38
av volvomannen
Jag kör med biltemas 10 w 40 mcolja helsyntet går finfint
Postat: 10 mar 2014, 21:10
av Puchen
Rak SAE30 eller Rak SAE50 som är avsedd för växellådor skall det vara.
Det finns en nivåplugg långt ner på motorn, skruva bort den när du fyller, när det börjar rinna ur hålet så har du rätt nivå.
Postat: 10 mar 2014, 22:04
av Puchlasse
Så här skriver Puch i sitt datablad för Nevadan. Vinter SAE 20-30, sommar SAE 40-50.
Mängd, vid tom motor 250 cc, vid oljebyte 200 cc. Oljenivåskruven är en utmärkt nivågivare.
Håller nog med Jim på Classic motor, det funkar med de flesta oljor. Men krångla inte till det med dyra tillsatser som löser upp gammal gegga i motorn.
Postat: 11 mar 2014, 17:57
av samuelsoderstrom
Ok! Tack för svar! Dax att byta olja nu då

.
Postat: 11 mar 2014, 20:07
av samuelsoderstrom
[img=http://www.forumbilder.se/DC68F/puch-motor.jpg?width=150]
Jag blev lite konfunderad när jag tittadet på motorn... Vilken är nivåskruven ni snackar om... Jag har skrivit A,B och C vid dom jag kanske kan tro men den kanske sitter någon annanstans med.. tipsa gärna om ni vet... Annars får jag försöka hitta fram någon sprängskiss och kolla. en snabb googling hjälpte mig inte..
Postat: 11 mar 2014, 20:09
av Puchen
Nivåpluggen är nummer B
Postat: 11 mar 2014, 20:17
av samuelsoderstrom
Puchen skrev:Nivåpluggen är nummer B
Tack så jätte mkt! Misstänkte den men var inte helt säker....
Postat: 12 mar 2014, 20:55
av samuelsoderstrom
Så nu va det bytt!
Men går det inte använda samma olja till min sachs 2vxl nu då eller?
Postat: 12 mar 2014, 22:27
av Calleberg
Så här funkar det;
Ny olja i Zündapp motorn, oljebytet från dappen häller du i Puchen. Oljebytet från puchen hamnar i Sachsen. Hackordnig kallas det.
Skämt åsido OK:s(eller valfritt märke, inklusive Biltema) SAE 80 GL1 funkar, den är ett säkert kort, MC oljor gjorda för våtkoppling funkar. ATF kan funka eftersom automatlådor har bromsband och sånt. GL4, GL5 och GL6 ska man passa sig för. Innehåller div antifriktionsjox som kan vara jobbigt för kopplingen och GL5 &6 kan vara jobbig mot gulmetal (t.ex lagerbrons).
Motorolja 10-40 håller samma viskositet på ett ungefär som växellåds olja 75-90.
Rak 30 olja till gräsklipparen borde alltså oxå funka.
Du fattar va? Enkla billiga oljor är vad du behöver, undvik moderna trolleritrix oljor mest avsedda för framhjulsdrivna bilar.