Sida 1 av 6
En med JLO
Postat: 10 mar 2014, 18:52
av Falkfish
Hej.
Efter stor möda så har jag kunnat lokalisera en moppe som varit i familjens ägo sedan 62-63 någonting, tills den blev såld när jag själv växte ur moppeåldern.
Ni som är duktiga här på detta forum kan säkert ge mig lite info om vad det är för något..
De delar som saknas är sidokåporna vid förgasaren, samt orginal förgasare ( har för mig att det satt en Encarvi när jag hade den ) kedjeskydd, samt kåpan vid tutan och baklyktan med bromsljus.
Motorn är den som satt där sedan den var ny, en 2vxl JLO fläktkyld.
Satans så kul att det fortfarande sitter Magura gashandtaget med den inbyggda choken
Ni som kan sitta på de saknade delarna får gärna höra av sig då denna moppe skall genomgå en renovering, tackar på förhand för alla som kan höra av sig...
Det står 34 F efter ramnumret..
Mvh
Stefan
Re: En med JLO
Postat: 10 mar 2014, 19:13
av Patrik
Falkfish skrev:
Ni som kan sitta på de saknade delarna får gärna höra av sig då denna moppe skall genomgå en renovering, tackar på förhand för alla som kan höra av sig...
Ett tändstift har jag till övers.
/ P
Postat: 10 mar 2014, 19:35
av ilo55cc
Skulle kunna vara en Monark super sport 63-64. På de bilder jag hittat är dock inte helkromad tank och sen har den husqvarnamotor men annars är den lika.
Postat: 10 mar 2014, 20:34
av 56:an
HPD
Fin sådan...

Postat: 10 mar 2014, 22:38
av Amarace
Är som sagt lite av en HPD, men ursprungligen en M34F, alltså en Alpino.
Postat: 11 mar 2014, 09:22
av Falkfish
Hej, tackar för de svar o kommentarer som givits.
Enligt 100% säker uppgift så köptes mopeden ny i Varberg av polisen Mainer Haglund som gav denna till sin son Dennis Haglund ( båda avlidna ) när denne fyllde 15.
Dennis använde moppen under max 2 år tills min far köpte den -1965, varken Dennis eller min far har gjort några ändringar på moppen.
Farsan säger att moppen var svart och vit med helkromad tank, samt med JLO motorn som std.
Vänster fotpinne är vikbar för att kicken från motorn skall gå fritt.
Vad jag vill ha sagt med detta är att enligt uppgift så ska det inte vara en hög HPD utan en org moppe ( förutom de delar som saknas/bytts ut långt senare ) och som nämns tidigare i tråden..
Mvh
Stefan
Postat: 11 mar 2014, 10:42
av ilo55cc
Skulle kunna vara lika sånär som på motorn.
Postat: 11 mar 2014, 11:15
av 56:an
Samma geniala grundstomme som Volvo Amazon. Kom ungefär samtidigt också, i slutet av femtiotalet. Behöll också sin popularitet ungefär lika länge, till sjuttiotalets början.
En i stort sett oförändrad grundstomme gör att delarna är skiftningsbara mellan årsmodellerna så det är inte så konstigt om mopeden överst är ombyggd, kanske i omgångar. I slutet av sjuttiotalet och början av åttiotalet kostade delarna knappt inget heller jämfört med i dag. Köp en kromad ramplåt på Tradera....
På mopeden strax ovan tycker jag ramplåtarna ska bort, så gjorde konstruktörerna också på dom senare modellerna

Postat: 11 mar 2014, 11:28
av erlan
jag har hört förut att det ska ha byggts ca 50 st monark sport med ilo-motor. någon form av förserie.
kan du verifiera det med foton el dylikt från när moppen var ny, så höjer du nog värdet en hel del.
vad står det på ramstolpen? finns typskylten kvar?
erlan
Postat: 11 mar 2014, 13:53
av Patrik
56:an skrev: ramplåtarna ska bort,
Ja sådant krafs kan man klara sig utan.
/ P
Postat: 11 mar 2014, 16:01
av 56:an
Ja, ja det är bra....
Fast jag menade dom där plåtarna precis vid motorn...

Postat: 11 mar 2014, 16:29
av Falkfish
erlan skrev:jag har hört förut att det ska ha byggts ca 50 st monark sport med ilo-motor. någon form av förserie.
kan du verifiera det med foton el dylikt från när moppen var ny, så höjer du nog värdet en hel del.
vad står det på ramstolpen? finns typskylten kvar?
erlan
Erlan.
De där låter ju högintressant, samt att det bekräftar vad farsan säger, att där satt en JLO som org på moppen..
Inget står på ramstolpen mer än 2 nummer, ett 6 siffrigt och ett 34E eller F.
Nej ingen typskylt kvar, men har kommit i kontakt med den ännu levande brodern som skall gå igenom lite bilder, här får man hålla tummarna
Här kommer lite fler bilder.
Den vikbara fotpinnen ( kanske är std på denna mod ?? )
Motorkod och nummer.
Det kan vara ett E i stället för ett F, dvs 34E ?? gör det någon skillnad ?
Väl Mött..
Postat: 11 mar 2014, 17:34
av ilo55cc
34F är en modell av monarped så man har väl använt samma ram. Samma som till min alpino.
34E tror jag inte finns.
Postat: 11 mar 2014, 19:50
av 56:an
Motorn är ombyggd. Fläktkyld motor har beteckningen V50
Vänster fotpinne var alltid fällbar på monarpeder med JLO och kickstart
Tror också att motorn är senare än -60. Tidigare stod det Süd JLO Werke München på motorerna
Postat: 11 mar 2014, 22:02
av mbc
Falkfish skrev:Hej, tackar för de svar o kommentarer som givits.
Enligt 100% säker uppgift så köptes mopeden ny i Varberg av polisen Mainer Haglund som gav denna till sin son Dennis Haglund ( båda avlidna ) när denne fyllde 15.
Dennis använde moppen under max 2 år tills min far köpte den -1965, varken Dennis eller min far har gjort några ändringar på moppen.
Farsan säger att moppen var svart och vit med helkromad tank, samt med JLO motorn som std.
Vänster fotpinne är vikbar för att kicken från motorn skall gå fritt.
Vad jag vill ha sagt med detta är att enligt uppgift så ska det inte vara en hög HPD utan en org moppe ( förutom de delar som saknas/bytts ut långt senare ) och som nämns tidigare i tråden..
Mvh
Stefan
Inte för att det egentligen har att göra med din moped, men om det är den Dennis jag tror att det är, (stämmer iallafall med ålder och hans far var polis) så höll han på att skruva och greja med allt möjligt iallafall på 90 talet, och det var väl inte omöjligt att han skruvade på 60 talet också.
Går ju tyvärr inte att fråga han då han gick bort ganska dramatiskt i början av 2000 talet om jag inte minns fel.