Busqvarna 1962 med Eggamotor
- Hakan
- Inlägg: 203
- Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
- Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen
Busqvarna 1962 med Eggamotor
Husqvarna Standard 4232 1962
Varit stulen och slaktad, köpt av rättmätige ägaren, en äldre man som hoppades i två år att han skulle få fatt på delarna,stackare.
Saknade i stort sett motor, handtag och ramkåpan mellan tank och sadelplåt.
Jag hade det mesta som saknades, det ända som lackats är just ramplåten.
Motor med Rito rundvev, fyllt upp en del dödrum i vevhuset, Flinta cylinder (därav stavningen med E i eggamotor), portad enl Husqvarna trim manual.
Just nu Kina Bing 15mm , avgasrör från Flinta 28mm, kolven jackad ca 4mm, 4 skivig koppling från Flinta, allt NOS i transmissionen och kopplingen (Flinta). NOS Stefa svänghjul, alla lager SKF och NSK C3. Alla packningar NOS.
Drevningen blir 12 kugg fram (10 original) och 37kugg bak (44 original)
Finns vissa provisoriska lösningar tills vidare.
Gott ljud i den
15mm distans till förgasaren annars gick inte kopplingsarmen och wiren fri.
Fick kapa av de två nedersta kylflänsarna likt originalcylindern , blev tight att få på justerskruven för wiren annars.
Varit stulen och slaktad, köpt av rättmätige ägaren, en äldre man som hoppades i två år att han skulle få fatt på delarna,stackare.
Saknade i stort sett motor, handtag och ramkåpan mellan tank och sadelplåt.
Jag hade det mesta som saknades, det ända som lackats är just ramplåten.
Motor med Rito rundvev, fyllt upp en del dödrum i vevhuset, Flinta cylinder (därav stavningen med E i eggamotor), portad enl Husqvarna trim manual.
Just nu Kina Bing 15mm , avgasrör från Flinta 28mm, kolven jackad ca 4mm, 4 skivig koppling från Flinta, allt NOS i transmissionen och kopplingen (Flinta). NOS Stefa svänghjul, alla lager SKF och NSK C3. Alla packningar NOS.
Drevningen blir 12 kugg fram (10 original) och 37kugg bak (44 original)
Finns vissa provisoriska lösningar tills vidare.
Gott ljud i den
15mm distans till förgasaren annars gick inte kopplingsarmen och wiren fri.
Fick kapa av de två nedersta kylflänsarna likt originalcylindern , blev tight att få på justerskruven för wiren annars.
Re: Busqvarna 1962 med Eggamotor
Den var snygg!
Känns som ett klart projekt?
Känns som ett klart projekt?
Re: Busqvarna 1962 med Eggamotor
Riktigt fin
Re: Busqvarna 1962 med Eggamotor
Du har väl den riktiga manualen med fortsättning på baksidanHakan skrev:Husqvarna Standard 4232 1962
Motor med Rito rundvev, fyllt upp en del dödrum i vevhuset, Flinta cylinder (därav stavningen med E i eggamotor), portad enl Husqvarna trim manual.
- Hakan
- Inlägg: 203
- Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
- Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen
Re: Busqvarna 1962 med Eggamotor
Vet jag inte vilken du menar ?Du har väl den riktiga manualen med fortsättning på baksidan
Sista sida på den jag har visar ritning på en expansionskammare.
Finns kanske mer godis för dessa cyllar ?
Använder äggamotorns topp, och dessa har ett annorlunda förbränningsrum jämfört med Flinta.
Har flera olika toppar och jag valde den som hade lägst volym i förbränningsrummet.
Planar inte en äggatopp utan att jag vet vad jag gör.
Kommer väl efterhand fram till en setup som blir bra, vägen dit är inte spikrak.
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Re: Busqvarna 1962 med Eggamotor
Vilken fint skick på moppen. Är den startklar eller har du något kvar innan det blir åka av?
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
- Hakan
- Inlägg: 203
- Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
- Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen
Re: Busqvarna 1962 med Eggamotor
Jodå visst är den klar så att det har blivit åka. Men jag måste dreva om den då den varvar för mycket.Raketsport skrev:Vilken fint skick på moppen. Är den startklar eller har du något kvar innan det blir åka av?
Det lustiga är att jag har fått fatt på två stycken i samma färg, samma fina originalskick .
En 61a som det varit en ägare på, och så denna 62a
Re: Busqvarna 1962 med Eggamotor
Torshällagrabbarnas manual går till steg 9... då går det 85 blåsHakan skrev:Vet jag inte vilken du menar ?Du har väl den riktiga manualen med fortsättning på baksidan
Sista sida på den jag har visar ritning på en expansionskammare.
Finns kanske mer godis för dessa cyllar ?
Använder äggamotorns topp, och dessa har ett annorlunda förbränningsrum jämfört med Flinta.
Har flera olika toppar och jag valde den som hade lägst volym i förbränningsrummet.
Planar inte en äggatopp utan att jag vet vad jag gör.
Kommer väl efterhand fram till en setup som blir bra, vägen dit är inte spikrak.
http://www.youtube.com/v/3Mi8aPJIdEc
- Hakan
- Inlägg: 203
- Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
- Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen
Re: Busqvarna 1962 med Eggamotor
Det är ju en Flintamotor , min är ju en Eggamotor .
Vetefanken om jag vill fara fram i 85 knyck på min .
Jag får hålla där jag är nu , men en ny 15mm Bing icke replika är på listan av vad som kan tänkas bytas, och ev svarva ner toppen och..........
Update.
Efter lite finlir och utprovning av drev så inser jag att detta blev nog lite för mycket av det goda.
Det blir att ta ner effekten till mer vettig nivå.
Helt fel moped att tröska omkring i drygt 65km/h ,då har jag inte åtgärdat toppen, provat ut bättre förgasare och inte en avstämd pipa.
Den har för högt avgasljud och insugsljud, så det åker på en std cigarr ljuddämpare, dämpning av insugsljudet får jag klura på då det är ont om plats.
Kolven åker på en std orörd.
Men jag fick konstaterat att det gick att få rätt hyffsad fart på en äggamotor.
Vetefanken om jag vill fara fram i 85 knyck på min .
Jag får hålla där jag är nu , men en ny 15mm Bing icke replika är på listan av vad som kan tänkas bytas, och ev svarva ner toppen och..........
Update.
Efter lite finlir och utprovning av drev så inser jag att detta blev nog lite för mycket av det goda.
Det blir att ta ner effekten till mer vettig nivå.
Helt fel moped att tröska omkring i drygt 65km/h ,då har jag inte åtgärdat toppen, provat ut bättre förgasare och inte en avstämd pipa.
Den har för högt avgasljud och insugsljud, så det åker på en std cigarr ljuddämpare, dämpning av insugsljudet får jag klura på då det är ont om plats.
Kolven åker på en std orörd.
Men jag fick konstaterat att det gick att få rätt hyffsad fart på en äggamotor.
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 07 jul 2011, 23:00
- Ort: Göteborg
Re: Busqvarna 1962 med Eggamotor
Håkan, inte sugen på att sälja din -62:a?
Eller vet ngn om ngn till salu?
hälsn
Petter
Eller vet ngn om ngn till salu?
hälsn
Petter
Re: Busqvarna 1962 med Eggamotor
@Hakan - Var fann du distansen du monterade mellan förgasaren och cylindern?
Re: Busqvarna 1962 med Eggamotor
Very Nice....
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Re: Busqvarna 1962 med Eggamotor
Kan var hemmagjord, annars kolla på Husqvarna och Mustangcenter
http://www.mustangohusqvarnacenter.se/Katalog?f=4" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mustangohusqvarnacenter.se/Katalog?f=4" onclick="window.open(this.href);return false;
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson