Koppling flinta igen...

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Husqvarna 1247
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 jun 2009, 23:00

Koppling flinta igen...

Inlägg av Husqvarna 1247 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det någon som kan beskriva hur man gör kopplingsjustering på hva flinta.Jag menar steg för steg tex hur många brickor ska det ligga innanför kopplingstappen när man börjar? hur stort kopplingsspel ska det vara? hur nära oljepluggen ligger armen när det är bra??
En annan fråga ska det sitta nåt mera än lager och den yttre tappen med brickor i kopplingscentrum?
Jag har provat att justera kopplingen men inte lyckats nåt vidare därför ska jag riva den i veckan och kolla vad som är fel Tips mottages gärna!!! <!-- </EdIndex> --></div>
svetsaren6
Inlägg: 267
Blev medlem: 25 maj 2008, 23:00
Ort: Motala

Inlägg av svetsaren6 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vad är bekymret?
slirar den?

Jag har bättre begagnade till salu för en billig peng om dina är slitna.

sen har jag hört att man kan blästra lamell plattorna för bättre grepp.

Jag har samma bekymmer med min huskvarna flinta att den slirar men det får man nog leva med , ska testa o blästra av skivorna för bättre grepp.

sen kan det nog spela roll vilken motorolja du har med.

Nicklas <!-- </EdIndex> --></div>
Husqvarna 1247
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 jun 2009, 23:00

Inlägg av Husqvarna 1247 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mitt bekymmer är att den kopplar inte ur alls alltså slirar den inte..
Jag har rätt olja alltså Sae 20 gräsklippar olja. <!-- </EdIndex> --></div>
svetsaren6
Inlägg: 267
Blev medlem: 25 maj 2008, 23:00
Ort: Motala

Inlägg av svetsaren6 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->okej...
Har du haft isär motorn?
lättast är om du tar bort hela kopplingspacketet .
Och sen sätter du dit lamellerna och plattorna en för en på den delen pilen pekar .sen så monterar du hela paketet. kan vara lite krångligt men sen ska det fungera.

Bild


Nicklas <!-- </EdIndex> --></div>
Husqvarna 1247
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 jun 2009, 23:00

Inlägg av Husqvarna 1247 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag provar i morrn få vi se!!
Jag ser gärna flera tips alla är välkomna!! <!-- </EdIndex> --></div>
jerry666
Inlägg: 113
Blev medlem: 11 feb 2009, 00:00
Ort: spånga, stockholm

Inlägg av jerry666 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->skruvarna brukar gänga upp sig för mig och då går det inte att koppla. så känn på dom (tror de va 5-6 st runt om i kopplingskorgen) och så ska de va 1 st låsbricka på vardera skruv, inga "extra tillsatser" (brickor) :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Husqvarna 1247
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 jun 2009, 23:00

Inlägg av Husqvarna 1247 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag haft ur lamellerna och gjort rent dom det verkade inte som de har kletat ihop eller nåt de såg helt ok ut sen har jag provat att ta bort brickorna på kopplingstappen jag har även provat att sätta dit flera brickor den kopplar fortfarande inte ur som den ska är det ingen som har nåt bra råd att ge??? <!-- </EdIndex> --></div>
svetsaren6
Inlägg: 267
Blev medlem: 25 maj 2008, 23:00
Ort: Motala

Inlägg av svetsaren6 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Armen som sitter på kopplingskåpan , när du rör den frammåt känns det att det tar imot?

satte du tillbaka packetet så som jag visade dig på bilden?

Nicklas <!-- </EdIndex> --></div>
Husqvarna 1247
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 jun 2009, 23:00

Inlägg av Husqvarna 1247 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det känns att den tar emot ja ungefär vid halvt rörlseutslag lamellerna monterade som de ska ....... <!-- </EdIndex> --></div>
svetsaren6
Inlägg: 267
Blev medlem: 25 maj 2008, 23:00
Ort: Motala

Inlägg av svetsaren6 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->skumt fel..
har den varigt så hela tiden.
om du spänner vajern max då? <!-- </EdIndex> --></div>
Husqvarna 1247
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 jun 2009, 23:00

Inlägg av Husqvarna 1247 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har nu sett att tappen i kopplingscentrum verkar finnas i 2 olika längder det kanske har nåt med saken att göra...
Den ena saknar den smala inre delen och är 10-15mm lång den andra är ca20-25mm
kollar vidare i morrn <!-- </EdIndex> --></div>
Husqvarna 1247
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 jun 2009, 23:00

Inlägg av Husqvarna 1247 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har nu kollat olika längder på tapparna gjorde ingen skillnad
Jag har däremot efter mycket funderingar konstaterat att jag troligen vänt en liten bricka på axeln innanför kopplingskorgen åt fel håll SUCK!!! riva ur motorn igen dela den igen Dubbel SUCK!!! hoppas nu bara att det är det som är felet annars vetef-n vad jag tar mig till.
Vet nån hur noga det är med brickor på sidorna om växeldreven flinta=grovsmide?? inte så noga eller!?? isåfall hur tjocka ska de vara?? <!-- </EdIndex> --></div>
svetsaren6
Inlägg: 267
Blev medlem: 25 maj 2008, 23:00
Ort: Motala

Inlägg av svetsaren6 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja visst är det roligt och dela flintamotorer, jag har gjort det 4 gånger nu .
men nu kan jag den motorn utantill.

Jag vet nog vilken bricka du menar , och då fungerar inte kopplingen.
Bild

Nicklas <!-- </EdIndex> --></div>
Husqvarna 1247
Inlägg: 128
Blev medlem: 29 jun 2009, 23:00

Inlägg av Husqvarna 1247 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja Jag tror det är den brickan som är fel!!
Men hur är det med de andra brickorna nr172 och 174 är de väldigt viktiga?? och hur tjocka ska de vara?? jag är osäker om det satt några såna i min motor. <!-- </EdIndex> --></div>
svetsaren6
Inlägg: 267
Blev medlem: 25 maj 2008, 23:00
Ort: Motala

Inlägg av svetsaren6 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->okej , ja dom är viktiga,nr172 håller väl drevet på plats om jag inte minns fel.
så du bör nog få tag i dom eller tillverka själv , vet tyvär inta hur tjocka dom ska vara.
men om du lägger ut en köpes-förfrågan så ska du se att det är någon som har , eller vet tjockleken.

Nicklas <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar