Sida 1 av 2
Förgasardetaljer ZENITH VN
Postat: 04 jun 2014, 03:04
av 56:an
Hej, jag behöver prylar till Amazonen
Det är en ömtålig plastflottör i Amazonen som inte är så bra och som jag vill ersätta med en mer tålig sak i rejäl metall och plåt
Vad jag kan minnas fanns de här plåtflottörerna i Volvo B16A och i Vauxhall Victor bilar från slutet av 50 till början av 60-talet. Det behövs två detaljer nr 17 och 18 på bilden nedan.
Braxmatte m.fl. här fundera om ni kan ha något nånstans och skicka PM om det lyckas
http://www.stationary-engine.co.uk/Zeni ... VN5Red.jpg
http://www.enfostuff.com/carbs/carburet ... h-34VN.jpg
Jag hade en sån förknasare för ett par år sedan men den köpte Pälle här av mig men han är ju sällan här numera

Re: Förgasardetaljer ZENITH VN
Postat: 04 jun 2014, 06:31
av Braxmatte
Får väl ut och rota i verkstaden
Men minns inte att jag haft nån med plåtflottör
Jag hade ett insug en gång för dubbla zenith till B20
Det var nog nåt marininsug minns att förgasarna var som nya i spjällaxlarna
Om man kollar på bilden verkar det som att flottören ligger "löst" och trycker på armen (17)
Med plastflottör så sitter väl flottören ihop med armen
Re: Förgasardetaljer ZENITH VN
Postat: 04 jun 2014, 08:53
av Tneuman
Har du provat här?
http://www.forgasarteknik.se/
MVH Tommy
Re: Förgasardetaljer ZENITH VN
Postat: 04 jun 2014, 16:27
av 56:an
Nä det har jag inte gjort. Bara "specialist" känns som det kostar 500 spänn för att få dom där småpryttlarna i näven
Men det är klart, det kostar ju inget fråga. Man vet ju aldrig...
Men tack så länge för ett klart svar
Sånt här var lätt och hitta i en skrothög förr men idag lite knepigare. Veteranmarknader är ett bra ställe och leta på men dom är ju bara vid vissa tillfällen.
Förr eller senare kommer tillfället, om inte här så blir det någon annanstans
För inte så länge sedan hittade jag en sprillans ny främre ljuddämpare original till Citroën 2CV på bland väskor och annan bröte på på en helt vanligt loppis...

Re: Förgasardetaljer ZENITH VN
Postat: 04 jun 2014, 21:28
av pangerva
Re: Förgasardetaljer ZENITH VN
Postat: 04 jun 2014, 22:18
av 56:an
4500:-
Kommer precis hem från en håller på med amazoner. Plåtflottörer hade han inga men däremot en bra plastflottör som inte hade vuxit. Priset var okej jag fick den å honom
Den får väl duga då så länge....
Nu är det inte E85 som fått flottören att svullna upp och kärva, för det var så redan förra sommaren innan jag började med E85 i bensinen. Mjuka material är inte åldersbeständiga och bilen är 50 år så det är väl inte så konstigt att det blivit så här.
Volvo B4B och B16 hade ett stålrör med förskruvningar mellan pump och förgasare men det är svårare att få på Amazonen, det skulle i så fall vara om det gick och gänga en förskruvning i vid slangfästet i förgasaren och sedan ta överdelen från en AC pump för Volvo B16 och sedan underdelen från dito AC pump till äldre Volvo B18
Vad jag önskar och få då är det här glaset man kan se bensinen genom och inte minst den där handpumpen man kan använda för och pumpa fram för hand eller för att kolla så bränsle kommer fram till förgasarn
Framöver kommer veteranmarknader och där dukar dom fram allt möjligt sånt på bord hur långa som helst, så där ska nog gå och hitta vad som behövs och hundra gånger mer
Volvo B4B hade insugsgrenrör med avgasförvärmning men tyvärr har jag inte lyckats hitta nåt sånt till B18 motorerna

Re: Förgasardetaljer ZENITH VN
Postat: 04 jun 2014, 22:27
av 56:an
Braxmatte skrev:Får väl ut och rota i verkstaden
Men minns inte att jag haft nån med plåtflottör
Jag hade ett insug en gång för dubbla zenith till B20
Det var nog nåt marininsug minns att förgasarna var som nya i spjällaxlarna
Om man kollar på bilden verkar det som att flottören ligger "löst" och trycker på armen (17)
Med plastflottör så sitter väl flottören ihop med armen
Tack rota inte ihjäl dig, är det inte värre så brukar det ordna sig med tiden
Jo, dubbla Zenith var på nån Penta marinmotor.
Förstår om dom var bra i spjällaxlarna, båten kanske användes mest för fester vid bryggan?

Re: Förgasardetaljer ZENITH VN
Postat: 04 jun 2014, 23:48
av Svartsjö
56:an skrev:Nu är det inte E85 som fått flottören att svullna upp och kärva, för det var så redan förra sommaren innan jag började med E85 i bensinen. Mjuka material är inte åldersbeständiga och bilen är 50 år så det är väl inte så konstigt att det blivit så här.
Är det inte så att nästan all modern bensin innehåller upp till 5% etanol?
På 90-talet började man i Finland blanda i etanol i bensinen och jävlar vad vi bytte ut delar i bränslesystemen på utombordsmotorerna som jag jobbade med på den tiden!
Re: Förgasardetaljer ZENITH VN
Postat: 05 jun 2014, 08:14
av pangerva
Det är nog ditt laborerande med alla kemikalier du kört på som tagit död på flottören.
Var det inte något gammalt avfettningsmedel du blandade i soppan?
Avfettningsmedel tar ju död på det mesta så där har du säkert orsaken.

Re: Förgasardetaljer ZENITH VN
Postat: 05 jun 2014, 10:59
av 56:an
Flottören var körd redan före.
Jo, "all" bensin innehåller etanol, det finns politiskt beslut på det tror jag. Sen finns det en bensin som skiljer sig, Shell V-power men hur det är där vet jag inte.
För övrigt är amazonen helt suverän. Stannar bilen går det att göra en reparation vid vägkanten med enkla handverktyg.
Försök det med din moderna bil pangerva....

Re: Förgasardetaljer ZENITH VN
Postat: 06 jun 2014, 06:15
av pangerva
56:an skrev:För övrigt är amazonen helt suverän. Stannar bilen går det att göra en reparation vid vägkanten med enkla handverktyg.
Försök det med din moderna bil pangerva....

En
http://www.autotribute.com/wp-content/u ... chback.jpg stannar aldrig om jag inte stannat och parkerat den själv

Re: Förgasardetaljer ZENITH VN
Postat: 06 jun 2014, 09:16
av 56:an
Jo jo, brösttoner... men huvudsaken är väl att vi är nöjda med våra bilar

Re: Förgasardetaljer ZENITH VN
Postat: 07 jun 2014, 22:38
av Braxmatte
56:an skrev:Braxmatte skrev:Får väl ut och rota i verkstaden
Men minns inte att jag haft nån med plåtflottör
Jag hade ett insug en gång för dubbla zenith till B20
Det var nog nåt marininsug minns att förgasarna var som nya i spjällaxlarna
Om man kollar på bilden verkar det som att flottören ligger "löst" och trycker på armen (17)
Med plastflottör så sitter väl flottören ihop med armen
Tack rota inte ihjäl dig, är det inte värre så brukar det ordna sig med tiden
Jo, dubbla Zenith var på nån Penta marinmotor.
Förstår om dom var bra i spjällaxlarna, båten kanske användes mest för fester vid bryggan?

Frugan och jag tog en utflykt till vännäs och där gick vi på loppis
hittade en zenithförgasare till b16 för 50kr
jag lånade verktyg och kollade flottören .
Men det var plast så den fick ligga kvar på hyllan
Re: Förgasardetaljer ZENITH VN
Postat: 08 jun 2014, 06:19
av pangerva
56:an skrev:Jo jo, brösttoner... men huvudsaken är väl att vi är nöjda med våra bilar

Re: Förgasardetaljer ZENITH VN
Postat: 08 jun 2014, 08:50
av 56:an
Braxmatte skrev:
hittade en zenithförgasare till b16 för 50kr
jag lånade verktyg och kollade flottören .
Men det var plast så den fick ligga kvar på hyllan
Perfekt braxmatte, det är dom rätta tagen i dej det hör jag