Sida 1 av 1

Drevning Mustang cross B

Postat: 07 jun 2014, 18:53
av BjörnK
Har precis satt på en treväxlad motor på mitt Mustang Cross B-projekt.
Skulle egentligen varit en fyrväxlad, men var inte nöjd med motorn.

Hade denna motor på en mamba för några år sedan, då med drevningen 13 fram och 34 bak.
Var stark och bra.
Nu har jag fortfarande 13 drevet fram men ett 37 bak. Tycker dock den är lite svag och svårt att varva ur på treans växel.
Jag är dålig på det här med drevning, så jag vet inte vad 13-34 och 15 tums hjul motsvarar på mitt nya projekt, som har 17 tums-hjul med 2,75 x 17 däck.
Någon som kan hjälpa mig?
Kanske räcker att minska framdrevet med en kugg dvs 12 kuggar?

Re: Drevning Mustang cross B

Postat: 08 jun 2014, 00:10
av Duett_Anders_
Har ett svagt minne av att min 15-års moped (Cross B -77a) hade 11/37 som originaldrevning! Står nog förvisso i instruktionsboken, om jag lyckas hitta den någonstans!

Re: Drevning Mustang cross B

Postat: 08 jun 2014, 16:47
av Micke S
Om du går från 13 till 12 ökar dragkraften på bakhjulet med 8 procent. Med 11 kugg ökar den 18 procent relativt 13 kugg.
8 procent gör en klart märkbar skillnad och 18 är en stor upplevd skillnad. Det man normalt vill är att hitta The Sweet Spot där motorn svarar på gaspådrag även på högsta växeln men inte så lågt utväxlat att toppfarten sänks.

Re: Drevning Mustang cross B

Postat: 08 jun 2014, 16:55
av BjörnK
Tack för infon.
Det får bli en tolvtaggare, tror det ska räcka för att få lite mer ork.

Re: Drevning Mustang cross B

Postat: 09 jun 2014, 01:04
av Braxmatte
Med 17tum och 13-37 drevning så varvar den ca 4% mindre än med 15tum och 13-34

Om du minskar fram till 12 så kommer den att varva 4% mer än förut (15tum och 13-34)

För att komma närmare förut så blir det 13-38 eller 12-35

Re: Drevning Mustang cross B

Postat: 09 jun 2014, 11:05
av BjörnK
Tack, ännu mer kunskap och jag lär mig hela tiden!