Laddning i husvagn

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Laddning i husvagn

Inlägg av 56:an »

Braxmatte skrev:Man kan prova att "polvända" batteriet
Då "självrensar" det sig eftersom det är olika beläggningar på plus resp, minus plattorna
Beläggningarna vill byta plats med varandra och då blir det rent
Börja med att koppla in en lampa och låt det stå så det blir helt tomt
Sen kopplar du in batteriladdaren "polvänd" men sätt en lampa ca 21w mellan ena änden på laddaren och batteriet.
Annars brukar säkringen på laddaren lösa ut
Lampan lyser starkt i början men efter ett tag lyser den svagare och då kan du ta bort den och sätta laddaren direkt på batteriet
http://data2.whicdn.com/images/100266231/thumb.jpg
umekille
Inlägg: 1513
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Laddning i husvagn

Inlägg av umekille »

Har 2-st batterier från jobbets nödbelysning och det ena sitter i min gamla polar300
med en ctec och kabel till bilen...fungerar lockrent.
Har en liknande finsk laddare i min nya TEC king. Men den ger 10A och i autoläget
ger den sista kicken innan den kopplar ner upp till 14,7 volt sen dalar det sakterliga.
Kopplat om elen så elcentralen inte behöver vara påslagen i alla lägen(det klickar ett relä i den)
utan har separat krets på 12v cigguttag stereo och belysning över britsarna.
Funderar på sätta in det andra nödbelysninga batteriet då det som följde med inte håller
ström till 100% och dragbilen har dimbakljuset på laddkabelns plats.
En annan knepig sak är att vid 220v inkopplat så fungerar vagnens 12v utan att batteriet
är inkopplat. Men då flimrar lampan över bordet då jag bytt till en led-lampa.
Polar300 har ju ingen mer förbrukare än cirkulationspumpen som går på termostat om man kör värmen.
Tec har truma värme med en elmotorförsedd trumfläkt med bara en reostat för hastigheten
som tyvärr drar ur batteriet fortare.
Skriv svar