Sida 1 av 2

Laddning i husvagn

Postat: 09 jun 2014, 21:41
av Coolvette
Köpte i helgen en gammal Solifer husvagn.

Har försökt fatta hur batteriladdaren fungerar, någon som känner till en sådan här:

Bild

När jag kopplar den i Auto tickar den frekvent, efter en halvtimme mindre frekvent, slår jag den i Man så surrar den lätt som en vanlig batteriladdare.'

Efter två dygn mätte jag batterispänningen, med allt losskopplat, och fick 10,5 volt, det verkar som om batteriet är kass.

Eftersom batteriet ser hyfsat nytt ut är jag lite brydd att laddaren är kass och överladdar batteriet, är det möjligt?
Den ger ju max 4 A men om den gör det konstant, utan att minska efter laddningsgrad, kan man kanske knäcka ett 62 Ah-batteri?

Hur ska en sådan laddare bära sig åt i läge Man, ska den ge full laddström konstant?

Kan jag mäta eller testa laddarens tillstånd innan jag köper ett nytt batteri som kanske knäcks av samma laddare?

Re: Laddning i husvagn

Postat: 09 jun 2014, 22:47
av 56:an
I autoläget ska laddaren känna av batterispänningen och leverera den laddström som batteriet fordrar och det gör tydligen den här laddaren via pulser som kan varieras. Eftersom laddaren tickar borde det handla om någon sorts reläfunktion men oftast på större laddare används en tyristor.

När sen batteriet är fulladdat och spänningen på topp ska laddströmmen minskas till ett minimum och det är förmodligen därför pulserna blir färre.

I det manuella läget ger laddaren 12 Volt 4 ampere precis som det står men det förutsätter att batteriets polspänning inte är högre än just 12 Volt.

En blyaccumulators laddningstillstånd kan man mäta på två sätt, dels genom syravikten men även genom att mäta polspänningen vilket laddaren gör själv i autoläget.

Det är inte så stor skillnad i polspänning mellan fulladdat och urladdat tillstånd, det rör sig om någon halv Volt.

Ett förbrukat batteri kan stiga i polspänning så det inte tar emot laddning längre så därför upplever man det som kasst.

I ditt fall är det förmodligen en död cell eftersom spänningen är 10,5 Volt.

Det felar en cell så att säga :D

Re: Laddning i husvagn

Postat: 09 jun 2014, 23:04
av erlan
en 4 amp laddare orkar normalt inte överladda ett 60 Ah batteri.
så är batteriet dött är det nog inte laddarens fel.
ett vanligt "gammaldags" bly-syra batteri självurladdae på 3-5 månader. beroende på temperatur.
fortare ju varmare det är.
när batteriet blir tomt så har all syra sugits upp av blyplattorna, och elektrolyten består av enbart vatten.
kan det möjligen varit minusgrader i husvagnen i vintras? kna det kanske vara så att batteriet frusit sönder?

gissar att det tickande ljudet i autoläge är en automatsäkring av bimetalltyp.
prova med ett annat batteri och se hur hög spänning laddaren orkar få upp det i.
prova både autoläge och manläge.

erlan

Re: Laddning i husvagn

Postat: 10 jun 2014, 00:10
av 56:an
Så gott som alla bilbatterier + fritidsbatterier + marinbatterier idag innehåller selen som minskar självurladdningen till ett minimum. Batterierna kan behålla laddningen i ett år och långt över det. Det vet jag av egen erfarenhet, fast värme är förstås inte bra och jag har mina extra batterier förvarade i källaren.

Gammaldags "vanliga" batterier tror jag inte finns längre, det skulle i så fall vara nåt typ Biltema lågprisbatterier och såna har jag mindre erfarenhet av. Det jag påstår ovan rör mer märkesbatterier typ Varta, Bosch m.fl.

spring, spring... jag går ut och kollar i amazonen....

Så där, inne igen...

I Amazonen sitter ett fräscht APS 12 V 60 Ah, kan inte se tillverkningsland men jag gissar Tyskland.
Sen har jag ett reservbatteri nästan nytt och det heter Yuasa Professional men det är större än 60 Ah och är för långt för och passa i Amazonen men det går och lösa med ett träunderlägg.

Re: Laddning i husvagn

Postat: 10 jun 2014, 00:22
av 56:an
erlan skrev:en 4 amp laddare orkar normalt inte överladda ett 60 Ah batteri.
så är batteriet dött är det nog inte laddarens fel.

erlan
Här vill jag nog påstå du har fel. Är batteriladdaren inte självreglerande eller "auto" som Coolvette säger här utan är en vanlig äldre eller halvgammal 12V 4A laddare och du glömmer laddaren på några dygn så kan du inte räkna med att batteriet blir särskilt långlivat.

Rätt skötta håller märkesbatterier otroligt länge idag jämfört med förr. Tio år på ett bilbatteri tror jag är mer vanligt än ovanligt idag. Men när jag var arton på sjuttiotalet höll ett bilbatteri kanske 5 år sen var dom garanterat slut.

Re: Laddning i husvagn

Postat: 10 jun 2014, 01:01
av 56:an

Re: Laddning i husvagn

Postat: 10 jun 2014, 04:32
av Coolvette
Tack för intressanta svar.

Jag plockade ur batteriet i gårkväll och satte det i garaget med en CTEK XS3600-laddare.

Vi får se hur batteriet verkar i kväll, möjligt att det är knäckt och måste bytas.
Det är ett helkapslat Biltema-batteri på 60 Ah som ser ganska nytt ut.

Förmodligen använder jag CTEK-laddaren i fortsättningen i husvagnen, den gamla Matti-laddaren kan man kanske inte lita på.

Re: Laddning i husvagn

Postat: 10 jun 2014, 22:03
av bryggaren
Kolla batteriet. Sannolikt kortis i någon cell, vanligt på husvagnsbatterier.

Re: Laddning i husvagn

Postat: 11 jun 2014, 04:35
av Coolvette
bryggaren skrev:Kolla batteriet. Sannolikt kortis i någon cell, vanligt på husvagnsbatterier.
Japp, så är det nog.
Efter 20 timmars laddning tog jag av CTEK´en och mätte spänningen över polerna, 13,4 volt, lämnade sedan batteriet utan att koppla in något.
Två timmar senare mätte jag över poelrna och fick 11,5 volt, två volts tapp på två timmar.

Det blir ett nytt batteri och så ska jag använda CTEK-laddaren istället för Matti-laddaren, den ser ut att vara sedan husvagnen var ny.

Re: Laddning i husvagn

Postat: 11 jun 2014, 05:52
av pangerva
När ett blybatteri inte används så står det och dels självurladdar men framförallt så sulfateras batteriet vilket innebär beläggningar på plattorna i cellerna.
Då tar batteriet inte emot laddning som det ska. Detta är mycket vanligare än att det är kortslutning i någon cell.
Ett batteri ska "cykla" dvs användas. Dras ut och laddas inte heller fel om de får dras ur långt då och då. Husvagns- och båtbatterier tar i allmänhet mycket stryk av ad just inte cyklas. När man t.ex. vinterförvarar ett batteri får det inte stå varmt. Optimalt är att ladda batteriet, vilket är ett måste i alla avseenden, och sedan förvara det i frysboxen i minus 18 grader då skälvurladdningen minskar just i kyla. Bäst i detta fall är att kolla med hustrun först!

Om detta inte tillåts ska batteriet förvaras laddat och kallt. Oftast är det då enklast att låta det sitta kvar i husvagnen eller båten då de oftast står ute. Ta bort polskorna från batteriet. Förvara absolut inte i varmgarage!

Re: Laddning i husvagn

Postat: 11 jun 2014, 10:00
av 56:an
Hallå där!!!!

Djupurladdningar är INTE bra för blyaccumulatorer, och särskilt inte för typ bilbatterier.
Batterierna tål bara ett visst antal sådana sen är dom körda.

Se till och håll batteriet fulladdat och använd det lite då och då, det är det bästa för och hålla livslängden.

Man kan ha tur men räkna inte med samma kvalitet på ett lågprisbatteri som ett märkesbatteri.

Dock måste även ett märkesbatteri skötas rätt, dom tål inte allt bara för dom var dyrare.

Re: Laddning i husvagn

Postat: 11 jun 2014, 10:07
av 56:an
Som jag uppfattat är sulfateringen som minst när batteriet är fulladdat och syrahalten hög i kärlet. Men om laddningen minskar och syran går in i plattorna så bildas lättare beläggningen på plattorna och den verksamma ytan minskas.

Re: Laddning i husvagn

Postat: 11 jun 2014, 11:21
av Braxmatte
Man kan prova att "polvända" batteriet
Då "självrensar" det sig eftersom det är olika beläggningar på plus resp, minus plattorna
Beläggningarna vill byta plats med varandra och då blir det rent
Börja med att koppla in en lampa och låt det stå så det blir helt tomt
Sen kopplar du in batteriladdaren "polvänd" men sätt en lampa ca 21w mellan ena änden på laddaren och batteriet.
Annars brukar säkringen på laddaren lösa ut
Lampan lyser starkt i början men efter ett tag lyser den svagare och då kan du ta bort den och sätta laddaren direkt på batteriet

Re: Laddning i husvagn

Postat: 11 jun 2014, 11:36
av G-son
56:an skrev:Som jag uppfattat är sulfateringen som minst när batteriet är fulladdat och syrahalten hög i kärlet. Men om laddningen minskar och syran går in i plattorna så bildas lättare beläggningen på plattorna och den verksamma ytan minskas.
När batteriet laddas ur förenas syran med blyet och bildar blysulfatkristaller på blyplattorna, vid laddning återgår blysulfatet till syra och bly. Problemet är störst när blysulfatet får vara i fred så länge (lång tid oladdat) att kristallerna blivit för stora för att kunna lösas upp vid laddning, då blir det kvar som en isolerande beläggning istället. [Enligt någon bok i alla fall, jag är inte kemist. staff_shutup9ou.gif ] Med andra ord, lämna inte blybatterier urladdade om du inte vill ta livet av dom.

Polvändningstricket använder jag rätt ofta på mopedbatterier, batteriet blir ju inte i nyskick men oftast behövs inte särskilt hög kapacitet för att driva bromsljus, bilnkers o.s.v. som batterierna gör där. Fick till slut kassera ett 12 år gammalt batteri i bruksmoppen eftersom inte ens polvändning hjälpte längre i våras, men det hade fått den behandlingen rätt många vårar efter att ha stått orört över vintrarna.

Re: Laddning i husvagn

Postat: 11 jun 2014, 13:47
av 56:an
G-son skrev:När ..................... vintrarna.
  • :thumb: