Sida 1 av 3

Sachs Cylinder

Postat: 19 jun 2014, 22:02
av Moppglider
Klurar på ny cylinder till min Compact 1252. Vill helst behålla min Bing Orginal 12mm. Det sägs att tyska cyllar skall vara bättre. En tysk 4,3 har ju fyrkantigt 17mm insug och den lär väl vara för stark för en Compact ram utan förstärkning? Har funnit en annan på ebay från Tyskland och undrar om det är ett bra alternatic till de s.k. 3,5 som säljs i Sverige? Bifogar länk, är det någon som har erfarenhet av en sådan här cylle? Är den bättre än de som säljs i Sverige, eller är det samma sak? Hur stark kan den vara?

http://www.ebay.de/itm/Zylinder-Kolben- ... 2c823f024f

Re: Sachs Cylinder

Postat: 19 jun 2014, 22:13
av Braxmatte
Moppglider skrev:Klurar på ny cylinder till min Compact 1252. Vill helst behålla min Bing Orginal 12mm. Det sägs att tyska cyllar skall vara bättre. En tysk 4,3 har ju fyrkantigt 17mm insug och den lär väl vara för stark för en Compact ram utan förstärkning? Har funnit en annan på ebay från Tyskland och undrar om det är ett bra alternatic till de s.k. 3,5 som säljs i Sverige? Bifogar länk, är det någon som har erfarenhet av en sådan här cylle? Är den bättre än de som säljs i Sverige, eller är det samma sak? Hur stark kan den vara?

http://www.ebay.de/itm/Zylinder-Kolben- ... 2c823f024f
Tittar man på bilden så ser det ut som nytillverkat chinaskit
Jag vet inte vem som sagt åt dig att inte compacten pallar
Det beror ju lite på hur man kör
Om du inte vill byta ut bingtolvan så kan du köpa en trehalva från en svensk firma det är nog samma som den på länken

Re: Sachs Cylinder

Postat: 20 jun 2014, 09:13
av erlan
ja dom nytillverkade cylindrarna finns ingen anledning att köpa från tyskland.

den enda där nere som väckt mitt intresse är en 4,3kopia med varumärket Italkit.
men jag har inte lyckats hitta någon information om den firman.
någon här som är bättr att söka på nätet än mig.

hurvida compackten håller för kyrkportscylinder beror nog på två saker.
förarnes vikt och körstil.

erlan

Re: Sachs Cylinder

Postat: 20 jun 2014, 10:46
av Moppglider
Hej, jag väger 82 och kör gubblugnt. Har andra tvåhjulingar om jag vill köra fort :)
Är det läge att borra upp min en orginalcylinder? Blir effekten som en kina 3,5 då?
Har också ett minne av att jag såg på webben en instruktion om hur man kunde
montera en 12mm på en cylle med 4 kantigt insug, men finner inte den sidan.
Någon som vet?

Re: Sachs Cylinder

Postat: 20 jun 2014, 12:23
av Braxmatte
Bara att lägga en plåt mellan förgasaren och cylindern

Klart det går att trimma orginalcyllen
Ryck ur pluggen och ta fram filen :wink:

Re: Sachs Cylinder

Postat: 20 jun 2014, 13:15
av Moppglider
Hur får man lättast ur pluggen? Hur menar du med "ryck"? Är det bäst att borra?

Re: Sachs Cylinder

Postat: 20 jun 2014, 15:49
av Braxmatte
Moppglider skrev:Hur får man lättast ur pluggen? Hur menar du med "ryck"? Är det bäst att borra?
På Sachs brukar jag ta en insexskruv där skallen precis går i hålet i cylindern men som inte går igenom pluggen
Minns inte om det var m5 eller m6 som passar
Sen tar du en rörbit eller nåt som pluggen går igenom och sen en bricka och en mutter på skruven
Sen är det bara att dra ur pluggen med skruven

Hoppas jag förklarade begripligt :D

Re: Sachs Cylinder

Postat: 20 jun 2014, 16:37
av erlan
en urpluggad orginalcylinder borrad till 41mm ger en väldigt trevlig gång på motorn.
men den blir inget fartåk. 40-45 gps kmh.
borrning till 41mm ger märkbar skillnad på en orginalcylinder.

redan urpluggade sachscylindrar brukar det finnas gott om på marknader.

erlan

Re: Sachs Cylinder

Postat: 21 jun 2014, 09:55
av Moppglider
Kanon, tack för tips. Klurar dock på vilket som är "bäst". Att fortsätta med den 3,5 kina cylle jag har, eller dra ur pluggen på orginal cyllen?
Med kina cyllen rullar moppen med mellan 45-50, men är inte särskilt stark, fast den varvar högt och jag har orginal drevning.

Re: Sachs Cylinder

Postat: 21 jun 2014, 10:57
av Braxmatte
Om du redan har en 3,5a är det väl bättre att fila vidare på den och spara orginalcyllen

Re: Sachs Cylinder

Postat: 21 jun 2014, 12:16
av erlan
börja med att kollmäta cylinderloppet på kinacyllen.
bör vara 38,00 mm. och kolven 37,96.

en omborrning till 41mm gör den råstarkare.
jag har en jofrab 3,5a i samlingarna. och när man tittar på den så ser det ut som den har lite tokiga durationer.
men jag har inte kollmätt den.
kan du mäta durationer så kan du säkert få råd här på forumet.
finns några killar här på forumet som kan det utantill. jag måste alltid läsa på och repetera när jag ska bli så seriös.

dom gamla 3,5orna blir väldigt råstarka med 41 borr.

erlan

Re: Sachs Cylinder

Postat: 22 jun 2014, 13:43
av Moppglider
Tack för tips. Att borra till 41 mm verkar vara en jäkla bra idé som jag inte tänkt på tidigare. Mer råstyrka skulle ge väl möjlighet till 14 drev fram för lugn och behaglig körning med lite högre toppfart utan att moppen varvar så högt. Funderar på en sådan här 3,5 från Mopedfantasterna och lämna in den till borrning hos Stuvsta Mopedservice. De har via mail skrivit att en har hög kvalitet och inte är en typ Jofrab cylle, vad tror ni om denna idé?

http://www.mopedfantasterna.se/componen ... 5f426f.jpg

Re: Sachs Cylinder

Postat: 22 jun 2014, 15:42
av Braxmatte
Kolla med trimbutiken annars
ring dit och tala om hur du vill ha det så kan nog dom fixa

Re: Sachs Cylinder

Postat: 22 jun 2014, 17:52
av erlan
eftersom du inte sagt vilken nyproducerad 3,5a du har så är det svårt att ge råd om mopedfantasternas är bättre.
men har du stora kylflänsarna så är det nog en likadan du redan har. hr inte sett några alternativa gjutningar på den.
och jofrabs 3,5or har det väl aldrig varit några problem med.
det var en batch kyrkportscylindrar som spolierade deras rykte.
med facit i hand skulle dom nog stoppat hela den batchen i skrotlådan, det hade varit billigast i längden.
den dåliga renome som den batchen cylindrar gett jofrab går nog aldrig att reparera.
alla nytillverkade 3,5or har en gjutning som man ser med blotta ögat att är varvvilligare med sämre bottendrag än
orginal 3,2hk cylindrar från sachs.
det är nog ochså orsaken till orginalcylindrarnas höga prislapp på tradera och ebay.

erlan

Re: Sachs Cylinder

Postat: 22 jun 2014, 18:08
av Moppglider
Ok tack, men det hela är ju lite komplicerat. Trodde orginal från andra länder var 4,3, men det finns alltså även 3,2, hur mycket brukar en 3,2 då kosta? Skall jag söka efter 3,2, eller? Jag menar 5,5 i Sverige är väl 4,3 i Tyskland? eller? hk verkar även heta ps eller? Vet inte vad det är för märke på min 3,5, men den varvar bra, men har ganska dåligt styrka...