(OBS. Ser betydligt bättre ut på bild än i verkligheten.)
Att motorn var stum hade sin förklaring..

Döda tvestjärtar i växelhuset, hmmm..

Motorn renoverades och allt byttes ut till fina nya grejer. Fantastiskt trevlig och simpel motor.

Vid detta laget började man inse att nej, sätta denna fina motor i det där rucklet, det går ju inte. Dessutom, som jag glömt att nämna står ramen på västkusten, Strömstad närmare bestämt, och jag själv bor på Värmdö utanför Stockholm, så det kändes mycket roligare att få tag i någonting här i bättra skick att hänga motorn i. Så jakten började och efter en del letande fick jag reda på att en bekant hade en maxiram till övers som han ville bli av med.
Vid leverans, satt ett cykelhjul monterat framtill och en gammal halvkomplett motor:

På med styre direkt för att ha något bra att lyfta i. Blev texas då jag tror att det kan bli coolt.

Hjulen från det svarta rucklet tog jag med hem för att byta slang på och se över. Hade alltså de hemma även om de inte riktigt är i det skick jag hade önskat.

"Nya" motorn ihängd och man börjar kunna urskilja en moped.

Och så en liten omgång med en torr polerduk, bara för att se hur lacken såg ut under allt damm. Blev positivt överraskad vill jag säga, på vissa ställen som bevarats under lite oljerester ser lacken nästan ny ut.

Och nu börjar det roliga. Jakten på alla delar som saknas. Bland annat sadel, bromssköld bak, bromsstag, bromspedal, fotpinnar, stötdämpare, komplett lampa fram och bak, handtag och bromsvajer. Just fotpinnar och bakbromsmekanism är svårt att få tag i så jag funderar lite kring möjligheterna att bygga handbroms till bakbromsen, likt den som satt på de tidigare maximopederna med trampor. Någon som har några erfarenheter av detta?
Är också lite nyfiken på modell och årsmodell. Av vad jag kunnat lista ut är det en Puch Maxi K2 från ca 1980. Ramnr 4314284 TSV 1469. Någon som kan hjälpa mig?