Sida 1 av 7
Suzuki k50 renovering/classic racer
Postat: 27 jun 2014, 15:39
av iron
Hej!
Tänkte dela med mig av min nya besatthet. Älskar att se byggbloggar själv och lär mig mycket av all kunskap som delas.
Blev av med körkortet ett par månader och tänkte mig en moppe att hämta dottern på dagis med. Min vän som också är utan kort en tid kom förbi på en nyinköpt K50 och jag blev kär direkt
Har ingen relation till modellen som jag egentligen tycker är ganska ful, har i min ungdom mest haft vespor. Byggaren i mig såg ett roligt projekt och potentialen utan att det kostar en förmögenhet

en snabbis på blocket (och lite fotmassage) så skjutsade frugan mig och hämtade detta objekt (för endast 3700kr):

Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Postat: 27 jun 2014, 16:11
av Braxmatte
Jag vet inte varför , men det är nåt med Suzuki K50 jag inte gillar
Men om alla tyckte som jag så skulle ju ingen finnas kvar

Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Postat: 27 jun 2014, 16:25
av iron
Braxmatte skrev:Jag vet inte varför , men det är nåt med Suzuki K50 jag inte gillar
Men om alla tyckte som jag så skulle ju ingen finnas kvar

Den är ju Ful

men det kanske är något annat du stör dig på..?
Hoppas du gillar mitt resultat bättre. Har kommit en bit på vägen men tänkte posta från början här. Ska bara gräva fram bilderna.
Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Postat: 27 jun 2014, 16:28
av pangerva
Jag har aldrig förstått varför sadeln ska se ut så.
Ser ut som att den är 25 cm för lång.

Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Postat: 27 jun 2014, 16:43
av Braxmatte
Alf-Johans såg bra ut men den var ju helt omgjord
http://www.postimage.org/image.php?v=PqAv1L0
Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Postat: 27 jun 2014, 18:00
av iron
Sadel är det stora problemet i detta projekt insåg jag direkt. Finns två alternativ för att få ett vettigt utseende, bygga om ramen för att sänka och förkorta sadeln eller göra den tunn och obekväm. Börjar med det de senare alternativet. Tänker bygga en egen sadel. Men utseendemässigt kan det bli ok. Alf - Johans bygge är en inspirationskälla såklart, så fin! åt det hållet blir det fast lite mer cafe - racer

Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Postat: 28 jun 2014, 20:18
av Cobra5000
Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Postat: 28 jun 2014, 21:33
av Lolalola
Det känns som om sadeln skulle gå att "karva ur" och korta av så att den blir lik de där som fanns som café-tillbehör till Honda på 70-talet.

Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Postat: 29 jun 2014, 02:19
av Wiklund
Dom nytillverkade till fs1 passar helt okej ;)

Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Postat: 29 jun 2014, 12:03
av iron
Tack för bilder, Den modellen är fin. Limpan, hittade en liknande på tradera, fast den kostade nästan 2000 kr, det är lite väl dyrt iaf i nuläget. vill testa bygga en egen sadel först. Om det misslyckas får det bli inköp

har börjat samla lite material redan. Är det någon som har tips påvar man kan köpa elastiskt konstläder? Tror det blir enklast att kunna töja materialet för en förstagångsmakare.
Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Postat: 29 jun 2014, 14:28
av Svartsjö

Mitt betyg blir iallafall!

Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Postat: 30 jun 2014, 10:52
av iron
Sneheten i detta objekt är mycket värre än jag kunde tro
Framgaffeln, ramen, styret. allt är snett... Ångrar nästan att jag inte gick upp ett par tusen och fick ett bättre objekt.
Ville dock ha denna gaffeltyp som är täckt, de är lite ovanligare än de modernare, hoppas den går att rädda.

Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Postat: 30 jun 2014, 11:03
av iron
Svartsjö skrev:

Mitt betyg blir iallafall!

Ja, den är fin, ser snabb ut!
Skulle gärna se lite från hans bygge vore kul!
Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Postat: 30 jun 2014, 11:11
av iron
Som tur är finns Rodixladan
http://www.rodix.se/ i norrköping.
HIttar ett centralstöd där och lite annat, detta ställe kommer underlätta livet ett tag framöver

och orginalluftfiltret som jag tycker är fint.


Re: Suzuki k50 renovering/classic racer
Postat: 30 jun 2014, 13:33
av iron
Fick med lite extrakåpor i diverse dimension, dieseltvätt till det skitiga

gah..

Två lager färg på det mesta.

Bulan i ramen kom nog till...

...när kronan vreds.

motorn får vara så länge.
