Sida 1 av 1
Shimsa vevaxel..
Postat: 13 jul 2014, 19:37
av F.Ödman
Funderade lite på det här med lagerspelet i magnetlagren, och hur ni andra gör... När en nyshimsad motor har gått några mil, verkar det precis som om lagren "sätter" sig och spelet ökar. I alla fall blir det så för mig..;) Nu kommer jag runt problemet genom att sätta spelet lite tight, men nåt fel är ju inte rätt... Alla lagerdelar är givetvis bottnade i sina lägen. Nu håller jag på att montera ihop ytterligare en Puchrova, den sjuttiofyrtiandra i ordningen! Den här är till min egen bruksDakota "Ulrika II" (Uscados...), med Ritovev, fyrväxlat och hela middevitten och nu tänkte jag lösa problemet och shimsa rätt mått från början. Kan det vara så enkelt att lagren, från fabrik, är smorda med någonting "fetare" än treprocentig oljeblandad bensin, som helt enkelt bygger mera...? Den här gången tänker jag prova att tvätta lagren i föregående nämnda bensin, pre montage! Vad tror ni om det??
Re: Shimsa vevaxel..
Postat: 14 jul 2014, 00:58
av 56:an
.............
Re: Shimsa vevaxel..
Postat: 19 jul 2014, 18:54
av erlan
hjälpte en granne byta vev i en 50/2ks idag.
NSKlagren från Ettans mopeder (jag hann inte varna honom, men han hade tur, den affären funkade.)
var insmorda i ett segt fett som jag fick tvätta bort från lagren för att kunna mäta spelet.
lagren låg dessutom i en annorlunda ask mot vad NSKlager från momentum ligger i.
så det är som F.Ödman misstänker. det finns magnetlager som måste tvättas.
erlan
Re: Shimsa vevaxel..
Postat: 19 jul 2014, 21:14
av Micke S
F.Ödman skrev:Funderade lite på det här med lagerspelet i magnetlagren, och hur ni andra gör... När en nyshimsad motor har gått några mil, verkar det precis som om lagren "sätter" sig och spelet ökar. I alla fall blir det så för mig..;) Nu kommer jag runt problemet genom att sätta spelet lite tight, men nåt fel är ju inte rätt... Alla lagerdelar är givetvis bottnade i sina lägen. Nu håller jag på att montera ihop ytterligare en Puchrova, den sjuttiofyrtiandra i ordningen! Den här är till min egen bruksDakota "Ulrika II" (Uscados...), med Ritovev, fyrväxlat och hela middevitten och nu tänkte jag lösa problemet och shimsa rätt mått från början. Kan det vara så enkelt att lagren, från fabrik, är smorda med någonting "fetare" än treprocentig oljeblandad bensin, som helt enkelt bygger mera...? Den här gången tänker jag prova att tvätta lagren i föregående nämnda bensin, pre montage! Vad tror ni om det??
Om det är fett i lagren eller ej spelar ingen roll för spelet. Men fett i öppna lager är ett dåligt tecken och då är det bättre att köpa lager av bra kvalité.
Re: Shimsa vevaxel..
Postat: 19 jul 2014, 22:23
av F.Ödman
NSK, bättre går väl inte att köpa...? Fett bygger ju rimligtvis bort några extra hundradelar vid mätning med indikatorklocka, eller tänker jag fel?
Re: Shimsa vevaxel..
Postat: 19 jul 2014, 22:26
av Rexxy
NSK, FAG och SKF är bra vad jag hört.

Re: Shimsa vevaxel..
Postat: 19 jul 2014, 22:41
av F.Ödman
Tillverkar SKF L17? Jag hittar ingen som säljer de...
Re: Shimsa vevaxel..
Postat: 19 jul 2014, 23:41
av erlan
Micke S skrev:F.Ödman skrev:Funderade lite på det här med lagerspelet i magnetlagren, och hur ni andra gör... När en nyshimsad motor har gått några mil, verkar det precis som om lagren "sätter" sig och spelet ökar. I alla fall blir det så för mig..;) Nu kommer jag runt problemet genom att sätta spelet lite tight, men nåt fel är ju inte rätt... Alla lagerdelar är givetvis bottnade i sina lägen. Nu håller jag på att montera ihop ytterligare en Puchrova, den sjuttiofyrtiandra i ordningen! Den här är till min egen bruksDakota "Ulrika II" (Uscados...), med Ritovev, fyrväxlat och hela middevitten och nu tänkte jag lösa problemet och shimsa rätt mått från början. Kan det vara så enkelt att lagren, från fabrik, är smorda med någonting "fetare" än treprocentig oljeblandad bensin, som helt enkelt bygger mera...? Den här gången tänker jag prova att tvätta lagren i föregående nämnda bensin, pre montage! Vad tror ni om det??
Om det är fett i lagren eller ej spelar ingen roll för spelet. Men fett i öppna lager är ett dåligt tecken och då är det bättre att köpa lager av bra kvalité.
fettet som var i dom lagren var av karaktären rostskydd mer än smörja. aldeles för hårt för att ha kvar när man mätte spel.
erlan