Sida 1 av 1
Växlar till Zundapp Ks 50
Postat: 07 aug 2014, 14:23
av tole
Hej!
Håller på med en Zundappmotor, "kantmotorn". Har köpt denna för en tid sedan för att sätta den i en annan ram.
Idag sattes den på plats, enligt förra ägaren skulle den vara genomgången med byte av packboxar & packningar m.m skulle ha blivit gjort för 10-12 år sedan??...För att sedan bli undanlagd.
Till problemet; Har känt från början att kopplingsarmen gick lätt, trodde detta berodde på att ingen olja fanns i motor, och lameller "fastnat" därav ingen koppling. Olja finns nu i,( såg att det läckte mellan blockhalvor direkt också

) satt dit växelarmen och den går att röra hur lätt som helst, INGEN växel "hittas"?....har "känt" på växelklockan kunde vrida den 2/4 varv efter instruktion. Men inget händer?
Vad att göra?....?...Plocka isär skiten, eller har någon kunnig här inne något tips vad ja skall göra.
Ville gärna ha haft denna med till Mellsta nästa helg, & (Hoppas på detta) är en hel del pyssel kvar, så det brinner lite i knuten...men de kan gå....
Nån som vet får gärna komma med snabbt svar!!
Re: Växlar till Zundapp Ks 50
Postat: 07 aug 2014, 15:41
av Johan Lat
Låter som en okunnig person har skruvat på din motor. Du får lossa transmissionskåpan och titta.
Mitt tips på kopplingen är att stiftet som kopplingstungan skall trycka på antigen saknar en bricka eller saknas helt, kan även bara vara justering som saknas och det skruvar du på skruven under den lilla kåpan som är låst med en mutter.
Vad gäller växeln så kan det vara växelföraren som inte sitter på plats och även för att se det måste transmissionskåpan bort.
Re: Växlar till Zundapp Ks 50
Postat: 07 aug 2014, 19:19
av tole
Tack för svar!!...
Är redan inne på att plocka isär den, som det ser ut nu.....Får återkomma med svar, får se vad de var för fel på denna...kanske någon mer har / får samma problem då de köpt en ((((renoverad)))) motor....

Re: Växlar till Zundapp Ks 50
Postat: 15 aug 2014, 19:20
av tole
Har nu hittat felet, växelklockan ja...där fjädern inte satt i sitt läge, hittade en bra beskrivning här inne på hur det skulle vara, samt bilder från en hollänsk länk.
Oljeläkaget kom från transmissionskåpan(trodde föregående ägare hade bytt denna om den varit isär)?, fanns INGA schimsbrickor på "stiftet" till kopplingen därav ingen koppling. Nu finns sådan och koppling har jag. Växlarna har justerats, men de var och är inte det lättaste, gjort detta för första gången och vem säger det ska gå lätt efter första försöket...

Har hittat olika svar angående justering av växlar. Tror nu det är en liten "finjustering" av denna "gängskruv" som sitter på axeln som behövs nu, svårt få i ettan i startläget, Kan de vara dessa kulor i / på växelaxeln som är slitna?....jaja är kanske på god väg, men det känns som ja kommer få gå igenom hela motorn under hösten / vintern för att lära och för att se vad som är fel. Blir nog inget åka av denna sommar.......om sommaren är slut nu vill säga???

Re: Växlar till Zundapp Ks 50
Postat: 15 aug 2014, 19:31
av tole
Fick se att det var din beskrivning Johan, som gjorde det "lätt" att få till växelklockan som jag hittade här inne! TACK för detta!!!
Re: Växlar till Zundapp Ks 50
Postat: 16 aug 2014, 14:23
av Johan Lat
Kul att man kan hjälpa till
Sen är ettan svår att få in så är det säkert bara lite justering som behövs.
Re: Växlar till Zundapp Ks 50
Postat: 13 sep 2014, 10:28
av tole
Väcker liv i denna tråd igen, har en del funderingar som någon kanske kan hjälpa till att svara på?
Har rivit isär denna motor nu, det jag upptäckt är;
Växeldreven på 2;ans och 1;an växel satt vända åt varsitt håll ?..fel rotation på dessa då...(läst att det kan vara lätt att vända dessa åt fel håll) ska dessa pilar på dessa drev sitta så att de "syns" mot dragkilen eller spelar detta ingen roll? Har satt dem båda nu med pil/ arna mot dragkilen.
Känslan är också den att motorkåporna inte hör ihop, men jag vet inte, det som märks är; på tändsidan vid svänghjul är kåpan inte lika som på transmissionssidan, har inte märkt något annat ang detta, det är en fundering bara.
Sett även nu då dessa blockhalvor är isär att det är olika nummer i kåporna. Varför jag funderar kring detta är att jag läst i en annan tråd som "holmertzz" har/hade ett liknande problem ang detta, men där syntes det mer att dessa blockhalvor var fel i kanalerna. Det är inte min.
Jag hade tänkt sätta dit en rito-vev, samt 70 cc Athena cylinder....