Sachs 2/S flaka - optimera trim??
Postat: 11 aug 2014, 07:33
Hallå gott folk,
Min flaka med luftkykld tvåväxlad Sachs har alltid gått lite trögt, så nu till slut satte jag på en sådan 3.5 hk-trim, alltså samma cylindervolym men mer insug. Och visst varvar den upp mer och ger avsevärt mer effekt på jämn mark, men 2:ans växel är mycket "kortare", måste växla ner och hämta upp jämnt och ständigt, och är som om moppen överlag har lång "startsträcka" och väldigt känslig för minsta lutning – kommer det en liten, liten backe måste jag gasa på och varva upp bra långt innan.
Detta kan jag i regel leva med och är vad jag förstått i efterhand det som sker när effekten ökar på samma cylinder, problemet är att moppen blivit svag i backarna. Jag har en jäääkla backe vid mitt hus som moppen tidigare har tagit utan problem, men nu med trimmet blir det att trampa som en galning (kommer i praktiken inte upp). Lite poängen med trimmet var ju just att motorn ännu bättre skulle ta alla backarna häromkring, med eller utan last.
Vad gör man i detta fallet? Mer effekt från förgasaren får jag inte. Är det drevningen som ska fixas? Vill ju ha mindre fart och mer styrka. Eller är det något fel på motorn? (Vet att topplocket läcker men det har det alltid gjort mer eller mindre).
För full disclosure ska jag säga också att jag igår bytte ut den gamla sotiga kolven till trimkolven (är det övh. någon skillnad på dessa!?), varav motorn gjorde lite sämre ifrån sig. Gjort något fel här eller ska kolven liksom köras in?
Tack på förhand.
Min flaka med luftkykld tvåväxlad Sachs har alltid gått lite trögt, så nu till slut satte jag på en sådan 3.5 hk-trim, alltså samma cylindervolym men mer insug. Och visst varvar den upp mer och ger avsevärt mer effekt på jämn mark, men 2:ans växel är mycket "kortare", måste växla ner och hämta upp jämnt och ständigt, och är som om moppen överlag har lång "startsträcka" och väldigt känslig för minsta lutning – kommer det en liten, liten backe måste jag gasa på och varva upp bra långt innan.
Detta kan jag i regel leva med och är vad jag förstått i efterhand det som sker när effekten ökar på samma cylinder, problemet är att moppen blivit svag i backarna. Jag har en jäääkla backe vid mitt hus som moppen tidigare har tagit utan problem, men nu med trimmet blir det att trampa som en galning (kommer i praktiken inte upp). Lite poängen med trimmet var ju just att motorn ännu bättre skulle ta alla backarna häromkring, med eller utan last.
Vad gör man i detta fallet? Mer effekt från förgasaren får jag inte. Är det drevningen som ska fixas? Vill ju ha mindre fart och mer styrka. Eller är det något fel på motorn? (Vet att topplocket läcker men det har det alltid gjort mer eller mindre).
För full disclosure ska jag säga också att jag igår bytte ut den gamla sotiga kolven till trimkolven (är det övh. någon skillnad på dessa!?), varav motorn gjorde lite sämre ifrån sig. Gjort något fel här eller ska kolven liksom köras in?
Tack på förhand.