Sida 1 av 1

puch 41mm cylinder

Postat: 23 aug 2014, 14:39
av trollboanders
Jag har noterat att puchverkstaden säljer en 41mm cylinder , så kallad 8 hk. Är det nån som provat denna och kan lämna ett omdömme? Är det nån skillnad från 40mm "60cc"?

Re: puch 41mm cylinder

Postat: 23 aug 2014, 19:16
av Mange
trollboanders skrev:Jag har noterat att puchverkstaden säljer en 41mm cylinder , så kallad 8 hk. Är det nån som provat denna och kan lämna ett omdömme? Är det nån skillnad från 40mm "60cc"?
Nää kan inte tro det. Är väl en vanlig 5hk fast med 41mm borr.

Re: puch 41mm cylinder

Postat: 23 aug 2014, 19:31
av trollboanders
Så man har bara tagit en vanlig "60cc" och kört ett drag med borret..

Re: puch 41mm cylinder

Postat: 23 aug 2014, 20:05
av Mange
trollboanders skrev:Så man har bara tagit en vanlig "60cc" och kört ett drag med borret..
Jooo

Re: puch 41mm cylinder

Postat: 23 aug 2014, 21:29
av trollboanders
Fränt..

Re: puch 41mm cylinder

Postat: 24 aug 2014, 11:49
av Skunkworkz
Hm 8hk då bör det bli närmare 100 i toppfart, tvivlar starkt.

Re: puch 41mm cylinder

Postat: 24 aug 2014, 12:02
av Patrik
Skunkworkz skrev:Hm 8hk då bör det bli närmare 100 i toppfart, tvivlar starkt.
De där 8 Hobbexhästarna är nog mellan 3-4hk på sin höjd..knappt..

/ P

Re: puch 41mm cylinder

Postat: 24 aug 2014, 12:18
av Puchen
Patrik skrev:
Skunkworkz skrev:Hm 8hk då bör det bli närmare 100 i toppfart, tvivlar starkt.
De där 8 Hobbexhästarna är nog mellan 3-4hk på sin höjd..knappt..

/ P
Defenetivt. Bara den s.k 7-hästaren ger jag inte mkt för. En gammal insleten femhalva går mycket bättre.

Problemet med cylindrarna är att porttiderna förändras till det negativa när cylindrarna borras upp. Portarna öppnar inte helt och hållet utan det blir c:a 2-3 mm täckt när kolven är i nedre dödläget. Samtidigt... Portade om en s.k 7-hästare för bättre porttider men det var dött lopp ändå.

Re: puch 41mm cylinder

Postat: 24 aug 2014, 21:11
av trollboanders
Att det är hobbexhästar vet jag.. det var mer för att förklara vilken cylinder jag menade.. mer volym skadar inte om man kan återställa porttiderna. Jag vill ha en moped som är körbar.. vore det en raket tar jag sachsen.. en puch med 60cc, 40mm, som går bra har ett trevligt temprament och går ju som en moped var tänkt..och det är vad jag söker

Re: puch 41mm cylinder

Postat: 25 aug 2014, 03:58
av Patrik
trollboanders skrev: mer volym skadar inte om man kan återställa porttiderna. Jag vill ha en moped som är körbar..
"Säcken" har en justerad 41mm på sin Alabama, går betydligt bätte än den 40mm han hade innan.

/ P

Re: puch 41mm cylinder

Postat: 29 aug 2014, 14:11
av trollboanders
Sitter och kikar på 41mm cylindern.. 19 mm utblås...15 mm insug på den? Känns som om 28 mm krök är lite overkill.... Alltså jag har inget att jämföra med men 19 mm.. Kan detta vara rätt?insuget blir ju enkelt att justera till men 9 mm till på avgassidan... Ja det går ju.. Hur ligger det till på en riktig 60cc? Är den nån som kan sprida ljus över detta.. Anders

Re: puch 41mm cylinder

Postat: 29 aug 2014, 15:09
av erlan
rent spontant låter det som en europeisk 40km/h cylinder som fått grövre kolv.

erlan

Re: puch 41mm cylinder

Postat: 29 aug 2014, 15:20
av trollboanders
Lite så ja! Nått är knasigt..

Re: puch 41mm cylinder

Postat: 09 sep 2014, 11:20
av Baronen
40mm cylinder = 54cc och 41mm cylinder = 56,7cc. Inte mycket att hämta där. Då är det bättre att satsa på en nersvarvad 45mm cylinder från Maxi. Bättre portad, men långt ifrån optimal.