Sida 1 av 1
Värmefråga?
Postat: 23 aug 2014, 19:34
av Hasse
Funkar det bra att köra en "70"cc fläktkyld cylinder som fartvindskylt?
Visserligen är flänsarna små men det borde funka ändå, eller?
Re: Värmefråga?
Postat: 23 aug 2014, 19:44
av testo
Tror inte att det borde bli några problem i vårat land! Det är ju många som kör med 4.8 som fartvindskyld, så om
man undviker att hålla stumt de 3-5 dagar som det är över 28 grader så borde det inte vara något att oroa sig för!
Re: Värmefråga?
Postat: 23 aug 2014, 19:56
av Hasse
Nä, det är jag inne på också. Får ta och testa det på min 62:a
Men Pangerva får nog passa sig för att göra det......

Re: Värmefråga?
Postat: 23 aug 2014, 20:47
av testo
På nordöstra sidan är det "lite" svalare

Re: Värmefråga?
Postat: 23 aug 2014, 21:36
av G-son
testo skrev:...undviker att hålla stumt de 3-5 dagar som det är över 28 grader...
28 grader eller 18 grader gör nog en rätt marginell skillnad, med tanke på att cylinder/topplock kan ha en arbetstemperatur nånstans kring 200-gradsstrecket. Men visst, ligger man på gränsen (vilket man vill undvika) så kan ju högre temperatur vara strået som bryter kamelens rygg. Eller så avlider kolven på grund av det isolerande lagret lera efter en grusvägskörning, eller för att motorn går magert när det satt sig nått litet skit i förgasaren, eller man tankade soppa med en aning högre etanolinblandning, eller man råkade ställa tändningen en aaaaaning tidigare... Som sagt, man vill inte ligga på gränsen, för då behövs det bara nått litet småfel för att ställa till med nått dyrt.
Re: Värmefråga?
Postat: 23 aug 2014, 21:42
av pangerva
Hasse skrev:Nä, det är jag inne på också. Får ta och testa det på min 62:a
Men Pangerva får nog passa sig för att göra det......

Jag körde med en tysk 5,2 fläktkyld cylinder som fartvindskyld, den med den lilla extra överströmmaren, på min 62:a när det begav sig i mitten på 60-talet.
Funkade då i alla fall även varma sommardagar även med hårdkörning.
Men det var ju innan den globala uppvärmningen slagit till förstås. 