Sida 1 av 1
Dags att trimma lite till! Men med vad? Sachs.
Postat: 25 aug 2014, 08:57
av lillen 761
Hej!
Jag skulle vilja klämma ur kanske tre hästar till ur min maskin,vad rekomenderar ni som kan detta för set-up?
Önskar inte behöva köpa saker för tusen och åter tusentals kronor,då kan jag lika bra köpa EKF med skön cylinder...
Min set-up idag:
3 vxl fot Sachs.
60cc Jofrab som jag filat lite på insug och avgas,litelite i spolkanaler också,inga koll på durationer,bara tittat på internet. 2 fotpackningar av klok tjock modell.
Original topp som jag planslipat med slipmaskin,har ingen koll på squish.
Mikuni VM20 med hemmaknåpat insug,32mm krök,blank fin dämp som ser ut som en expansionskammare,kommer inte ihåg fabrikat,köptes på Ettans.
Tändning original och även inställt efter fabriksinställning,går bäst då.
Skulle uppskatta till 5 hästar plus idag,går mer än 80 km/h utan segdragning direkt.
Saknar dock lite klipp i maskin,lite mer orr på halva registret och uppåt önskas.
/M
Re: Dags att trimma lite till! Men med vad? Sachs.
Postat: 25 aug 2014, 09:12
av Goldengotland
lillen 761 skrev:Hej!
Jag skulle vilja klämma ur kanske tre hästar till ur min maskin,vad rekomenderar ni som kan detta för set-up?
Önskar inte behöva köpa saker för tusen och åter tusentals kronor,då kan jag lika bra köpa EKF med skön cylinder...
Min set-up idag:
3 vxl fot Sachs.
60cc Jofrab som jag filat lite på insug och avgas,litelite i spolkanaler också,inga koll på durationer,bara tittat på internet. 2 fotpackningar av klok tjock modell.
Original topp som jag planslipat med slipmaskin,har ingen koll på squish.
Mikuni VM20 med hemmaknåpat insug,32mm krök,blank fin dämp som ser ut som en expansionskammare,kommer inte ihåg fabrikat,köptes på Ettans.
Tändning original och även inställt efter fabriksinställning,går bäst då.
Skulle uppskatta till 5 hästar plus idag,går mer än 80 km/h utan segdragning direkt.
Saknar dock lite klipp i maskin,lite mer orr på halva registret och uppåt önskas.
/M
Undrar varför...
Du har väl bra "åkdrevning" kan du inte göra nått där då?
Mer race drevning.
Re: Dags att trimma lite till! Men med vad? Sachs.
Postat: 25 aug 2014, 09:29
av lillen 761
Mmmmm.... Att torska mot din kan jag ta,kul att vara med ju! Vart förvånad att jag hängde med så bra som jag gjorde,men får du justera din lite mer så blir den arg!
Vill inte dreva om heller då jag faktiskt åker långt när jag väl åker,blir annat när man får i ett drev till i lådan förståss..... Men det borde finnas alla fina knep till att få min att snurra på lite till tycker jag.
/M
Re: Dags att trimma lite till! Men med vad? Sachs.
Postat: 26 aug 2014, 12:00
av Goldengotland
lillen 761 skrev:Mmmmm.... Att torska mot din kan jag ta,kul att vara med ju! Vart förvånad att jag hängde med så bra som jag gjorde,men får du justera din lite mer så blir den arg!
Vill inte dreva om heller då jag faktiskt åker långt när jag väl åker,blir annat när man får i ett drev till i lådan förståss..... Men det borde finnas alla fina knep till att få min att snurra på lite till tycker jag.
/M
Dom verkar vilja hålla på sina knep...

Re: Dags att trimma lite till! Men med vad? Sachs.
Postat: 26 aug 2014, 12:18
av Rexxy
Skaffa HPI2, dom har retarderande kurva, och hjälper till en hel del i det nedre registret.
Re: Dags att trimma lite till! Men med vad? Sachs.
Postat: 26 aug 2014, 13:14
av Sura
Mats T åker ju 100+ med hemmafilad 2 pet, så nog går det att få snurr i bitarna bara man vet och törs prova

Re: Dags att trimma lite till! Men med vad? Sachs.
Postat: 28 aug 2014, 09:43
av lillen 761
Hej igen!
Det verkar lite som vissa "hemligheter" hålls inne,,, Men som Sura säger,,man får våga prova!
Nu har det ramlat ner en steg 2 portad 60 från trimbutiken i garaget,jag har fått den som betalning för ett jobb och då är frågan? Smäcka på och åka eller porta enlig konstens alla regler?
Det jag sett av den cylindern är att den är stark och bra men det saknas spets, kan det vara ett rätt antagande ni som vet mer om den cyllen?
Med HPi tändning och retarderande kurva,,då kan man porta större och kanske slippa ketchup-effekten? men vad är det värt? Är det så jättemycket bättre med elektronisk tändning mot hederliga brytare,mitt system har aldrig krånglat,har bara labbat lite med förtändning och brytaravstånd,absolut bäst går den med originalinställning.
/M
Re: Dags att trimma lite till! Men med vad? Sachs.
Postat: 28 aug 2014, 18:24
av erlan
det finns andra här på forumet som kan mycket mer än mig, och det finns nog några tiotal spaltmeter skrivet på forumet redan.
om du söker på durationer och eller blowdown så hittar du nog intresant läsning.
jag har ingen aning om vad som är gjort åt trimbutikens steg 2 cylinder.
men jag skulle gissa att din ljuddämpare är effektbromsen. utgår från att det är den vanliga jamarcool....
och om jag förstått rätt av allt jag försökt lära mig om pipor/dämpare så har jamarcool för liten stinger
för högre effektuttag???
om det vore mitt projekt så skulle jag försöka få till ett avgas som matchar cylindern.
sen skulle jag fortsätta på den jofrabcylinder jag hade från början, och trimma förbi steg2 och vidare
istället för att röra steg2 cylindern.
känner du att du kommer till vägs ände med sachscylindrar, så sök på begreppet sachsaha.
då kan du få sysselsättning några fler mörka vinterkvällar.
erlan
Re: Dags att trimma lite till! Men med vad? Sachs.
Postat: 28 aug 2014, 20:05
av Conrad Engström
Steg 2 cylindern är portad av Tivedens motor och han vet vad han pysslar med. Bygg en riktig pipa, så vaknar den.
Re: Dags att trimma lite till! Men med vad? Sachs.
Postat: 29 aug 2014, 11:27
av lillen 761
En klok pipa har jag funderat på länge,nu vart det avgjort kan man säga.
Frågorna fortsätter: har nån koll på durationer för den cyllen? Nu har jag visserligen fixat en gradskiva men,,skulle nån ha dom uppgifterna så kan jag bygga i fred utan riva,mäta,räkna bygga testa osv. Osv.
Och programmet? Är det den lille ligisten som gäller eller finns det annat?
/M
Re: Dags att trimma lite till! Men med vad? Sachs.
Postat: 29 aug 2014, 11:39
av erlan
jag skulle tro att trimbutiken eller tivedens motor kan svara på vilka durationer den cylindern har.
erlan