Sida 1 av 1
krysskilsproblem?
Postat: 05 sep 2014, 18:22
av cumber
Dum fråga kanske. Byt tändspole och kondensator på autopeden nu.
Efter att ha ställt in tändningen efter bästa förmåga så hann jag konstatera att gnistan såg fin ut.
Men sen vill inte svänghjulet hänga med när jag trampar, mer än sporadiskt.
Kan det vara något annat än att svänghjulet inte kuggar i krysskilen riktigt?
Krysskilen känns ok. Funderar dock på om jag inte får in svänghjulet hela vägen
för att det kanske är något som hindrar.
Jag hör dock inget som verkar skrapa och ta i när jag drar svänghjulet för hand.
Re: krysskilsproblem?
Postat: 05 sep 2014, 18:46
av bryggaren
Konan på svänghjulet gör att svänghjulet "fastnar" på vevaxeln, krysskilens uppgift är att få svänghjulet i rätt tändläge. Har du rätt svänghjul? Låser svänghjulet på vevaxeln när du drar muttern? Eller bottnar muttern innan svänghjulet fäster på vevaxeln? Något problem med detta innan du böt tändspole och konding?
Re: krysskilsproblem?
Postat: 05 sep 2014, 22:04
av cumber
Jag hade inget problem innan jag bytte tändspole. Och jag har inte bytt svänghjul.
Förmodligen är det som du skriver att den inte bottnar, även om jag drar åt muttern hårt.
Jag ska kolla imorgon om jag kan se varför den inte bottnar.
Om jag vrider svänghjulet för hand så märker jag ingenting som tar i. Och jag känner motståndet i kolvens kompression med tändstiftet i.
Om nu krysskilen har som huvudsakliga uppgift att få svänghjulet i rätt tändläge, så måste den väl också rimligen påverka hur svänghjulets rör sig, eller hur?
Hur kan vevaxeln gå runt, inkluderat krysskilen, och svänghjulet ändå stå stilla? Det borde låta en hel del om krysskilen inte "hugger tag" i spåret på svänghjulet.
Re: krysskilsproblem?
Postat: 05 sep 2014, 22:12
av Micke S
Krysskilen har ingen funktion när svänghjulet är åtdraget om allt är som det ska.
Re: krysskilsproblem?
Postat: 06 sep 2014, 07:20
av HSE
Nej ex mina zwierad-union motorer saknar helt kil, de fick senare kil för att förenkla tändinställningen men det är kilens enda funktion.
Re: krysskilsproblem?
Postat: 06 sep 2014, 21:08
av cumber
Det verkar som mitt krysskilsproblem snarare är ett frikopplingsproblem.
Frikopplingen ligger precis på gränsen.
Som inte det vore nog så gav mina tändstiftsgängor till slut upp.
Det började krångla efter att jag hade krånglat med en kompressionsprovare för ett tag sedan.
Så nu är det till att besöka Biltema för en renoveringssats.
Tur att detta är en hobby och inget som jag behöver för jobbpendling

Re: krysskilsproblem?
Postat: 27 jun 2015, 16:59
av cumber
Jag tar upp den här tråden igen efter nästan 9 månader. Det var då jag gav upp startförsöken på autopeden efter att ha bytt tändspole och kondensator.
Plockade nu fram tvåhjulingen för nytt försök på det hemsnickrade startstödet. Tur att jag har det

Fin gnista och bensin finns. Trampar frenetiskt. Motorn tänder till några gånger.
Men sedan händer det som fick mig att ge upp förra gången.
Helt plötsligt går det mycket trögare att trampa och svänghjulet hänger inte med runt.
Kan jag få detta fenomen om motorn nyper? Och vad kan det bero på i så fall?
Jag har inte haft isär motorn, mer än topplocket då tändstiftgängorna behövde fixas.
Re: krysskilsproblem?
Postat: 27 jun 2015, 17:56
av erlan
kan den möjligen flöda över och fylla vevhuset med bensin?
erlan