Sida 1 av 6

Absolut ingen gnista. Nu äntligen återfunnen!

Postat: 05 sep 2009, 16:41
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Nu äre dags med novoletten igen. Ena har ingen kompa så då tog jag tändsystemet som funkade på den moppen och satte det på novolette 2. På novolette 2 får jag ingen gnista och det jag har ändrat på är brytarna som jag har öppnat mer eller mindre men ingen reaktion. Somsagt så funkade systemet fint på novolette nr 1 så jag tycker det är lite skumt. Hade 2mm förtändning på båda. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 sep 2009, 16:58
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Prova byt svänghjul. Kanske dåliga magneter <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 sep 2009, 17:22
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det har jag också bytt Alltså hela systemet med tändplatta och svänghjul från nr 1 som funkade på den. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 sep 2009, 20:56
av HUSQVARNA SPORT
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blir det kontakt mellan block och tändplattan. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 sep 2009, 00:29
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur tänker du då? Menar du att jag måste ha den där bruna avldedaren emellan kanske.. Har ju inte det nu.. Men jag tycker att den inte ska behövas det var väl bara som för säkerhetskull eller har jag fel? Om du menar den och den kommer att starta så är jag skyldig dig ett enormt stort tack :D Var länge sen man körde novolette nu.. :cry: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 sep 2009, 07:38
av HUSQVARNA SPORT
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ofta råkat ut för omöjliga fel så nu provar jag allt som kan hjälpa även om det verkar långsökt. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 sep 2009, 11:33
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okej jag ska prova den för jag hade den plattan på novolette nr 1 . <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 sep 2009, 14:35
av kimpa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Koppla bort tuta och dödar knapp och prova <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 sep 2009, 15:46
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är ingen tuta eller dödarknapp på min novolette. Det är pysen som dödar :P

Har även prövat nu att sätta dit det där skyddet bakom tändspolen men det är fortfarande ingen gnista. Prövade med båda tändplattorna. Jag får fart på lyset men ingen gnista. Kan tändspolen har blivit paj på båda? Kondensatorerna är nybytta.

nån som vet vars man kan få tag på tändspolar till novoletet cc 49 tror jag det är. <!-- </EdIndex> --></div>

Re: Absolut ingen gnista

Postat: 11 sep 2009, 14:41
av Grannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NRoos skrev:Hej! Nu äre dags med novoletten igen. Ena har ingen kompa så då tog jag tändsystemet som funkade på den moppen och satte det på novolette 2. På novolette 2 får jag ingen gnista och det jag har ändrat på är brytarna som jag har öppnat mer eller mindre men ingen reaktion. Somsagt så funkade systemet fint på novolette nr 1 så jag tycker det är lite skumt. Hade 2mm förtändning på båda.
Låter som jordfel.... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 sep 2009, 16:24
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vars äre då jag ska jorda? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 sep 2009, 22:34
av HUSQVARNA SPORT
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blir det jord mellan kondensatorn och plattan det blir lätt vitros på aluminium i stefa handboken står det om att lägga bladmässing i mellan för att få kontakt. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 sep 2009, 08:01
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla tamparna från spolen till kondingen från kondingen till brytaren, att dom inte ligger emot och jordar. Även om dom ligger nära kan det bli överslag, där är 200 volt och luften blir joniserad och leder ström.
Tvätta av brytaren med förtunning och blås rent´, torka av spetsen med en ren trasa ( för det blir en hinna efter förtunningen )och kolla att det inte är lite trasa kvar mellan spetsarna. Om det är fett på brytaraxeln det kan leda ström ner mot tändplattan, vissa fetter innehåller metall. Det är lika med nocken mot svänghjulet. Studera spolen om det fins mörkare fläckar på den, där kan det vara överslag. Byt stift! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 sep 2009, 09:49
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm det där med kondensatorn kan tänkas ska kolla det och och även det conrad sa. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 sep 2009, 20:54
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Kolla tamparna från spolen till kondingen från kondingen till brytaren, att dom inte ligger emot och jordar. Även om dom ligger nära kan det bli överslag, där är 200 volt och luften blir joniserad och leder ström.
Tvätta av brytaren med förtunning och blås rent´, torka av spetsen med en ren trasa ( för det blir en hinna efter förtunningen )och kolla att det inte är lite trasa kvar mellan spetsarna. Om det är fett på brytaraxeln det kan leda ström ner mot tändplattan, vissa fetter innehåller metall. Det är lika med nocken mot svänghjulet. Studera spolen om det fins mörkare fläckar på den, där kan det vara överslag. Byt stift!
'



Jag har ju fettat in filten där me något fett skulle jag kanske inte ha gjort det? Hur får man bort allt? Kan man doppa spolarna kondensatorn och det i förtunning utan att det går sönder?

Har ju inte fettat inte den andra tändplattan men kan fettet ha kommit på vevaxeln och överfört det då till brytarna kanske? <!-- </EdIndex> --></div>