Sida 1 av 3
Monarscoot
Postat: 01 okt 2014, 09:39
av Kawah2
Hej,är ny på forumet och är ägare till en MCB 1263 i orenoverat skick

Det ända jag behövde fixa för att få den körbar var lite ekrar i bakhjulet men den var jävligt slö så jag skaffa beg cyl.topp och kolv och nya kolvringar(ville behålla orginalgrejorna orörda).Pluggen var redan ute men jag bredda både insug och avgasport några mm + avsvarvning av toppen 2mm åkså kortat avgasböjen och satt på nått gammalt effektrör.Med 14/24 drevat borde den väl göra 50km/h nånting varvar som fan i alla fall.Nu till frågan,tänkte sätta ihop en annan flinta motor och skulle behöva ett nytt vevparti sett att det finns nytillverkade Rito bl.a men åkså läst att det ska finnas nått med längre slaglängd är det Rito eller vilket är det? Står inte mycket på mopedfirmornas sidor
Re: Monarscoot
Postat: 01 okt 2014, 19:54
av Frolzon
Kawah2 skrev:"men den var jävligt slö"
Hej själv och välkommen!
Brukar du åka på det som din signatur indikerar, så är nog alla moppar slöa...

Re: Monarscoot
Postat: 02 okt 2014, 05:46
av Kawah2
Ligger nog nåt i vad du skriver

Re: Monarscoot
Postat: 02 okt 2014, 10:05
av Frolzon
Anade att det lurade en "King Of The Tvåtakt" i närheten...
Och i ett fint skick dessutom!

Re: Monarscoot
Postat: 16 nov 2014, 14:31
av Kawah2
Med lite pyssel med motorkåpor gick det att få i en 3 pet handväxlad i monarscooten utan att behöva såga i moppeplåten

Så nu kan man fila vidare med större chans att passera 70km/h strecket

Re: Monarscoot
Postat: 16 nov 2014, 16:11
av erlan
finns det fartvindkylda växelkåpor till den?
eller har du skarvat två kåpor?
ser att ingen svarat på frågan om vevpartier.
det är norscands vevparti som har längre slaglängd.
förmodligen ett misstag i tillverkningen....
skulle tro att i 70 blir du mer nöjd med ritoveven
erlan
Re: Monarscoot
Postat: 16 nov 2014, 17:46
av Kawah2
Kåporna är ihopa skarvade,tyckte själv det blev lyckat. Det blev en Ritovev

med nya lager och packboxar+ utfyllat vevhus så bör ju bottendelen va klar
Re: Monarscoot
Postat: 16 nov 2014, 20:07
av 56:an
Effektljuddämparen inte så bra, tror snarare det blir en
effektdämpare här istället...
Kort krök bra men prova en större ljuddämpare med mera volym i, finns ju såna nu idag Jamarcool eller vad dom nu heter

Re: Monarscoot
Postat: 18 nov 2014, 18:29
av Kawah2
Stämmer nog att det inte är någon högeffektsdämpare men den va bättre än orginalet och gratis

Har kollat lite på Jamarcol open flow dämparna på RN-motor men skulle gärna vilja veta måtten på dom
Re: Monarscoot
Postat: 05 dec 2014, 21:55
av Kawah2
Det blev en Jamarcol verkar funka rätt bra med kortad krök

Har åkså svarvat ut centrum från original framdrev och svetsat på ett från 14 kuggars finns tydligen bara 11 och 12 kuggars att få tag på till 3 växlad hand.Drar fortfarande bra på låga varv men när den börjar varva ut på 2an och 3an vill inte kopplingen va med längre så nu har man mer att pyssla med

Re: Monarscoot
Postat: 14 dec 2014, 09:04
av Kawah2
Kopplingen fixad med en extra lamell, krävdes lite svarvjobb men verkar funka utmärkt. Gjorde en liten koll igår på asfaltsväg med en polare med gps i bilen 68km/h åt ena hållet och 73km/h tillbaks (blåsigt) men jag får nog kolla över däck och fälgar för det var fan vad det studsade, framdäcket från Värnamo är väl 50 år gammalt så det kanske är dags att bytta

Re: Monarscoot
Postat: 14 dec 2014, 12:31
av erlan
jag håller själv på med en sachs-monarscoot som är tänkt att bli hyfsat snabb.
och jag funderar på om benskydden ger några underliga fenomen i den farten.
typ segla drake eller nåt sånt.
erlan
Re: Monarscoot
Postat: 14 dec 2014, 22:45
av HSE
Vespa 200cc fungerar fint så det lär inte bli några problem med en 50cc...
Re: Monarscoot
Postat: 15 dec 2014, 17:36
av Kawah2
Benskydden är nog inte nog inte nått problem snarare nyttiga om man har bra medvind

Re: Monarscoot
Postat: 15 dec 2014, 20:33
av 56:an
Kawah2 skrev:Med lite pyssel med motorkåpor gick det att få i en 3 pet handväxlad i monarscooten utan att behöva såga i moppeplåten

Så nu kan man fila vidare med större chans att passera 70km/h strecket

Kan du förklara den vänstra motorkåpan över magneten och växelföraren?
Med tanke på fästet för växelwirens hölje ser det inte hembyggt ut heller...
