Sida 1 av 1

Avgaspipa, inlopp VS utlopp

Postat: 06 okt 2014, 06:12
av Coolvette
Har funderat lite på hur det hänger samman och behöver lite hjälp för att fatta sammanhanget.

Avgaserna tar ju vägen via porten ut i röret som mynnar i en expansionskammare i någon, ibland enklare, form.

Röret närmast cylindern mäter ofta 30-34 millimeter invändigt men utloppet efter kammaren är ofta betydligt mindre, kanske 12-14 mm. Utloppet är ofta samtidigt en ljuddämpare med perforerat rör.

I kammaren nyttjar man expansionsrörelsen för att optimera fyllnadsgraden i cylindern men allt måste ju ändå evakueras från kammaren för att ge plats åt nästa avgaspuls.

Det jag har funderat på är hur allt hinner ut genom det uppenbart lilla utloppet.
Beror det på att pulserna från cylindern gjort sitt och bytts till ett jämt flöde som hinner evakueras genom det lilla hålet?

Min teori är ju att minsta arean är den som dimensionerar flödet men uppenbart fungerar detta på ett annat sätt.
En strypande faktor är även längden på den lilla diametern, på många expansionsrör är den 15-20 centimeter.

Någon som kan förklara så att jag fattar relationen mellan inloppsdiameter och utloppsdiameter?

Re: Avgaspipa, inlopp VS utlopp

Postat: 06 okt 2014, 07:09
av Falkfish
Hej.

Avgastempen är betydligt lägre vid utloppet så volymen på avgaserna är mycket mindre där än vid inloppet/kröken, det är EN faktor som avspeglar sig i de olika diametrarna..

Ett perforerat rör ( jämfört med ett slätt rör) flödar mycket mer, samt att det då kan nyttjas som en ljuddämpare..

Stefan

Re: Avgaspipa, inlopp VS utlopp

Postat: 06 okt 2014, 07:10
av Micke S
Om stingern hade haft samma diameter som inloppet skulle det inte bli något mottryck, vilket krävs för att en expansionskammare ska fungera. En annan faktor är att avgastemperaturen avtar succesivt och tar mindre plats på slutet. Stingern behöver som du är inne på bara kunna hantera medelflödet.

Re: Avgaspipa, inlopp VS utlopp

Postat: 06 okt 2014, 11:42
av Rexxy
Samt att man kan styra avgastempen med storleken på stingern. Trängre och längre stinger ger högre avgastemp, och ju varmare avgaser, ju mer effekt. Tills kolven får en härdsmälta. ;)