Sida 1 av 2
REX Sachsmaster 1972
Postat: 10 okt 2014, 16:41
av VPower
Nu äntligen har jag fått tummarna loss att börja fixa till den. Färg är osäkert i dagsläget. Vi får se när allt är itu. Det jäkligaste blir nog att få fälgarna fräscha. Tänkter INTE ekra av navet för att polera det. Så det blir X antal timmar med tandborste och autosol är jag rädd.
Någon som känner någon i Skåne trakten som är en fena på att få ut bulor i tank och stänkskärm? Stänkskärmen går ju att spackla i värsta fall, men en kromad tank

Re: REX Sachsmaster 1972
Postat: 11 okt 2014, 16:21
av Lolalola
En sån där har jag aldrig sett i hela mitt liv. Måste vara en väldigt ovanlig en va?
Re: REX Sachsmaster 1972
Postat: 12 okt 2014, 10:31
av VPower
Jag tror den är lite udda. I och för sig är väll Rex udda i sig. Comet har jag sett några, men övriga modeller ser man inte lika ofta. Tog ett tagg att hitta vad det var för något jag fått tag i. Jag saknar ett par kåpor som skall sitta på var sida om ramen och täcka förgasaren. Skulle vilja dölja tändspolen. Ser inte så snyggt ut med elektroniken synligt. Men det kanske blir en egen tillverkad låda som använder originalfästena i ramen.
Här ser man hur dom skall se ut. Detta är en av få bilder jag hittat när jag googlat på den.
Original är det en 2växlad hand med kick. Jag har den liggandes, men för körbarheten blir det 3växlad fot.

Re: REX Sachsmaster 1972
Postat: 26 okt 2014, 11:43
av VPower
Nu är den i delar. Leker lite med färgvalet.

Re: REX Sachsmaster 1972
Postat: 18 dec 2014, 22:44
av VPower
Nylackad och delvis monterad. Skall hänga i en 5vxl högerdrevad Sachs är det tänkt. Eftersom kedjeskyddet är symetriskt och stötdämparfästena sitter mitt i svingen går det att vända den till höger sida utan problem. Eventuellt får jag trixa lite med bakbromsen så den hamnar på rätt sida. Typ genomgående axel.

Re: REX Sachsmaster 1972
Postat: 19 dec 2014, 07:47
av Hynboholm
Vad blev det för kulör? Ser ut att vara lite åt det gröna hållet?
Re: REX Sachsmaster 1972
Postat: 19 dec 2014, 09:37
av HSE
Hynboholm skrev:Vad blev det för kulör? Ser ut att vara lite åt det gröna hållet?
Ser ut som något militärgrönt på bilderna?
Re: REX Sachsmaster 1972
Postat: 19 dec 2014, 19:33
av erlan
ser ut som den klassiska militärnyansen gråbrungrön!
erlan
Re: REX Sachsmaster 1972
Postat: 19 dec 2014, 23:52
av VPower
Tanken var grönt från början. Men när jag var och diskuterade färgtema hos min blästrare/lackerare hade han en blank svart pulverlack som jag ville prova. Svart och crome är aldrig fel

Har precis fått gjort adapterplattor i rostfritt för motorn i dag som jag provmonterat i kväll. Nu skall dom bara gradas och poleras för slutmontering. Kanske blir det något bromsfäste fast svetsat på dom också.
Re: REX Sachsmaster 1972
Postat: 20 dec 2014, 00:05
av Baronen
Låter klockrent! Du ska inte avyttra den gamla fläktmotorn? Den måste ju ta plats och drälla olja överallt..

Re: REX Sachsmaster 1972
Postat: 20 dec 2014, 00:28
av VPower

Njae. Fläktkåpan har knäckt ett "öra" som håller fast den mot blocket. (muttern på drevet lossnade och tryckte ut kåpan när jag skulle ha ut den ur garaget*snyft*)
Har gått och blivit med DBS sport som har en 3 petare fartvind som jag hade tänkt skulle donera växelkåpa och generator kåpa. Vill egentligen inte ha fläkt. Eftersom jag total renoverat den fläktkylda och satt i racevev är jag inte allt för sugen på att göra om arbetet.
Men motorn som följde med DBS:en minus växelkåpa och generatorkåpa plus den renoverades fläk/växeltkåpa och täck kåpa kan jag släppa. Skriv ett personligt meddelande till mig med din mailadress så skickar jag över några bilder på motorn så kan du ge mig ett bud så kanske jag gör mig av med den

Re: REX Sachsmaster 1972
Postat: 20 dec 2014, 00:29
av VPower
Eller om du bara vill ha fläktkåpan med tillbehör.
Re: REX Sachsmaster 1972
Postat: 20 dec 2014, 17:16
av Baronen
Du har PM!

Re: REX Sachsmaster 1972
Postat: 20 dec 2014, 20:26
av VPower
Adapterplattorna till den 5växlade är klara och passar perfekt

Skall sitta ett stag upp till topp-fästet i ramen också.
I en stunds vansinne grävde jag fram 80cc Athenan som egentligen skall sitta på EKF motorn i GLX:en. Men eftersom jag inte kan köpa en ny racevev till humant pris med 44mm slag för EKF:en, kan jag kanske sätta cylindern på den 5växlade Sachs:en i stället tänkte jag

Eller tänkte och tänkte...
Jag kommer ha bra flyt genom högersvängarna i alla fall efter ett tag
Snälla, övertala mig att köra 50cc

Re: REX Sachsmaster 1972
Postat: 20 dec 2014, 20:35
av PUCH-60
Ja 50cc är det som gäller om det skall vara en moppe.
Annars blir det ju en motorcykel
