Sida 1 av 3
F50 GL renovering
Postat: 12 okt 2014, 13:12
av Ricky
Hej.
Slänger upp lite bilder på en pågående renovering. Tanken denna gång var att inte leja bort något utan försöka göra allt själv.
Objektet som det inhandlades av en känd forummedlem, även en framgaffel köptes men den har jag ingen bild på.

- objekt.JPG (447.59 KiB) Visad 5662 gånger
Gaffeln trodde jag först var utom all räddning, det glappade något enormt om ena benet, men det löstes med tillverkning av nya bussningar i svarven.
Man behöver inte titta noga för att se att de gamla bussningarna var helslut.

- gaffel1.JPG (316.19 KiB) Visad 5662 gånger
Nya bussningar monterade.

- gaffel2.JPG (256.56 KiB) Visad 5662 gånger
Re: F50 GL renovering
Postat: 12 okt 2014, 13:16
av Ricky
Ett Kreidlerhjul köptes på tyska Ebay.

- hjulinköp.JPG (597.54 KiB) Visad 5659 gånger
Det böts lager..

- hjullager.JPG (293.72 KiB) Visad 5659 gånger
och putsades upp.

- blankt.JPG (544.09 KiB) Visad 5659 gånger
Re: F50 GL renovering
Postat: 12 okt 2014, 13:23
av Ricky
Skölden blästrades och målades, tålamodet att göra den blank hade jag inte.

- nav2.JPG (582.54 KiB) Visad 5659 gånger
Fälgar beställdes från Malaysia och ekrar köptes på basmotor. Däcken via däckonline.
Sen var det bara att bygga ihop hjulen

- hjul.JPG (645.12 KiB) Visad 5659 gånger
Distanser svarvade för att få framhjulet mitt i gaffeln. Skölden modifierades lite för att fungera med stoppklacken på gaffeln.

- distanser.JPG (556.86 KiB) Visad 5659 gånger
Re: F50 GL renovering
Postat: 12 okt 2014, 13:27
av Ricky
Lite fastrostat och onödiga saker bortkapat. fotpinnarna var svetsade så det var vinkelslipen som gällde.

- bortkapat.JPG (523.72 KiB) Visad 5659 gånger

- kapat.JPG (482.14 KiB) Visad 5659 gånger
Nya svingbussningar och motorfäste svarvat och svetsat.

- svarvat.JPG (591.53 KiB) Visad 5659 gånger
Re: F50 GL renovering
Postat: 12 okt 2014, 13:31
av Ricky
Svingen förstärktes.

- svetsat.JPG (580.6 KiB) Visad 5659 gånger
Tanken var bucklig, och den gamla färgen slipades bort för hand. Sen spacklades det. (första gången för mig, men det var roligt)

- tank1.JPG (526.88 KiB) Visad 5659 gånger

- tank2.JPG (580.83 KiB) Visad 5659 gånger
Re: F50 GL renovering
Postat: 12 okt 2014, 13:33
av Ricky
Re: F50 GL renovering
Postat: 12 okt 2014, 13:36
av Ricky
Ramen slipades metallren, här med lite hjälp.

- Slipa.JPG (620.6 KiB) Visad 5659 gånger
För att sen grundas

- ram grundad.JPG (730.62 KiB) Visad 5659 gånger
och sen lackeras med sprayfärg och 2-k klarlack

- ram klar.JPG (573.27 KiB) Visad 5659 gånger
Re: F50 GL renovering
Postat: 12 okt 2014, 13:38
av Ricky
En 4 växlad låda inköptes.

- 4pet.jpg (249.33 KiB) Visad 5659 gånger
några gamla block från hyllan får sig en tvätt.

- motortvätt.JPG (479.4 KiB) Visad 5659 gånger

- motortvätt2.JPG (249.83 KiB) Visad 5659 gånger
Re: F50 GL renovering
Postat: 12 okt 2014, 13:41
av Ricky
För att sen blästras.

- blästra.JPG (531.58 KiB) Visad 5659 gånger
hålen blev lagade med kemisk metall.

- blockhål.JPG (440.91 KiB) Visad 5659 gånger
Sedan lackerades det.

- motot1.JPG (326.94 KiB) Visad 5659 gånger
Re: F50 GL renovering
Postat: 12 okt 2014, 13:42
av Ricky

- motot2.JPG (277.27 KiB) Visad 5659 gånger
Nu börjar det snart bli dags att montera ihop motorn och sen resten av moppen, det får bli vinterpyssel det.
Re: F50 GL renovering
Postat: 12 okt 2014, 14:00
av Ricky
Så här i efterhand ser ju allt enkelt ut, men det har varit lite pyssel.
Som vanligt när man bygger egna hjul så sätts hjärncellerna på prov för att få hjul att linjera, sköldar att funka med stoppklackar i sving och gaffel.
Sen ska ju kedjan linjera också, så det har svarvats motorbussningar i aluminium som förskjuter motorn lite för att uppnå det.
Det blev inte bara en vända till basmotor för att hitta rätt ekerlängder heller...
Svingen var krokig så den har också fått lite massage så att bakhjulet inte skulle luta.
Mest jobb var det nog med gaffeln, att få ut de gamla bussningarna och sen få dit de nya. Men där hjälpte farsan till.
Plungen i fjädern som gängas i undre gaffelbenet var fastrostad och fick våldas ut genom att banka den rakt genom botten på gaffelbenet,
Sen tillverka en ny gängstång i m7 och svetsa ihop botten på gaffeln.
Så här i efterhand hade det både blivit billigare och bättre att leja bort saker för blästring och lackering, men jag hade gett mig f*n på att göra det själv.
Det har varit (och är) ett projekt i sig att göra rent garaget från slipdamm och sprayfärgsdammm

Re: F50 GL renovering
Postat: 12 okt 2014, 15:32
av musköchrister
ja,det blev visst lite finare,kan man ångra sig?
Re: F50 GL renovering
Postat: 12 okt 2014, 19:21
av jorhul
Sånt här gillar vi!!!

Re: F50 GL renovering
Postat: 12 okt 2014, 19:29
av Goldengotland
Ja nu kan man ju inte fortsätta visa sitt eget projekt mer...

Re: F50 GL renovering
Postat: 12 okt 2014, 20:23
av Rexxy
Leja bort...
Jag gör allting själv till 99%, förutom svarvning och fräsning. För det har jag inte verktyg till, och det ska köpas i framtiden för att kunna göra allting till 100% själv!
Lite mer svett och slit, men mycket billigare! ;)