Sida 1 av 1

svänghjul sachs

Postat: 27 okt 2014, 21:55
av sachs50
Hej, jag skulle byta svänghjul på min sachs idag fär att det börjat tappa magnetismen( då uppstår ett fenomen att man bara kan köra en kortare sträcka och sedan dör den, men slår man av lyset så är det bara att åka) och märkte att det nya svänghjulet hade större kona än org. kollade även med andra jag har och det var samma där.

någon som vet om detta endast gäller äldre sachs motorer (3vxl hand vindkyld) eller omnågon annan motor har passande svänghjul.

Mvh sachs50

Re: svänghjul sachs

Postat: 28 okt 2014, 09:42
av HSE
Slår man av ljuset och motorn går igång igen så finns det två orsaker: antigen är abrissläget fel eller så är tändspolen dålig. Jag är nog tämligen säker på att med ny tändspole och det gamla svänghjulet kommer det att fungera igen. Jag har varit där själv...

Re: svänghjul sachs

Postat: 28 okt 2014, 16:02
av sachs50
tändspole skulle nog kunna vara felet, men har haft liknande fel på en autoped och då var det svänghjulet som tappat lite av sin magnetism. jag har jämfört magnetismen på det nya som inte passa och det gamla, det nya kundet lyfta sig själv tills det skulle lyfta helt och det gamla lyfte sig inte alls

kan man kolla tändspolen på något vis?

Mvh sachs50

Re: svänghjul sachs

Postat: 28 okt 2014, 19:02
av ilo55cc
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... tandspole/
Här ger Jim ett litet tips om hur man åtminstone får ett hum om att spolen fungerar.

Re: svänghjul sachs

Postat: 28 okt 2014, 20:24
av ollaolle
Tänk på att det finns minst två olika typer av svänghjul till Sachs.Dom snurrar åt olika håll beroende på om du har kedjetrans eller kuggtrans...Det "silverfärgade" svänghjulet
är till dom äldre med kedjetrans.Se länk. http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... 4&p=156788

Re: svänghjul sachs

Postat: 28 okt 2014, 20:39
av sachs50
har nu kollat tändspolen och gnista finns så den verkar hel
ang. det du sa ollaolle så höll jag på att bli fundersam men kollade på gamla svänghjulet och tänkte på när jag bytte koppling, det är kuggtrans och svänghjulet stämmer för det

Då kan jag bara komma fram till att det måste vara svänghjulet, så det är då bara att börja leta små svänghjul och hoppas man hittar ngn men bra magnetism.

Mvh sachs50

Re: svänghjul sachs

Postat: 28 okt 2014, 21:56
av HSE
sachs50 skrev:har nu kollat tändspolen och gnista finns så den verkar hel
ang. det du sa ollaolle så höll jag på att bli fundersam men kollade på gamla svänghjulet och tänkte på när jag bytte koppling, det är kuggtrans och svänghjulet stämmer för det

Då kan jag bara komma fram till att det måste vara svänghjulet, så det är då bara att börja leta små svänghjul och hoppas man hittar ngn men bra magnetism.

Mvh sachs50
Kolla gnistan på kall tändspole är meningslöst eftersom din motor stannar först när den blir varm...Jim rekommenderade värma tändspolen genom att köra ström igenom den men jag minns inte detaljerna. När mopeden stannar så speja tändspolen med kylsprej, finns bl annat på Biltema, startar den direkt då så vet du felet. Eller spara hundringen för kylsprejen och byt direkt, tändspolar är tyvärr förbrukningsvara och kostar inte mycket.

Re: svänghjul sachs

Postat: 28 okt 2014, 22:07
av Conrad Engström
Om brytaravståndet är för stort, kan den stanna när man sätter på lyset. Avmagnitiserade svänghjul på Sachs, har jag inte sett, sedan jag började 1961.

Re: svänghjul sachs

Postat: 28 okt 2014, 22:28
av 56:an
Conrad Engström skrev:Om brytaravståndet är för stort, kan den stanna när man sätter på lyset. Avmagnitiserade svänghjul på Sachs, har jag inte sett, sedan jag började 1961.
Det här kan du nog lita på sachs50 :wink:

Re: svänghjul sachs

Postat: 29 okt 2014, 09:23
av sachs50
56:an skrev:
Conrad Engström skrev:Om brytaravståndet är för stort, kan den stanna när man sätter på lyset. Avmagnitiserade svänghjul på Sachs, har jag inte sett, sedan jag började 1961.
Det här kan du nog lita på sachs50 :wink:
ok, detta ska jag kolla upp

/sachs50