skoterett i lätt vinterskrud. nya foton!! update 091104

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

skoterett i lätt vinterskrud. nya foton!! update 091104

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->några nya foton från ikväll. har startat upp den nu! sadeln passar väl bra?? patinerad sadel till patinerad moped. imorgon blir de att fixa baklyset. har ej ström dit. såg nu ikväll me att original bromsljuskontakt finns kvar!!
Bild

Bild

Bild
Bild

Bild


Har fått ordning på belysning nu. enda som e kvar e signalhorn. ska byt omkopplare ikväll då den är deffekt. ska även sota den o se över motorn mer ordentligt.

har lyft av topp o cylinder o kolv nu. såg skaplgt ut, men topplockspackningen bestod av ngt hemmagjort i pappersmaterial. inte konstigt den va trött o orkeslös. slänger me ngn bild från de ja nyligen vart o grejat me nere i min verkstad i källaren! rotade lite o hittade en fin omkopplare till ljuset som ska monteras. hittade även en fin fungerande tändspole. kul o hitta bra att ha saker.



Bild

Bild


slänger upp ett par foton till. har sotat den ikväll o sett över förgasaren. kolven va helt igensotad. ringarna satt fast mer eller mindre. men nu e de bättre. vet att trottel locket e till bing från sachs. men man tager vad man har när de ska renoveras billigt. de fungerar iaf!!


Bild

Bild


Söndag nu. har monterat dit kolv cylinder o topp. men när de va dags för svänghjulet insåg ja att krysskilen va skräp så de glappar som satan. får nog lägga mekandet på hyllan idag tyvärr. snyft. för en sån lär man inte trolla fram en söndag. letade som en tok bland alla mina saker men hitta bara till sachs o dom e för låga. snyft :cry:

tur man har kompisar i mopedbranschen. fick tag på en kil. har haft igång den nu. men tändningen står fel vill ja lova. den orkar typ inge. ska skaffa nya brytare me. annars får man väl vara nöjd me kvällen!!


plockade ur tändplattan o fixade dit nya brytare idag. imorrn blir de nog att lyfta av cylindern igen för o sätta i bättre kolvringar. de e för dåliga o har ingen spänst kvar. ska även byta till bing förgasare. lägger upp en bild. lägg märke till mitt senaste fynd ett bensinkramsvred för 30 kronor. bra pris tyckte jag,
Bild

ikväll vart de inte så mkt gjort har bytt till nya friska pinnbultar till cylinder då de gamla va sträckta o slut. säkert suttit sen den va ny.
sen vart de andra skruv till styrkåpan. de fick bli fina kupolmuttrar. de får faktiskt duga då de ska vara billigt. slänger me en bild.
Bild

va te rösebäcken ikväll vart ej så stora inköp. vart nytt spridarmunstycke till bing förgasaren. en sotningssats. o ett bakdrev till norsjö shopper. ska göra ordning de o köra med.


har vart lugnt på moppemekandet några dagar. gjorde ett ryck idag o fixade fästena på bensintanken så man kan skruva fast den ordentligt. vill inte ha massa skrammel i onödan. var nyss till maxi o utanför där stod de en troligen original crescent. lägger med en bild på den. va bara tvungen att fota den.
Bild

idag hade skoteretten hedersplatsen på verkstan på jobbet. nämligen på lyften. vart ny kopplingswire på den. samt smorde lite rörliga delar.. var iväg ikväll o handlade ett nästan nytt topplock till den samt komplett sotsats. vart även ett NOS fast munstycke till den, och ett signalhorn.
Bild



Bild

Bild

Bild


Bild


Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Seså, upp med fler bilder nu. Jag vet att du skruvar för fullt. Varför inte starta en tråd under mopedrenoveringar istället :D <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar