95e5&e10
Postat: 19 okt 2014, 10:01
man behöver bara höja nålen för 95e5 och e10 .
motoreffekten påverkas inte .
men,däremot höjs låg och mellan registret .
motorn behöver 10 promille mer soppa och inte 10 procent .
på 95e5 får man 5-10 procent bättre låg och mellan register och på e10 sätts avgaspluggen helt ur spel och fungerar bara som ljudämpare och motorvärmare på yamaha dt50r 2010:an.
det är årsmodellen och skylten som avgör om man kör en eu-moped eller inte .
mopedmodellen säger inget om det är en eu-moped eller inte .
25 och 30-mopeder går inte göra om till eu-mopeder .
dom är fast i dom gamla lagarna .
dom ska börja med årlig avgas och besiktning av både 25,30 och eu-mopeder för att komma åt bland annat trimning och övrigt på mopeder.
när jag krocka på tjärnvägen 4 i skellefteå var hastigheten 38km/h och stoppsträckan noll ,inte 15km/h och 1,5meter av tillåtna 45km/h .
dt50r toppar 59km/h på slät asfaltväg utan medvind med dom båda pluggarna kvar i motorn .
har enbart varvstopp och avgasplugg som pluggning och har gjort ett par privata frivilliga avgastest och dt50r släpper bara ut sötvatten ur avgasröret hela tiden .
sedan finns det ingen o-ring på imacken utan varvstoppen är bara en rosa kabel i imacken och avgaspluggen är bara en plåtplugg i avgaskröken .
min åsikt är att dt50r behöver inte ombestyckas om man tar bort avgaspluggen eller monterar ett grövre opluggat trimavgasystem på dt50r .
det som händer om man kör är att verkningsgraden ökar ,en 2-taktare får samma verkningsgrad som en bensin 4-taktare eller en diesel ,med andra ord kan man börja konkurera med diesel motorn om att vara miljövänlig i trafiken genom att köra på låginblandad bensin i trafiken.
man behöver inte oroa sig för trängselskatt på mopeder i trafiken.
motoreffekten påverkas inte .
men,däremot höjs låg och mellan registret .
motorn behöver 10 promille mer soppa och inte 10 procent .
på 95e5 får man 5-10 procent bättre låg och mellan register och på e10 sätts avgaspluggen helt ur spel och fungerar bara som ljudämpare och motorvärmare på yamaha dt50r 2010:an.
det är årsmodellen och skylten som avgör om man kör en eu-moped eller inte .
mopedmodellen säger inget om det är en eu-moped eller inte .
25 och 30-mopeder går inte göra om till eu-mopeder .
dom är fast i dom gamla lagarna .
dom ska börja med årlig avgas och besiktning av både 25,30 och eu-mopeder för att komma åt bland annat trimning och övrigt på mopeder.
när jag krocka på tjärnvägen 4 i skellefteå var hastigheten 38km/h och stoppsträckan noll ,inte 15km/h och 1,5meter av tillåtna 45km/h .
dt50r toppar 59km/h på slät asfaltväg utan medvind med dom båda pluggarna kvar i motorn .
har enbart varvstopp och avgasplugg som pluggning och har gjort ett par privata frivilliga avgastest och dt50r släpper bara ut sötvatten ur avgasröret hela tiden .
sedan finns det ingen o-ring på imacken utan varvstoppen är bara en rosa kabel i imacken och avgaspluggen är bara en plåtplugg i avgaskröken .
min åsikt är att dt50r behöver inte ombestyckas om man tar bort avgaspluggen eller monterar ett grövre opluggat trimavgasystem på dt50r .
det som händer om man kör är att verkningsgraden ökar ,en 2-taktare får samma verkningsgrad som en bensin 4-taktare eller en diesel ,med andra ord kan man börja konkurera med diesel motorn om att vara miljövänlig i trafiken genom att köra på låginblandad bensin i trafiken.
man behöver inte oroa sig för trängselskatt på mopeder i trafiken.