Sida 1 av 1

Hur får man fart på en sachs?

Postat: 04 nov 2014, 00:47
av Kempe
Som rubriken lyder

Motorn i fråga är en 2 växlad luftkyld historia. Har sneglat på ett "kinatrim" med 3,5hk cylinder, är det bara rena skiten eller är dom prisvärda?

Jag är inte ute efter några världsrekord, utan kanske att få upp marschfarten till en skälig nivå (40-50?). Kan det räcka att bonntrimma den på vanligt manér? Dvs jacka kolv, borra insug, plana topp osv?

Det jag undrar är alltså egentligen om det lönar sig att lägga 1500:- på ett trimkit eller om jag lika gärna kan lägga ner några timmar på att fila upp grejerna gratis och ändå uppnå en åkbar hastighetsnivå :D ös på med åsikter och förslag!

Tack på förhand!

Re: Hur får man fart på en sachs?

Postat: 04 nov 2014, 10:23
av erlan
det här har diskuterats åtskilliga gånger på forumet, så om du letar så hittar du många åsikter.

erlan

Re: Hur får man fart på en sachs?

Postat: 04 nov 2014, 18:03
av Hakan
Du kan ju fråga en Husqvarnaägare om du kan få hanka, då blir det fart på Sachsen.
Jag brukar nämligen köra ifatt min kompis som kör raketarsle och fråga om han vill hanka, han brukar bli så glad så.

Re: Hur får man fart på en sachs?

Postat: 04 nov 2014, 18:10
av fatchance
Skaffa en gradskiva! :D

Här har du durationerna på en 4,3hk cylle.

Avgas 164
Spol 113
Insug 137

Det är roligare att trimma själv än att montera köpetrim! :wink:

Re: Hur får man fart på en sachs?

Postat: 05 nov 2014, 22:58
av Stummis
Hej, jag har själv en 2 vxl SACHS av klassisk modell som jag nyligen monterat en Kina "3,5hp" cylinder och topp på. Jag använder original 12mm förgasaren och har hunnit med ett par provrundor. Jag tycker det fungerar bra och jag fick den karaktär på momentkurvan som jag förväntade mig. Gjutningen på cylindern och toppen är helt ok vad jag kan bedöma, kolven känns dock lite enklare än original. Ändrade från 36 till 28 kugg bak också. Det finns säkert "förståsigpåare" här som har åsikter om portutformningar och tider men jag är nöjd så här långt.

/Stummis