Vevaxel 50 S motorer
Vevaxel 50 S motorer
Hej.
Vilka vevaxlar finns det att köpa till Sachs 50 S motorerna, och vad tål de i trimningsväg ?
Har funnit .
Top Racing
VRM
Har inte rito dessa ?
Eller ska man renovera den som sitter i ?
Stefan
Vilka vevaxlar finns det att köpa till Sachs 50 S motorerna, och vad tål de i trimningsväg ?
Har funnit .
Top Racing
VRM
Har inte rito dessa ?
Eller ska man renovera den som sitter i ?
Stefan
-
Re: Vevaxel 50 S motorer
inte helt säker men är det till din 80cc,tror jag du har 48mm slag,och då hittar du nog inte nån. är det 44slag finns det rito,men den har jag inte sett i närområdet.har köpt en från portugal
Christer.
Det är till min 50 cc en Sachs 50SW, Allt vart i kanonskick, utom då just vevaxeln.
http://www.trimbutiken.se/sachs-trim-di ... axlad.html
Är 44 i slag så det är ingen GS ( 39,7 i slag )
Verkar vara en svag punkt på dessa motorer ?
Stefan
Det är till min 50 cc en Sachs 50SW, Allt vart i kanonskick, utom då just vevaxeln.
http://www.trimbutiken.se/sachs-trim-di ... axlad.html
Är 44 i slag så det är ingen GS ( 39,7 i slag )
Verkar vara en svag punkt på dessa motorer ?
Stefan
-
där ser man vad dålig koll man har,måste nyss ha kommit. då är det bara att vänta på att dom tar fram EKF-vev också. ska mäta på min axel om den funkar på vatten-kylda motorer också.axeln är längre på vä sidan på dom vatten-kyld
Har sett annonser på ebay där de säljer vevar till dessa. PPR-Rito kallar de sig. Läs mer här http://m.ebay.de/itm/261647387526?nav=SEARCH Har sett att Emot har samarbete med dem så det är säkert inga skojare. Verkar kunna fixa till de flesta felvända Sachsar. Skrev ett meddelande till dem på engelska ang EKF-vevar men fick inget svar. Skrev dock på engelska så det kan varit därför..
Hej.
Ska kolla detta.
Från säker källa så är det Rito EKF vevar på väg in i Svedala inom kort
Övrig fråga :
Finns det ett behov eller efterfrågan av riktiga kvalitetskolvar till Sachs ( även andra märken ) made in Europe ?
Dubbla 1.5mm ringar, ( två alternativ, både gjutjärn och gjutjärn med chrome ) 12 mm bult, 38 - 41 mm..
Stefan
Ska kolla detta.
Från säker källa så är det Rito EKF vevar på väg in i Svedala inom kort

Övrig fråga :
Finns det ett behov eller efterfrågan av riktiga kvalitetskolvar till Sachs ( även andra märken ) made in Europe ?
Dubbla 1.5mm ringar, ( två alternativ, både gjutjärn och gjutjärn med chrome ) 12 mm bult, 38 - 41 mm..
Stefan
ett behov finns nog, om efterfrågan finns beror nog på priset.
kan dom säljas för 400 kr blir dom nog storsäljare.
det bästa för gatbruk jag sett är en barakitkolv hos VRM.
men den har bara 1mm kolvringar och finns bara 40,25och större.
kostar dessutom 695kr. det känns för mig som bara gamla fina 4,3hk sachscylindrar är värda den kolven.
och på en ren gatmotor ser jag 1,5mm ringar som en bra kompromiss.
och det gjorde ju även sachs själva på den tiden det begav sig.
erlan
kostar dessutom 695kr. det känns för mig som bara gamla fina 4,3hk sachscylindrar är värda den kolven.
erlan
Har provat båda sorter, och är måttligt imponerad av den ena sorten på bruksmoppen, rent race kan jag inte uttala mig om, men det är säkert bra..erlan skrev:ett behov finns nog, om efterfrågan finns beror nog på priset.
erlan
Hur som helst, priset landar på 549:- med dubbla 1,5 mm std ringar, en hundring till med chromeringar.
Kan tänka mig att ta hem dessa i dim. 38, 38,5, 40, 41. (OBS , kolvmått )
Stefan
racingkolvar strävar man ju efter låg friktion i kolvringarna.därav en smal kolvring.
eftersom racemotorer har ett smalt s.k. effektband, på höga varv, där dom funkar bra. så spelar det ingen roll att kompet och förbränningstrycket hinner smita förbi på låga varv.
racekolvringar brukar dessutom ha mindre tryck mot cylinderväggen.
jag har t.o.m. hört talas om experiment att köra utan kolvring. jag kommer inte ihåg exakt varför det inte funkade. men det var nåt med problem att hålla tillräkligt litet spel mellan kolv och cylinder.
men ett tips: beställ kolvarna för cylindermått 38 38,5 40 och 41 i stället.
då är dom utbytbara mot andra kolvar. mäste man lägga cylindern på 41,05 så blir det dumt om man vill stoppa i en kolv av standard kvalitet.
erlan
eftersom racemotorer har ett smalt s.k. effektband, på höga varv, där dom funkar bra. så spelar det ingen roll att kompet och förbränningstrycket hinner smita förbi på låga varv.
racekolvringar brukar dessutom ha mindre tryck mot cylinderväggen.
jag har t.o.m. hört talas om experiment att köra utan kolvring. jag kommer inte ihåg exakt varför det inte funkade. men det var nåt med problem att hålla tillräkligt litet spel mellan kolv och cylinder.
men ett tips: beställ kolvarna för cylindermått 38 38,5 40 och 41 i stället.
då är dom utbytbara mot andra kolvar. mäste man lägga cylindern på 41,05 så blir det dumt om man vill stoppa i en kolv av standard kvalitet.
erlan
På den tiden jag var aktiv och tävlade i RC-flyg var riktiga högeffektmotor av ABC typ, dvs utan kolvring och med ett foder som utvidgade sig mer än kolven vid uppvärmning för att behålla rätt spel under drift. Detta fungerade ju bra med metanol som håller nere temperaturen och hög oljeinblandning för att säkerställa god tätning och smörjning mellan kolv och foder. Nackdelen var närmast att motorerna var kärva att kallstarta och när de blev slitna måste man byta både kolv och foder som var parade istället för att byta kolvring. För större motorer som går på bensin tror jag inte det skulle funka så bra även om man ville köra med 8-10 % oljeinblandning.
nej det funkade visst inte för honom heller.
det här skulle ha varit till nån tävlingsbåt modell mindre. (galosch?)
men exakt vad problemen bestod i har jag glömt.
erlan
det här skulle ha varit till nån tävlingsbåt modell mindre. (galosch?)
men exakt vad problemen bestod i har jag glömt.
erlan
- zappafan
- Forumsponsor
Falkfish skrev:Från säker källa så är det Rito EKF vevar på väg in i Svedala inom kort
Vilken källa då?

-
- Forumsponsor
- Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
Då det är samma kompressionsmått på Zweirad 802 och Sachs, dvs 28mm ska jag bjussa på ett par tips!
AM6 kolvar passar som en smäck i Sachs! Finns i olika kvaliteter, men allt som oftast bättre än Kina kolvar med gjutjärns ringar.
Dilemmat är att dom börjar på 40,25mm. Men för er som ska borra cylindern till 41mm, strunt i det - borra till 40,3mm och det blir mycket roligare i längden! ;)
Honda Dio har Kompressionsmåttet 27,8mm. Vilket betyder att man får en aning högre duration på spol & avgas. Vilket är bra!
Finns från 39mm och uppåt. Har kört på en sådan kolv i ett par år på min 2000 moppe och det funkar Fett!
(Kostar ett par hundra på Ebay för en Japansk kolv)
AM6 kolvar passar som en smäck i Sachs! Finns i olika kvaliteter, men allt som oftast bättre än Kina kolvar med gjutjärns ringar.
Dilemmat är att dom börjar på 40,25mm. Men för er som ska borra cylindern till 41mm, strunt i det - borra till 40,3mm och det blir mycket roligare i längden! ;)
Honda Dio har Kompressionsmåttet 27,8mm. Vilket betyder att man får en aning högre duration på spol & avgas. Vilket är bra!
Finns från 39mm och uppåt. Har kört på en sådan kolv i ett par år på min 2000 moppe och det funkar Fett!

Kanonbra, tackar för den informationen " thinnertomten "fatchance skrev:Då det är samma kompressionsmått på Zweirad 802 och Sachs, dvs 28mm ska jag bjussa på ett par tips!

Stefan
att am6 kolvar passar viste jag. men har ingen koll på vilka kolvar som är bäst och sämst till dom.
honda dio var däremot en upplysning jag tackar för.
dom populära suzukikolvarna har även dom några tiondelar lägre komphöjd mot sachskolven.
erlan
honda dio var däremot en upplysning jag tackar för.
dom populära suzukikolvarna har även dom några tiondelar lägre komphöjd mot sachskolven.
erlan