Sida 1 av 5
Slidmatad Husqvarna typ D
Postat: 30 nov 2014, 08:19
av Roulette57
Jag har en slidmatad Roulette -57. Den känns pigg och går bra men är lite för svag i uppförsbackarna. Känner att jag behöver viktkompensera.

Vet att hålet i sliden är en strypning. Att åtgärda detta är ju en ganska omfattande operation så jag undrar om någon har erfarenhet av detta. Hur mycket ger det? Tänkte kanske börja där, plana 2 mm på toppen och porta avgasporten marginellt. Vill inte höja toppfarten, utan bara få lite mer vrid liksom.
Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Postat: 30 nov 2014, 19:12
av 56:an
Med något undantag är det alucylle med kromat lopp på dom motorerna och där är nog inte att rekommendera och ge sig på slipa eller bearbeta i portarna för då sabbar man kromet genast och känsligare lär det nog vara när cyllarna är så pass gamla.
Jag skulle inte göra det på mina egna grejer iaf och dom cyllarna är rysligt svåra att få tag på.
Som jag sagt förut så ville jag inte ge mig på otrimmade cylindrar ens när jag var femton då det fanns rätt gott om prylar.
Jag betraktade originalcyllen som ett värde som var högre redan då.
Plana en topp kan jag väl göra, men då väljer jag helst en som behöver planas av annan anledning, ex. vis om tätytan är skadad, sneddragen etc.
Den primära strypningen finns i slidskivan och där måste man börja. Alla andra åtgärder är nog mer eller mindre verkningslösa.
Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Postat: 30 nov 2014, 19:19
av 56:an
En annan grej är att avgassidan också är mycket strypt på dom mopederna så det kanske kunde vara en bra början och se till att ljuddämparen och avgasrör inte är igensatt av sot, olja och koks.
En JLO krök passar med adapter mot cylindern och då kan man välja en lite större ljuddämpare med bättre genomströmning
En ökning av kompressionen höjer förstås effekten något i det här fallet men motorn kan bli väldigt svår och trampa igång p.g.a den väldigt höga utväxlingen mellan pedaler och vevaxel

Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Postat: 30 nov 2014, 21:36
av Conrad Engström
Byt cylinder och förgasare, till en ny flintacylinder.
Om man slipar hålet i skivan, så den öppnar ca 6 mm tidigare.
Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Postat: 30 nov 2014, 21:44
av 56:an
Absolut kan man använda en flintacylinder
Och gärna en sådan där nån idiot har varit och borrat i insugshålet så det öppnar i förbränningsrummet
Insugshålet i cyllen kan man sen plugga hur man vill. En träplugg har väl aldrig varit fel

Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Postat: 30 nov 2014, 22:54
av Conrad Engström
Nej man använder nya insuget. Alternativet är att ändra sliden
Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Postat: 30 nov 2014, 23:04
av 56:an
Jo, för att runda problemet är det ju klart så men då missar man slidmatningen
Är riktigt tuff kan man ju också prova med matning i båda hålen

Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Postat: 01 dec 2014, 09:58
av HSE
Slidmatningen är ju den motorns stora finess så ta bort den är dumt!
Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Postat: 01 dec 2014, 23:41
av Roulette57
Testade att plocka ur insatsen och det gjorde stor skillnad. Avgassystemet måste vara en kraftig begränsning. Ljudnivån är däremot oacceptabel så det blir till att hitta andra lösningar.
Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Postat: 01 dec 2014, 23:48
av 56:an
Roulette57 skrev:Testade att plocka ur insatsen och det gjorde stor skillnad. Avgassystemet måste vara en kraftig begränsning.
På oss människor brukar det kallas förstoppning

Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Postat: 02 dec 2014, 19:49
av Roulette57
Är det den vanliga flinta-cylindern man använder? Känns dumt att göra åverkan på originaldelar som är svåra att få tag i. Får man byta avgassystem också då?
Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Postat: 03 dec 2014, 06:35
av Hakan
Finns lite bilder på mitt projekt här.
http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... na#p205135
Efter lite finlir och justering av klämspalten 73.8km/h på GPS.
Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Postat: 03 dec 2014, 10:07
av HSE
Men det där är väl en motor utan slidmatning?
Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Postat: 04 dec 2014, 20:43
av Roulette57
Grymt fint bygge. Kruxet med att konvertera till flinta-cylinder är ju att det tar med sig så mycket. Cylinder, kolv etc, komplett avgassystem, förgasare, dubbla monterinssatser till förgasaren och säkert lite mer. 2500 kr blir det ju alldeles säkert, och kanske mer trim än jag behöver/vill ha. Är ju mest ute efter lite mer vrid i motluten; toppfarten räcker (runt 40 km/h på plan mark). Vet inte vilket ben jag ska stå på liksom. Det finns inget vettigt avgassystem man kan få dit som kan ge lite?
Re: Slidmatad Husqvarna typ D
Postat: 04 dec 2014, 22:17
av 56:an
Roulette57 skrev:Kruxet med att konvertera till flinta-cylinder är ju att det tar med sig så mycket. Cylinder, kolv etc, komplett avgassystem, förgasare, dubbla monterinssatser till förgasaren och säkert lite mer. 2500 kr blir det ju alldeles säkert, ... Är ju mest ute efter lite mer vrid i motluten; toppfarten räcker (runt 40 km/h på plan mark).
Men så svårt är det väl inte och dela motorn och göra ett lite större hål i slidskivan...
