Sida 1 av 1
Problem med en Flintamotor ( FIXAT )
Postat: 13 sep 2009, 22:32
av Hasse1
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har köpt en Raket med flintamotor som beter sej underligt. Startar bra men rusar på tomgång, öppnar jag det ställbara munstycket så lugnar den ner sej men då tål den inte att gasa, den får då alldeles för mycket bensin och bluddrar och fyrtaktar nåt kopiöst. Stryper jag munstycket så den börjar svara på gasen då blir det jättehög tommgång igen. Motorn har jag bytt kolv i och monterat med nya fina packningar samt planslipade packningsytor. Förgasaren ( Encarwi H9 ) är rengjord in i minsta detalj och felsökt men jag hittar inget som ser galet ut, jo kanske en liten detalj. Ska det vara någon o-ring inuti det ställbara munstycket?. Motorn tar ingen tjuvluft det är kollat så nu är mina idéer slut. Motorn hade dessa tendenser även innan jag öppnade cylindern. Och ja, kolven är rättvänd

Passar någon annan gasare på Flintamotorn? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 sep 2009, 11:46
av Norman
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade då gissat på tjuvluft... Bing 1/10/81 och 1/10/85 satt på flintan. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 sep 2009, 12:25
av bodda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag gissar också på tjuvluft o flintan finns med encarvin också <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 sep 2009, 15:32
av Lordhelmet
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur mår packboxen innanför svänghjulet då? Om den är kass så drar den tjuvluft. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 sep 2009, 15:56
av Alabamamannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->offtopic Visst är det du lorden som köpte en F50-ram av mej? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 sep 2009, 18:17
av Hasse1
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->P-boxen på svänghjulssidan är OK. Helt torrt och fint bakom svänghjulet. Om en motor drar tjuvluft genom en p-box då brukar dom inte gå på tomgång, men det gör den här motorn om jag ställer om munstycket.
Mera tips

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 sep 2009, 18:19
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kan inte komma på något annat än tjuvluft med de symptomen. Inte för att vara tjatig, men har du provat att spraya med Startgas i varje möjligt glepa då den är igång? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 sep 2009, 18:22
av Husqvarna 1247
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är du säker på att du har rätt trottel i förgasaren? det ska vara en utan nål som du kanske vet men det finns lite olika modeller på trottlar jag menar är du säker på att den du har är rätt? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 sep 2009, 19:15
av Hasse1
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådärja, nu behöver ni inte fundera längre, motorn går klockrent nu.
Jag har nu provat en Bing 1/10/85 (även den utan nål) och då går den klockrent. Enda skillnaden som jag kan se är flottörnivån, den är mycket lägre i Encarwin än i Bingförgasaren. Jag ska nu laborera med nivån och se om det går att få till den annars blir det att investera en annan gasare. Bingförgasaren har jag bara fått låna för att prova. Men tänk på det jag skrev tidigare, om en motor tar tjuvluft genom p-boxen på vevaxeln så går dom inte på tomgång däremot tjuvluft i insuget eller cylinderfoten DÅ kan dom rusa upp på tomgång. Tack i alla fall för tipsen, nu ska jag ut i garaget

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 sep 2009, 21:38
av Hasse1
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är flottörnivån höjd och motorn går som den ska, tra-la-la.
Roligt när man hittar såna här lite mystiska fel

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 sep 2009, 22:31
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grattis!

Detta ska jag lägga i bakhuvudet och förhoppningsvis komma ihåg vid behov. <!-- </EdIndex> --></div>