Sociala tråden Samhällsdebatt

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av Hasse »

pangerva skrev: solkraft som extratillskott


Kan du säga ja...
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av pangerva »

Hasse skrev:
pangerva skrev: solkraft som extratillskott


Kan du säga ja...
Jag älskar dig Hasse. Men ledsamt för dig inte på det sättet du tror. :mrgreen:
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Windsor50
Inlägg: 228
Blev medlem: 14 dec 2010, 00:00
Ort: Hultsfred, Småland

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av Windsor50 »

ZVEZDA M50 skrev:utan även elkvalité.
Finns det 2sort?
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av tompas11 »

Windsor50 skrev:Finns det 2sort?
Japp vindkraft - den är sekunda och inget att lita på.
När den emellanåt fungerar så ger den kopiösa spänningsvariationer i elnätet och sådant vill vi inte ha i ett elnät om det ska betraktas som säkert och tillförlitligt.
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av 56:an »

Så om bara vindkraften försvinner så blir elnätet så mycket bättre menar du?
Synd att inte Adolf lever han kanske hade haft nån slutgiltig lösning på vindsnurreproblemet :roll:
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 691
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Det som jag främst avsåg är elkvalité för småskaliga solcellsanläggningar, helt nyss uppmärksammades detta.
Sammanfattningsvis, marknaden är full av ganska usla produkter.

Nåväl, problemet med elnätet är att det måste vara balans mellan produktion och konsumtion, har man mycket kraft som bygger på teknik som man inte kan lita på så måste det finnas en effektreserv som går in och producerar när t.ex. vindkraften inte producerar och det är natt.
Alternativet är bortkoppling av abonnenter, hur många vill bli av med sin elektricitet...? Skulle knappast tro att detta vinner gillande?

Kommer elkonsumtionen i Sverige att minska inom en "nära framtid"?
Hur kan man säkra en trygg elförsörjning?
Vilket pris är "vi" beredda att betala för en kWh elenergi?
Vilka uppoffringar måste göras?
HSE
Inlägg: 5539
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av HSE »

Som jag skrivit om tidigare finns det många små vattenkraft dammar som inte är i bruk längre, min åsikt är att det borde underlättas för folk som vill sätta dem i stånd och installera turbiner med generatorer för att producera och sälja el både för eget bruk och till el leverantören. Eftersom jag är intresserad av gammal teknik har jag besökt väldigt många gamla kvarnar och andra vattenkraft anläggningar som sågar och nedlagda kraftverk. Sammantaget kan moderna minikraftstationer ge betydande tillskott om viljan finns. Jag skrev en gång tidigare om en kille jag känner som tillverkade en turbin som han satte upp i en bäck på sina ägor så han fick gratis EL. Någon fick syn på anläggning och anmälde honom så han fick ta ned det hela. Fanns ingen fisk att störa i bäcken men regelverket är hårdare än betong!
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av 56:an »

ZVEZDA M50 skrev:Hej!

Det som jag främst avsåg är elkvalité för småskaliga solcellsanläggningar, helt nyss uppmärksammades detta.
Sammanfattningsvis, marknaden är full av ganska usla produkter.

Nåväl, problemet med elnätet är att det måste vara balans mellan produktion och konsumtion, har man mycket kraft som bygger på teknik som man inte kan lita på så måste det finnas en effektreserv som går in och producerar när t.ex. vindkraften inte producerar och det är natt.
Alternativet är bortkoppling av abonnenter, hur många vill bli av med sin elektricitet...? Skulle knappast tro att detta vinner gillande?

Kommer elkonsumtionen i Sverige att minska inom en "nära framtid"?
Hur kan man säkra en trygg elförsörjning?
Vilket pris är "vi" beredda att betala för en kWh elenergi?
Vilka uppoffringar måste göras?
Kort kommentar...
Man löser problemet med intermittent produktion genom att sammanlänka näten globalt för att uppnå en bättre utjämning mellan prodution och konsumtion. Just nu byggs en ledning ganska nära där jag bor och som ska gå i Östersjön över till Baltikum som ska utjämna den ganska stora vindkraftutbyggnaden som skett här de senaste åren. Fast i Kalmar med omnejd kan jag inte se några vindkraftverk utom möjligen ett par mindre privata. På Gotland och Öland finns vindkraft samt en del på möreslätten söder om Kalmar. Torsås, Vassmolösa m.fl. platser
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av 56:an »

HSE skrev:Som jag skrivit om tidigare finns det många små vattenkraft dammar som inte är i bruk längre, min åsikt är att det borde underlättas för folk som vill sätta dem i stånd och installera turbiner med generatorer för att producera och sälja el både för eget bruk och till el leverantören. Eftersom jag är intresserad av gammal teknik har jag besökt väldigt många gamla kvarnar och andra vattenkraft anläggningar som sågar och nedlagda kraftverk. Sammantaget kan moderna minikraftstationer ge betydande tillskott om viljan finns. Jag skrev en gång tidigare om en kille jag känner som tillverkade en turbin som han satte upp i en bäck på sina ägor så han fick gratis EL. Någon fick syn på anläggning och anmälde honom så han fick ta ned det hela. Fanns ingen fisk att störa i bäcken men regelverket är hårdare än betong!
Nej, så värst många gamla vattenkraftdammar som är ur bruk är det inte. Det är bara att bläddra igenom Kuhlins hemsida så ser du det. Visst finns det mindre kvarnar här och där men det kostar en bra slant och sätta dem i bruk och är en investering på lång sikt. Jag vet en lantbrukare som håller på med ett sånt projekt nu. Det är väl ett lite ett strax innan pensionsprojekt men där finns både pengar och maskinella resurser att få ett resultat.
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av tompas11 »

56:an skrev:Synd att inte Adolf lever han kanske hade haft nån slutgiltig lösning på vindsnurreproblemet :roll:
Det där var så uselt och lågt så det förtjänar ingen kommentar. :evil:
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
HSE
Inlägg: 5539
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av HSE »

56:an skrev:
HSE skrev:Som jag skrivit om tidigare finns det många små vattenkraft dammar som inte är i bruk längre, min åsikt är att det borde underlättas för folk som vill sätta dem i stånd och installera turbiner med generatorer för att producera och sälja el både för eget bruk och till el leverantören. Eftersom jag är intresserad av gammal teknik har jag besökt väldigt många gamla kvarnar och andra vattenkraft anläggningar som sågar och nedlagda kraftverk. Sammantaget kan moderna minikraftstationer ge betydande tillskott om viljan finns. Jag skrev en gång tidigare om en kille jag känner som tillverkade en turbin som han satte upp i en bäck på sina ägor så han fick gratis EL. Någon fick syn på anläggning och anmälde honom så han fick ta ned det hela. Fanns ingen fisk att störa i bäcken men regelverket är hårdare än betong!
Nej, så värst många gamla vattenkraftdammar som är ur bruk är det inte. Det är bara att bläddra igenom Kuhlins hemsida så ser du det. Visst finns det mindre kvarnar här och där men det kostar en bra slant och sätta dem i bruk och är en investering på lång sikt. Jag vet en lantbrukare som håller på med ett sånt projekt nu. Det är väl ett lite ett strax innan pensionsprojekt men där finns både pengar och maskinella resurser att få ett resultat.
Jag har stött på ganska många. Kanske jag skall ta och fotografera dem och lägga upp en separat tråd med dem :D En av de närmaste mig är den nedlagda kraftstationen Lysegården som på 30-40 talet försåg omgivningen med el. http://www.olvestrand.se/naturfoto/tag/vattenfall/ Idag är fördämningen reparerad och det säljs dricksvatten till Kungälvs komun men tuberna är rivna och kraftstationen ombyggd till vanligt hus.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av 56:an »

Oj oj så tjusigt vattenfall :shock:

Nej, nej, nej... det där ska inte torrläggas fattar du väl :D
HSE skrev:Kanske jag skall ta och fotografera dem och lägga upp en separat tråd med dem :D
Gör det thumb_up
Du vet inte om det men jag äger ett mindre vattenfall och kanske kan bidra men nån bild där :wink:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av 56:an »

tompas11 skrev:
56:an skrev:Synd att inte Adolf lever han kanske hade haft nån slutgiltig lösning på vindsnurreproblemet :roll:
Det där var så uselt och lågt så det förtjänar ingen kommentar. :evil:
Men den andra frågan om dom tyska industriägarna som ville öka migrationen, var den frågan också lika usel och låg eftersom den inte fick nån kommentar från dig :roll:
HSE
Inlägg: 5539
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av HSE »

56:an skrev:Oj oj så tjusigt vattenfall :shock:

Nej, nej, nej... det där ska inte torrläggas fattar du väl :D
HSE skrev:Kanske jag skall ta och fotografera dem och lägga upp en separat tråd med dem :D
Gör det thumb_up
Du vet inte om det men jag äger ett mindre vattenfall och kanske kan bidra men nån bild där :wink:
Roger som äger vattenfallet tjänar ju enkla pengar på att sälja dricksvattnet så han vill inte investera i el produktion. Efter som allt där är skrotat så skulle det bli dyrt. Tuben till kraftstation fans kvar 1961 när jag kollade, då byggde man om huset till vanligt boningshus så tuben försvann nog också i den vevan så idag finns inga spår kvar utom dammen ovanför. Den renoverade dammvallen ligger ovanför i änden på en stor sjö så sjön är reglerad också idag och så ligger den mindre kraftverksdammen nedanför men där har jag inte varit på 10-20 år.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av 56:an »

Han kanske t.o.m. kan exportera dricksvattnet för det är inte överallt det är så gott om dricksvatten. I en del länder går det heller inte och dricka kranvattnet för då blir man sjuk i magen :YMSICK:
Egentligen är vi väldigt rika på vatten i det här landet så man kanske skulle gnälla mindre när det regnar :roll:
Skriv svar