95e5
Postat: 24 dec 2014, 15:23
etanol höjer verkningsgraden ,det kompenseras med en nål höjning och ger samma effekt som större cubik med oförändrad motoreffekt .
man ger motorn 10 promille mer brännsle ,inte 10 procent mer brännsle.
fungerar endast på 2-taktare.
95e5 ger samma vrid som motorn vore på 70 cubik och e10 ger samma vrid som motorn vore på 80cubik med oförändrad motoreffekt ,men,ökat vridmoment istället.
motorn orkar mer utan att gå fortare .
etanolet ger mer cubik utan att höja motoreffekten på dt50r .
som att köra en 70-80cubikare på 50cubik så att säga .
motorcykelcubik på en eu-moped dt50r på kemisk väg .
fördel ,man behöver inte växla lika ofta som förut med am-6 växelådan utan kan segdra på högre växlar i trafiken.
vridstark som en gammal 98 cubikare fast med am-6 växelåda på 112kg i vikt körklar och snål och snålare än en gammal natinonell 30-moped och tyst som den vore el-motordriven och snygg som en lätt motorcykel.
jag höjde nålen för att den inte skulle skära ihop .
både statoil,okq8 och prem har ju etanol spettsad bensin numer.
jag är ingen fast mackkund .
jag brukar flexa mellan statoil och okq8 och prem,men tankar ibland även hos skellefteå brännslen i jörn och på ingo mackarna .
har tankat i bastuträsk i somras och jag märkte inget vatten i bensin.
totalvikten är 270kg på dt50r.
jag vet att dt50r går för fort .men,det åtgärdar jag genom att köra på etanol spettsad bensin som tar ner hastigheten 5km/h i hastighet och ger lite mer vrid istället.
handels bensin med 5% etanol i ,det är det jag kör på .
planerat att köra på det som ska ersätta 95oktan ,lika lagligt som att köra på 95oktan .
98oktan ger lägre motoreffekt och tänder sämre i en standard motor och är dyrare i pris per liter och ger mer utsläpp .
man ger motorn 10 promille mer brännsle ,inte 10 procent mer brännsle.
fungerar endast på 2-taktare.
95e5 ger samma vrid som motorn vore på 70 cubik och e10 ger samma vrid som motorn vore på 80cubik med oförändrad motoreffekt ,men,ökat vridmoment istället.
motorn orkar mer utan att gå fortare .
etanolet ger mer cubik utan att höja motoreffekten på dt50r .
som att köra en 70-80cubikare på 50cubik så att säga .
motorcykelcubik på en eu-moped dt50r på kemisk väg .
fördel ,man behöver inte växla lika ofta som förut med am-6 växelådan utan kan segdra på högre växlar i trafiken.
vridstark som en gammal 98 cubikare fast med am-6 växelåda på 112kg i vikt körklar och snål och snålare än en gammal natinonell 30-moped och tyst som den vore el-motordriven och snygg som en lätt motorcykel.
jag höjde nålen för att den inte skulle skära ihop .
både statoil,okq8 och prem har ju etanol spettsad bensin numer.
jag är ingen fast mackkund .
jag brukar flexa mellan statoil och okq8 och prem,men tankar ibland även hos skellefteå brännslen i jörn och på ingo mackarna .
har tankat i bastuträsk i somras och jag märkte inget vatten i bensin.
totalvikten är 270kg på dt50r.
jag vet att dt50r går för fort .men,det åtgärdar jag genom att köra på etanol spettsad bensin som tar ner hastigheten 5km/h i hastighet och ger lite mer vrid istället.
handels bensin med 5% etanol i ,det är det jag kör på .
planerat att köra på det som ska ersätta 95oktan ,lika lagligt som att köra på 95oktan .
98oktan ger lägre motoreffekt och tänder sämre i en standard motor och är dyrare i pris per liter och ger mer utsläpp .