Sida 1 av 2

95e5

Postat: 24 dec 2014, 15:23
av dt50r
etanol höjer verkningsgraden ,det kompenseras med en nål höjning och ger samma effekt som större cubik med oförändrad motoreffekt .
man ger motorn 10 promille mer brännsle ,inte 10 procent mer brännsle.
fungerar endast på 2-taktare.
95e5 ger samma vrid som motorn vore på 70 cubik och e10 ger samma vrid som motorn vore på 80cubik med oförändrad motoreffekt ,men,ökat vridmoment istället.
motorn orkar mer utan att gå fortare .
etanolet ger mer cubik utan att höja motoreffekten på dt50r .
som att köra en 70-80cubikare på 50cubik så att säga .
motorcykelcubik på en eu-moped dt50r på kemisk väg .
fördel ,man behöver inte växla lika ofta som förut med am-6 växelådan utan kan segdra på högre växlar i trafiken.
vridstark som en gammal 98 cubikare fast med am-6 växelåda på 112kg i vikt körklar och snål och snålare än en gammal natinonell 30-moped och tyst som den vore el-motordriven och snygg som en lätt motorcykel.
jag höjde nålen för att den inte skulle skära ihop .
både statoil,okq8 och prem har ju etanol spettsad bensin numer.
jag är ingen fast mackkund .
jag brukar flexa mellan statoil och okq8 och prem,men tankar ibland även hos skellefteå brännslen i jörn och på ingo mackarna .
har tankat i bastuträsk i somras och jag märkte inget vatten i bensin.
totalvikten är 270kg på dt50r.
jag vet att dt50r går för fort .men,det åtgärdar jag genom att köra på etanol spettsad bensin som tar ner hastigheten 5km/h i hastighet och ger lite mer vrid istället.
handels bensin med 5% etanol i ,det är det jag kör på .
planerat att köra på det som ska ersätta 95oktan ,lika lagligt som att köra på 95oktan .
98oktan ger lägre motoreffekt och tänder sämre i en standard motor och är dyrare i pris per liter och ger mer utsläpp .

Re: 95e5

Postat: 24 dec 2014, 16:46
av Hasse
:mrgreen:

Re: 95e5

Postat: 24 dec 2014, 16:56
av 56:an
God Jul :xmas:

Re: 95e5

Postat: 24 dec 2014, 17:34
av pnilz
Hur blir det med pluggen? :oops:

Re: 95e5

Postat: 24 dec 2014, 17:53
av blyfot
Kommer osökt in på det där med hästar och tomma spiltor...

Tomten var för övrigt här med en vinkelslip, så jag blev glad :D hårda paket is da shit :D

Re: 95e5

Postat: 24 dec 2014, 18:16
av pangerva
dt50r har inte alla ekrar i hjulet :mrgreen:

Re: 95e5

Postat: 24 dec 2014, 20:42
av JanneL
Hjulet snurrar men hamstern är död

Re: 95e5

Postat: 24 dec 2014, 23:39
av selma
God Jul,nålen höjd fy satan vilken skillnad.Tack för tipset ,du är bäst. :shock:

Re: 95e5

Postat: 01 mar 2015, 12:35
av dt50r
Har kanske funnits förslag på kilometerskatt på vespor p.g av motoreffekten på som mest 5,4hkr.

Re: 95e5

Postat: 01 mar 2015, 15:09
av Puchen
Genom att tanka 98m10 så höjer man både effekt och vrid med 20 procent, bäst är den metanol som avses för flygbruk men den är så svår att få tag på men skam den som ger sig då det är mumma för motorn. Finns metanol för RC-bruk men den blir så dyr, som tur är har jag ett gammalt tillstånd från 1838 att få framställa metanol med kaffekannan, den metanolen är svår att få bra men när man lyckas behöver man bara blanda i 2 procent för samma effekt.

Re: 95e5

Postat: 01 mar 2015, 17:22
av PUCH-60
Jag kör alltid på etanolfri e85, då blir effekten 100% och hastigheten variabel även i uppförsbacke
om man har pluggen i fickan och nålen i syskrinet.

Re: 95e5

Postat: 01 mar 2015, 17:37
av Hasse
Lönlöst grabbar. Ni har inte en chans mot originalskribenten :mrgreen:

Re: 95e5

Postat: 01 mar 2015, 17:45
av PUCH-60
Hasse skrev:Lönlöst grabbar. Ni har inte en chans mot originalskribenten :mrgreen:
Vi triggar bara till fler inlägg :mrgreen:

Re: 95e5

Postat: 04 mar 2015, 12:14
av dt50r
Pluggen blir kvar.det syns på varvet i varvräknaren att pluggen är kvar i kröken.dt50r har nu rullat 27.477km eller 2747,7mil.cirka 1.000mil per år eftersom jag köpte dt50r den 2 maj 2012.årgång 2010 färg vit .höjningen av nålen gav ingenting utan kompenserade bara etanolet i bensinen

Re: 95e5

Postat: 04 mar 2015, 16:19
av dt50r
Nål höjningen återställer bara förlorad energi i bensinen p.g av etanol i bensinen. Motorn blir piggare och starkare i låg och mellan registret samt att jag får en vridstarkare och lugnare motor av etanolet.jag får 4-takts vrid i en 2-taktare genom etanolet i bensinen.24% verkningsgrad i en 2-taktare.har handvärmare på dt50r ,passar bra ,då 2-taktaren tänder vid varje varv istället för 4-taktarens varannan varv tändning (tango motor) .