Sida 1 av 2

Ormlårets Tempoprosjekter, Norsk

Postat: 27 dec 2014, 21:52
av ormlår
Heihei! Jeg kom hit under googling av Sachs 50cc motorer, og vil si at dere har noen voldsomt flotte sykler der borte i Sverige! Jeg er imponert (og svartsjuk)! :D

Jeg håper det er greit at en nordmann deler litt av sine sysler med dere, mopedene er norskproduserte, men motorene er tyske, Sachs 50/4 MLKAX

Re: Ormlårets Tempoprosjekter, Norsk

Postat: 27 dec 2014, 22:30
av Baronen
Välkommen till Raketsport Ormlår! Det var en udda skapelse till moped du har. Vad är det för årsmodell? :)

Re: Ormlårets Tempoprosjekter, Norsk

Postat: 27 dec 2014, 22:47
av ormlår
Takktakk! :)

Den grå mopeden (hvorpå rammen har blitt mørk blå) er en 1987mod. "Tempo Corvette 380"
Den blå er samme greia, 1984mod. Den har andre felger bla.

Motoren til den "mørk blå" mopeden (Sachs 50/4 MLKAX) er 50% ferdig, blokkhalvorna er satt sammen, venter på nytt kolv + honingsverktyg for sylinderen.

Re: Ormlårets Tempoprosjekter, Norsk

Postat: 27 dec 2014, 22:48
av Baronen
Användes den typen av motor så länge alltså? Där ser man!
Spännande, lycka till!

Re: Ormlårets Tempoprosjekter, Norsk

Postat: 27 dec 2014, 22:53
av ormlår
Japp!

Siste modellene av Tempo Corvette som ble solgt i Norge kom i 1994, tror jeg det var. Disse ble dog produsert i Portugal.

Re: Ormlårets Tempoprosjekter, Norsk

Postat: 23 jan 2020, 09:45
av ormlår
Skal vi se, ble en aldri så liten pause her.. :)

Starter rolig med litt bilder av mine Tempoer, kalt DBS i Sverige. Det er en Tempo Corvette 380, Tempo Panter 360 (svart) Tempo Panter 370 (grøn på bildene) samt en Panter 360 (blå) som er solgt.

Corvetten er idag bruksrenovert, med ny farge, nye lager i hjul og litt forskjellig. Den grønne Panteren er nå metallic blå med nyrenovert motor. Deb svarte er mer eller mindre original (fel farge på den, menmen)

Re: Ormlårets Tempoprosjekter, Norsk

Postat: 23 jan 2020, 14:33
av ormlår
Den blå Corvette 380 rev jeg nå i høst. 3 forskjellige blåfarger, noe rust og en del halvgjort finish på den. Målet er å fikse den til bruksskikk. Jeg kjøpte den i 2014, da ble motoren renovert direkte, da den var aldeles utslitt. Nye lager, tetninger, pakninger, renoverte veiva, borra sylinderen og renoverte forgasseren. Mopeden fikk et nytt bakdekk, nye hjullager forran og bak, samt litt farge med pensel, for å ta det værste. Etter det har den vært en bruksmoped hjemme. Desverre satte jeg inn "no-name" rammelager på veiva, og disse er nå klare for utskifting. Det får bli i neste runde. Rev ned mopeden nå i høst, pusset ned skjermer, tank, ramme og gaffel forran. Har begynt å sette den sammen nå. Foreløpig blir den som original, men fjerner konsollen forran på styret, vil heller ha frittstående speedometer. Neste blir å lakkere ferdig styrekrone, muligens kappe bakskjermen litt. Motoren har fått en stock NTS 41mm, original Bing 17mm og "Zundapp Jamarcol open flow" eksos. VEC tennspole blir montert etterhvert..

Re: Ormlårets Tempoprosjekter, Norsk

Postat: 23 jan 2020, 15:38
av SS440-80
:cool2:

Re: Ormlårets Tempoprosjekter, Norsk

Postat: 23 jan 2020, 16:01
av ormlår
Corvetten står idag på hjul. Motoren er ombygd fra fläkt til fartsvindkyld. Dette bare fordi det ikkk er mange slike motorer i Norge med fartsvindkylning! Morro å ha noe som ikke alle har. :) Har fått inn motoren i rammen, montert veltebøyle. El er koplet opp, og man kan i praksis kjøre den nå. Sliter med aftermarket gear systemet. Mye tull, samt at hålet i kåpa på motoren ikke stemde. Måtte borre opp til 12.5mm, og file litt mer opp for å få den til å vandre normalt. Får håpe det funker fint når den skal testkjøres! :) Uoriginalt styre er forresten også montert.

Re: Ormlårets Tempoprosjekter, Norsk

Postat: 23 jan 2020, 16:08
av ormlår
I går fikk jeg montert eksosanlegg, nytt bremsestag, custom wirer, samt teststart. Målet er å få trillet ut mopeden nå før helga er over, så man kan få stedat årntlig i garasjen! Den ser ikke ut etter en travel vinter, der alt bare har blitt kasta inn.. :)

på jobben har jeg en Sachs 50/4 under oppbygning med Top Racing veiv, nye lager osv.. Ferdig vasket og kontrollert innmat i denne. Videre, litt bilder av gearmekanismen som ikke vil lire.. Har nå shimsa den opp på flere hold for å få den litt tightere, kanskje det vil fungere da..?

Re: Ormlårets Tempoprosjekter, Norsk

Postat: 23 jan 2020, 22:02
av SS440-80
Kult at se renoveringsbilder på Corvette. Ikke en vanlig moped i Sverige, ble betydligt flere Panter solgt her.

Re: Ormlårets Tempoprosjekter, Norsk

Postat: 24 jan 2020, 00:01
av Raketsport
Corvetten är en fin moped. Tack för att du delar med dig av din renovering.

Re: Ormlårets Tempoprosjekter, Norsk

Postat: 25 jan 2020, 10:25
av Lolalola
Det är inte utan att jag blir lite sugen på en DBS. :)

Re: Ormlårets Tempoprosjekter, Norsk

Postat: 25 jan 2020, 13:00
av ormlår
Det er Corvetten jeg holder på med nå om dagene, men i sommer som var, så fikk jeg taki en Tempo Panter 370. Denne fikk seg også en "bruksrenovering". Noe rust, mye rust inne i tanken, samt at motoren hadde en defekt på mellomakselen. Flikka den opp litt med lakk, totalrenoverte motor, og satte på en Trigger (5.3hk) sylinder. Sylinderen har jeg svarva av 2mm fra foten, da kolven vende 2mm under topp og 2.3mm under portene. Etterpå porta jeg sylinderen tilsvarende som var avsvarvad. Altså ca. 2mm opp i alle porter. Eksosen ble i tillegg liitt bredere. Sylinderen hadde 42mm borr, og originaltoppen passa bara "sådær", og egentlig ikke. Sylinder ble borra til 42.5mm, Suzukikolv, og topplokk ble gjort av et Athena topplokk. Svarvade og kappa en del. I tillegg ble innsuget borra/porta fra 17-18mm til 21mm. Den er kjempegod å kjøre, og med 5.3hk med justert komp og større forgasser drar den som en traktor!! :-D Ingen racer, men sterk som en bjørn!

Re: Ormlårets Tempoprosjekter, Norsk

Postat: 25 jan 2020, 13:04
av ormlår
Bildene kommer i motsatt rekkefølge av hva jeg vil ser jeg. Menmen, dere får bare begynne nederst å se oppåver! :)

Noen bilder av hva jeg fant da jeg inspiserte den. Svinghjul var rassert i konen, tanken full av rust, samt segerring spor i mellomaksel i motoren (som holder clutchen) var defekt.