Traktor tråden :)

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5008
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av Patrik »

HSE skrev: 17 okt 2023, 21:02 nu har min traktor fått tak över huvudet :D
Funderar på om jag skulle göra en carport till min traktor.

"Väggar" funderar jag på om jag skulle göra av IBC tankar då jag har bra tillgång till det.
IMG_20231018_095658_edit_941652229619335.jpg
/P
HSE
Inlägg: 5539
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av HSE »

Efter bilden har jag gjort en vägg av lastpallar jag hade stående, ledmotivet var ju att det inte skulle kosta något. Så fällde lite träd i min skog och återvann några plintar jag hade på lager samt färgslattar som jag hade stående samt gamla häng rännor och stuprör, jag blev förvånad över hur mycket jag hade i förråd. Takpappen och skruvarna jag hade på mitt lager räckte inte utan jag fick köpa mer samt lite virke som blev skadat vid ned plockningen samt lite dränerings rör, grus hade jag själv. Så kostade i slutändan dubbelt mot de två tusen jag siktade mot innan. Men jag är nöjd över resultatet, traktorn ser väldigt nöjd ut där den står torrt och fint när regnet öser ned utanför.
umekille
Inlägg: 1513
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av umekille »

Jbc var smart då kan du ju bunkra diesel i dem för framtida dålig tider
Skåning
Inlägg: 258
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av Skåning »

HSE skrev: 18 okt 2023, 10:53Så kostade i slutändan dubbelt mot de två tusen jag siktade mot innan.
Märkligt att det alltid blir så, för oavs hur mycket man än räknar och uppskattar så blir det ändå betydligt dyrare och tidskrävande än vad man tänkt sig! :?

umekille skrev: 18 okt 2023, 11:29Jbc var smart då kan du ju bunkra diesel i dem för framtida dålig tider
Funkar dåligt att lagra bränsle i ljusa / genomskinliga kärl, isf måste de först målas ett par gånger med någon mörk färg. Vet inte hur det är i dagsläget ur laglighetssynpunkt att förvara diesel i sådana, samt hur många liter man får ha hemma (som privatperson?) innan det är anmälningsplikt. Har (tyvärr) inte koll på reglerna ang sådant längre. Kan vara bra att stämma av mot MSB:s regelverk och/eller sin kommuns lokala regler, INNAN något går fel.

Tänk även på att vanlig "mack-diesel" (sådan med RME inblandning) är lagringsduglig max ett halvår (enligt tillverkarna) sedan börjar den ändra egenskap. Och det om något är det många som har sur erfarenhet utav. :(
Blankdiesel "MK1 B0" eller HVO100 är mycket bättre val om man vill lagra bränsle över tid.
Andreas.
Skriv svar