Traktor tråden :)
Re: Traktor tråden :)
Är det inte så att terrier, 320 och 400 fanns parallellt? Terrier var alltid bensin. Farsans 320 såldes ny som bensin på pappret men diesel i verkligheten. Hur Kalle, första ägaren, hade lyckats med det vet jag ej. Men han kunde då på 60talet ta hem bensinskatten och åka billigt med sin gamla volkswagen.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Traktor tråden :)
Har du någon bild på LM422?
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Traktor tråden :)
Buster 400 var efterföljaren till 320, modernare med hög och låg växel och kraftigare bakparti samt direktinsprutad Diselmotor. Terriern var föregångaren med B 16 bensinmotor, uppgraderades till 320 och fans med B18 bensin eller Perkings Diesel och oberoende kraftutag.Baronen skrev:Är det inte så att terrier, 320 och 400 fanns parallellt? Terrier var alltid bensin. Farsans 320 såldes ny som bensin på pappret men diesel i verkligheten. Hur Kalle, första ägaren, hade lyckats med det vet jag ej. Men han kunde då på 60talet ta hem bensinskatten och åka billigt med sin gamla volkswagen.
Re: Traktor tråden :)
Okej! Jag ger mig Jag är däremot inte jätteförtjust i perkins. Dom som sitter i 320/400 är okej och likaså den i MF65, men i moderna traktorer tycker jag att dom är ganska orkeslösa. Har kört många moderna MF och det är skillnad på en 130hk MF jämfört med en 130hk JD eller Valtra.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Traktor tråden :)
Okej, det är mycket möjligt, det vet jag inget om... Men Perkins är nostalgi och 99% enkelt och lättmekatBaronen skrev:Jag är däremot inte jätteförtjust i perkins. Dom som sitter i 320/400 är okej och likaså den i MF65, men i moderna traktorer tycker jag att dom är ganska orkeslösa. Har kört många moderna MF och det är skillnad på en 130hk MF jämfört med en 130hk JD eller Valtra.
Här är en film om Kalmar Terminal, en trailerdragare som konstruerades på Kalmar Verkstads AB i samarbete med Svelast nån gång när jag var i mopedåldern. Jag har inga speciella minnen av den mer än jag såg den på stan då och då samt en verkmästare jag hade på ett tidigare jobb hade varit med om och utvecklat den. Motorn var en Perkins V8 minns ej beteckningen dock
http://www.kalmarterminal.se
https://www.youtube.com/watch?v=VK75JOXCJi0
Re: Traktor tråden :)
Det går väl och ordna... Här har du enBaronen skrev:Har du någon bild på LM422?
Har lust och fixa med den i sommar, går nog före en moped...
Re: Traktor tråden :)
En sån har jag aldrig sett faktiskt! Måste va mindre än en 218?56:an skrev:Det går väl och ordna... Här har du enBaronen skrev:Har du någon bild på LM422?
Har lust och fixa med den i sommar, går nog före en moped...
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Traktor tråden :)
Jag menar äldre Perkinsmotorer förstås... Modernare vet jag inget om alls....
Här är Perkins 4.108:an, den motor som Malte Månson konverterade med Volvo M40 låda. Lagom och slänga i Amazonen om dieseln skulle bli billig igen
Här är Perkins 4.108:an, den motor som Malte Månson konverterade med Volvo M40 låda. Lagom och slänga i Amazonen om dieseln skulle bli billig igen
Re: Traktor tråden :)
Jo, den är lite mindre, framförallt är drivhjulen mindre. Det tillverkades bara c:a 600 stycken så de är ganska ovanliga.Baronen skrev:En sån har jag aldrig sett faktiskt! Måste va mindre än en 218?
Men den lyfter bra, har för mig det är över 2 ton i brytkraft när man tiltar upp gafflar eller skopa. Skulle tro den motsvarar en BM Boxer H10 i lyftförmåga, dom som byggdes av Lundbergs i Umeå men en LM218 är förstås kraftigare...
Har stor och liten skopa, pallgafflar samt sprillans snökedjor
Jag köpte maskinen 2009 av en äldre verkstadsägare som skulle lägga ned sin rörelse.
Re: Traktor tråden :)
Jag har sett några amazoner och tom en 140 med den motorn. Sen har jag sett en Plymouth med perkins. En gammal taxi56:an skrev:Jag menar äldre Perkinsmotorer förstås... Modernare vet jag inget om alls....
Här är Perkins 4.108:an, den motor som Malte Månson konverterade med Volvo M40 låda. Lagom och slänga i Amazonen om dieseln skulle bli billig igen
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Traktor tråden :)
En liten och smidig maskin alltså! En sån skulle jag vilja ha Jag ska ev. köpa min fars LM225 men om det dyker upp något mindre klumpigt till en bra peng blir det nog det istället. 225an är en riktig klump! Men den går förbannat rart i motorn56:an skrev:Jo, den är lite mindre, framförallt är drivhjulen mindre. Det tillverkades bara c:a 600 stycken så de är ganska ovanliga.Baronen skrev:En sån har jag aldrig sett faktiskt! Måste va mindre än en 218?
Men den lyfter bra, har för mig det är över 2 ton i brytkraft när man tiltar upp gafflar eller skopa. Skulle tro den motsvarar en BM Boxer H10 i lyftförmåga, dom som byggdes av Lundbergs i Umeå men en LM218 är förstås kraftigare...
Har stor och liten skopa, pallgafflar samt sprillans snökedjor
Jag köpte maskinen 2009 av en äldre verkstadsägare som skulle lägga ned sin rörelse.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Traktor tråden :)
Runt 1969 träffade jag en man som köpt en Moscovitch som det satt en Perkins dieselmotor i. Har för mig att det var en ombyggnad som gjordes i Sverige. Jag är inte så jätteförtjust i Perkins motorerna, tycker Volvos var bättre, men delarna är billiga och finns överallt.
Re: Traktor tråden :)
Perkins var väl största motortillverkaren då Såg faktiskt en Moskvitch på blocket för ett år sen med perkins i! Va lite sugen Volvos egna dieselar är jag också mer förtjust i.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Traktor tråden :)
Om jag inte har fått det hela om bakfoten så är väl nyare MF, Valtra och Fendt "samma" traktor, de delar motorer och drivlina med varandra.Baronen skrev:Har kört många moderna MF och det är skillnad på en 130hk MF jämfört med en 130hk JD eller Valtra.
Re: Traktor tråden :)
Stämmer bra. Sen nåt år tillbaka sitter det agco motore4 i mf och fendt. Men MF före det är slöare.Svartsjö skrev:Om jag inte har fått det hela om bakfoten så är väl nyare MF, Valtra och Fendt "samma" traktor, de delar motorer och drivlina med varandra.Baronen skrev:Har kört många moderna MF och det är skillnad på en 130hk MF jämfört med en 130hk JD eller Valtra.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE