Traktor tråden :)

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av Baronen »

Är det inte så att terrier, 320 och 400 fanns parallellt? Terrier var alltid bensin. Farsans 320 såldes ny som bensin på pappret men diesel i verkligheten. Hur Kalle, första ägaren, hade lyckats med det vet jag ej. Men han kunde då på 60talet ta hem bensinskatten och åka billigt med sin gamla volkswagen. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av Baronen »

Har du någon bild på LM422? :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
HSE
Inlägg: 5539
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av HSE »

Baronen skrev:Är det inte så att terrier, 320 och 400 fanns parallellt? Terrier var alltid bensin. Farsans 320 såldes ny som bensin på pappret men diesel i verkligheten. Hur Kalle, första ägaren, hade lyckats med det vet jag ej. Men han kunde då på 60talet ta hem bensinskatten och åka billigt med sin gamla volkswagen. :)
Buster 400 var efterföljaren till 320, modernare med hög och låg växel och kraftigare bakparti samt direktinsprutad Diselmotor. Terriern var föregångaren med B 16 bensinmotor, uppgraderades till 320 och fans med B18 bensin eller Perkings Diesel och oberoende kraftutag.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av Baronen »

Okej! Jag ger mig :) Jag är däremot inte jätteförtjust i perkins. Dom som sitter i 320/400 är okej och likaså den i MF65, men i moderna traktorer tycker jag att dom är ganska orkeslösa. Har kört många moderna MF och det är skillnad på en 130hk MF jämfört med en 130hk JD eller Valtra.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av 56:an »

Baronen skrev:Jag är däremot inte jätteförtjust i perkins. Dom som sitter i 320/400 är okej och likaså den i MF65, men i moderna traktorer tycker jag att dom är ganska orkeslösa. Har kört många moderna MF och det är skillnad på en 130hk MF jämfört med en 130hk JD eller Valtra.
Okej, det är mycket möjligt, det vet jag inget om... Men Perkins är nostalgi och 99% enkelt och lättmekat :D

Här är en film om Kalmar Terminal, en trailerdragare som konstruerades på Kalmar Verkstads AB i samarbete med Svelast nån gång när jag var i mopedåldern. Jag har inga speciella minnen av den mer än jag såg den på stan då och då samt en verkmästare jag hade på ett tidigare jobb hade varit med om och utvecklat den. Motorn var en Perkins V8 minns ej beteckningen dock :)

http://www.kalmarterminal.se

https://www.youtube.com/watch?v=VK75JOXCJi0
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av 56:an »

Baronen skrev:Har du någon bild på LM422? :)
Det går väl och ordna... Här har du en :)
Har lust och fixa med den i sommar, går nog före en moped... slider_anon.gif

Bild
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av Baronen »

56:an skrev:
Baronen skrev:Har du någon bild på LM422? :)
Det går väl och ordna... Här har du en :)
Har lust och fixa med den i sommar, går nog före en moped... slider_anon.gif

Bild
En sån har jag aldrig sett faktiskt! Måste va mindre än en 218?
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av 56:an »

Jag menar äldre Perkinsmotorer förstås... Modernare vet jag inget om alls.... :oops:

Här är Perkins 4.108:an, den motor som Malte Månson konverterade med Volvo M40 låda. Lagom och slänga i Amazonen om dieseln skulle bli billig igen :lol:


Bild

  • Bild
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av 56:an »

Baronen skrev:En sån har jag aldrig sett faktiskt! Måste va mindre än en 218?
Jo, den är lite mindre, framförallt är drivhjulen mindre. Det tillverkades bara c:a 600 stycken så de är ganska ovanliga.
Men den lyfter bra, har för mig det är över 2 ton i brytkraft när man tiltar upp gafflar eller skopa. Skulle tro den motsvarar en BM Boxer H10 i lyftförmåga, dom som byggdes av Lundbergs i Umeå men en LM218 är förstås kraftigare...

Har stor och liten skopa, pallgafflar samt sprillans snökedjor :)

Jag köpte maskinen 2009 av en äldre verkstadsägare som skulle lägga ned sin rörelse.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av Baronen »

56:an skrev:Jag menar äldre Perkinsmotorer förstås... Modernare vet jag inget om alls.... :oops:

Här är Perkins 4.108:an, den motor som Malte Månson konverterade med Volvo M40 låda. Lagom och slänga i Amazonen om dieseln skulle bli billig igen :lol:


Bild

  • Bild
Jag har sett några amazoner och tom en 140 med den motorn. Sen har jag sett en Plymouth med perkins. En gammal taxi :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av Baronen »

56:an skrev:
Baronen skrev:En sån har jag aldrig sett faktiskt! Måste va mindre än en 218?
Jo, den är lite mindre, framförallt är drivhjulen mindre. Det tillverkades bara c:a 600 stycken så de är ganska ovanliga.
Men den lyfter bra, har för mig det är över 2 ton i brytkraft när man tiltar upp gafflar eller skopa. Skulle tro den motsvarar en BM Boxer H10 i lyftförmåga, dom som byggdes av Lundbergs i Umeå men en LM218 är förstås kraftigare...

Har stor och liten skopa, pallgafflar samt sprillans snökedjor :)

Jag köpte maskinen 2009 av en äldre verkstadsägare som skulle lägga ned sin rörelse.
En liten och smidig maskin alltså! En sån skulle jag vilja ha :) Jag ska ev. köpa min fars LM225 men om det dyker upp något mindre klumpigt till en bra peng blir det nog det istället. 225an är en riktig klump! Men den går förbannat rart i motorn :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
HSE
Inlägg: 5539
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av HSE »

Runt 1969 träffade jag en man som köpt en Moscovitch som det satt en Perkins dieselmotor i. Har för mig att det var en ombyggnad som gjordes i Sverige. Jag är inte så jätteförtjust i Perkins motorerna, tycker Volvos var bättre, men delarna är billiga och finns överallt.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av Baronen »

Perkins var väl största motortillverkaren då :) Såg faktiskt en Moskvitch på blocket för ett år sen med perkins i! Va lite sugen :P Volvos egna dieselar är jag också mer förtjust i.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av Svartsjö »

Baronen skrev:Har kört många moderna MF och det är skillnad på en 130hk MF jämfört med en 130hk JD eller Valtra.
Om jag inte har fått det hela om bakfoten så är väl nyare MF, Valtra och Fendt "samma" traktor, de delar motorer och drivlina med varandra.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Traktor tråden :)

Inlägg av Baronen »

Svartsjö skrev:
Baronen skrev:Har kört många moderna MF och det är skillnad på en 130hk MF jämfört med en 130hk JD eller Valtra.
Om jag inte har fått det hela om bakfoten så är väl nyare MF, Valtra och Fendt "samma" traktor, de delar motorer och drivlina med varandra.
Stämmer bra. Sen nåt år tillbaka sitter det agco motore4 i mf och fendt. Men MF före det är slöare.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Skriv svar