Sida 1 av 1

Sachs kolv går inte på nya vevaxeln ?

Postat: 16 jan 2015, 19:18
av ust66
Nyproducerad vevaxel med nållager (gamla vevaxeln med bara bronsbussning). Blir väldigt tajt för att få ner kolven (5,5hk 38 mm) sista mm över nållagret(bredare än den gamla bronsbussningen ganska mycket).
Kanske bara 5-10 hundringar men behöver tips om jag ska knacka eller vad för att få ner kolven sista biten för att trycka in bussningen ? Med vänlig hälsning Anders

Re: Sachs kolv går inte på nya vevaxeln ?

Postat: 16 jan 2015, 19:26
av erlan
då är det nog kolven som har fel mått. det brukar inte vara nåt problem.
men kolla för säkerhets skull så du inte fått ett nållager till yamaha med veven.
det är 16mm brett istället för sachsens 15mm .
många brukar vilja ha det om man ska ha suzukikolv i 60kubikscylindern.

erlan

Re: Sachs kolv går inte på nya vevaxeln ?

Postat: 16 jan 2015, 19:26
av HSE
Fila lite?

Re: Sachs kolv går inte på nya vevaxeln ?

Postat: 17 jan 2015, 12:15
av ust66
Håller på att slipa ner bredden på nållagret som ligger runt 14,20. Är en trimkolv 38 mm som är lite tajtare längre in för lagret. Gamla vevslängen satt en mycket smalare bronsbussning.
Vi får se hur det går !

Re: Sachs kolv går inte på nya vevaxeln ?

Postat: 17 jan 2015, 16:16
av erlan
REKLAMERA KOLVEN!!!!!!!!! :!: :!:

erlan

Re: Sachs kolv går inte på nya vevaxeln ?

Postat: 17 jan 2015, 21:22
av ust66
Gammal kolv sedan jag rev motorn för 30 år sedan på 5,5 trim.

Re: Sachs kolv går inte på nya vevaxeln ?

Postat: 18 jan 2015, 02:02
av erlan
ja då förstår jag att du vill behålla kolven.
se bara till att hona bort all vändkant, annars riskerar du att förstöra kolven ändå.

erlan

Re: Sachs kolv går inte på nya vevaxeln ?

Postat: 18 jan 2015, 11:13
av ust66
Vändkant på vad för ställe ?

Re: Sachs kolv går inte på nya vevaxeln ?

Postat: 18 jan 2015, 13:35
av erlan
cylindern slits bara den sträcka kolvringarna går.
vid övre och nedre vändläget bildas s.k.vändkanter mellan den slitna ytan och den oslitna ytan, där bara kolven, inte ringarna, gått. övre vändkanten brukar kunna synas och kännas med nageln ca 3mm ner från cylinderns överkant.
det minta lilla man ändrar i motorn t.ex. nya ramlager, cylinderfotspackning av annat fabrikat, annan vevaxel, kan göra att kolvringarna får kontakt med vändkanten och hamrar sönder kolvringsspåren.

hur får man då bort vändkanten?
har man tillgång till svarv är det enkelt. då svarvar man till en ring/bricka där man kan bulta fast cylindern och sen putsa hona med fin smärgelduk på en pinne.

ettans mopeder säljer en honingsapparat i lagom storlek för moppecylindrar.
samma apparat finns även på ebay.de för betydligt lägre pris. där får man även med en sats extra stenar. om ettans plockar ur dom eller om tyskarna skickar med dom extra vet jag inte. jag gissar att den apparaten är avsedd för stora bromscylindrar egentligen.
en vanlig honingsapparat för bromscylindrar till personbilar har för korta stenar.
den fastnar i portarna på en femåenhalva.
jag brukar linda smärgelduk utanpå honingsapparaten för att slipa ner materialet ovanför vändkanten. när ingen synlig eller kännbar kant finns kvar så honar jag hela cylindern.
någonstans på forumet så finns bilder på en smart hemgjord honingsapparat.
tillverkad av conrad engstöm. jag trodde den låg under tråden verktygsparaden, men där fanns den inte.

om du har tillgång till en invändig tvåpunkt eller trepunkt mikrometer så
anser jag att när diametern på det mest slitna stället (ca 6-8 mm nedanför överkant på cylindern) blir mer än 38,10 mm så bör man överväga omborrning.

erlan

Re: Sachs kolv går inte på nya vevaxeln ?

Postat: 18 jan 2015, 17:01
av evelinas pappa
Jag har en ritovev med nållager samt en Barikit kolv samma problem.
Jag svarvade till en bit nylon som kolven passade precis i för att ej skada kolven. sedan satt jag upp kolven och nylonet i fräsen och fräste ur lite på var sida inne i kolven så att det passade bättre. Rådfrågade vrm om hur mycket spel där skulle vara men jag kommer ej ihåg det nu.

Micke

Re: Sachs kolv går inte på nya vevaxeln ?

Postat: 18 jan 2015, 17:55
av erlan
finns det barakitkolvar avsedda för sachs?
eller var det till nån annan motor?

erlan

Re: Sachs kolv går inte på nya vevaxeln ?

Postat: 18 jan 2015, 18:55
av evelinas pappa
Enligt VRMs hemsida så säljer dom Barikit kolvar till sachs om dom är till något annat egentligen vet jag ej. Tror det stod tzr eller något på paketet i och för sig.
Det finns andra som köpt sådana kolvar av vrm oxå, jag vet att det diskuterats här på forumet om stiften till ringarna sitter rätt i förhållande till portarna. Det rådfrågade jag vrm om och fick då rådet att ta en kolv med en ring, det fungerar klockrent.
Jag har en jofrab 5.5 hk som jag ville prova borra upp till 41mm. Testade på en skrotcylinder med arborrverktyget i fräsen men jag blev ej nöjd med honingen så jag skickade den rätta cylindern till vrm som gjorde ett mycket bra jobb. 40,75 mm kolv valde jag för att kunna göra om igen om den skulle skära.

I övrigt har jag inget negativt att säga om Jofrab cylindern, hur portar och sådant ser ut i en "gammal" original cylinder i förhållande till jofrab spelar ingen roll tycker jag om man skall ha en åkmoppe och inte är ute efter hastighetsrekord.

Micke

Re: Sachs kolv går inte på nya vevaxeln ?

Postat: 18 jan 2015, 19:15
av erlan
då är kolven antagligen tänkt för minarelli AM6. en italietillverkad motor som med mindre skillnader sitter i ett antal olika moderna mopeder.

med brasklapp för styrstiften tror jag du skulla bli mer nöjd med en 2-rings kolv.
jag tror inte den cylindern orkar varva tillräckligt högt för att ha nytta av en-ringskolven. däremot tror jag den sämre tätheten på låga varv märks.

erlan

Re: Sachs kolv går inte på nya vevaxeln ?

Postat: 18 jan 2015, 19:39
av evelinas pappa
Jag väger 125 kg och tycker att det är bra mos i min motor.

Hur märker man skilnad på om det skulle fungera bättre med två ringar.

Re: Sachs kolv går inte på nya vevaxeln ?

Postat: 18 jan 2015, 20:40
av erlan
bättre råstyrka på låga varv.
t.ex om man smyger i 30 på högsta växeln och sen drar på.

erlan