Sida 1 av 1
Motorfråga mitt-i-veckan
Postat: 29 jan 2015, 00:54
av 56:an
Bosch tändstift hade två gröna ringar på porslinet, fast från början var det bara en ring vilket man kan se på mycket gamla Boschstift.
Är det nån som kan förklara varför det var så?

Re: Motorfråga mitt-i-veckan
Postat: 29 jan 2015, 09:08
av HSE
Nja 1918 fanns två ringar, 1919-1920 en ring sedan inga ringar tills 1931 och sedan två 1934. Kolla :
http://de.bosch-automotive.com/en/parts ... /history_1
Re: Motorfråga mitt-i-veckan
Postat: 30 jan 2015, 23:16
av 56:an
Klarar inte den sidan just nu, måste vänta nån dag till så jag får ny
data, hela 65 geggabit

Re: Motorfråga mitt-i-veckan
Postat: 31 jan 2015, 01:36
av Frolzon
56:an skrev:Klarar inte den sidan just nu, måste vänta nån dag till så jag får ny
data, hela 65 geggabit

Du kan ju tjuvtitta lite...
http://de.bosch-automotive.com/en/parts ... /history_1 :

- Stift.jpg (70 KiB) Visad 2835 gånger
Men även AC har varit förtjusta i stift med gröna ränder:

- AC.jpg (44.79 KiB) Visad 2835 gånger
Re: Motorfråga mitt-i-veckan
Postat: 31 jan 2015, 15:49
av 56:an
Frolzon skrev:Du kan ju tjuvtitta lite...
Tack
Men om vi då håller oss till 1930-talet och senare som mina uppgifter kommer från så visar ringarna vad det är för material i isolatorn.
En ring betyder då Pyranit 1 som var det tidigare materialet och som senare ändrades till Pyranit 2 som förmodligen är en utveckling och förbättring.
Som källa hänvisar jag till "Elektriskt för lättviktaren" utgiven av ROBO, ett tunt vitt A4 häfte som jag köpte på Tradera för lite sedan
